Tenhle výlet vám možná připomene některý z
oblíbených filmů, jako jsou
Páni kluci,
Ostře sledované vlaky, Svatební cesta do Jiljí nebo Rebelové, kde mají jednu z menších rolí právě drezíny. A co, že to drezína vlastně je? Jedná se o malé a lehké drážní vozidlo, které se užívá primárně pro
služební účely, jako je
doprava osob nebo
materiálu, případně obojího zároveň, a zajištění
údržby železničních tratí. Na přelomu 19. a 20. století měly drezíny pohon
nožní (šlapací)
nebo ruční (pákový), jednalo se zpravidla o tzv. inspekční drezíny používané na inspekční a traťmistrovské kontrolní jízdy. A právě repliky takových drezín vás budou vozit po starých jinak opuštěných tratích obklopených romantickou krajinou…
Šlapací drezíny v Hevlíně
V
Hevlíně na Znojemsku se svezete na šlapacích drezínách od dubna až do konce září. Zájemci mají možnost se zde projedet na již nepoužívané lokální trati z
Hrušovan nad Jevišovkou, na úseku dlouhém cca
2,5 km. Drezína uveze dva lidi na lavičce po směru jízdy a dva v protisměru, další dva musejí sedět na sedátku (podobném jako na kole) ze strany drezíny a šlapat. Dostupné jsou zatím tři
zelené drezíny se jmény Anička, Dagmar a Lenka. Všechny jezdí max. rychlostí
7 km/hod.
Drezíny jsou letos ve zkušebním režimu (jezdí se do konce září) a je na ně vždy nutná
rezervace na telefonním 704 796 453, a to nejlépe
týden dopředu. Rezervace přijímá Přeshraniční informační centrum v centru Hevlína, ale nástupní místo je přímo na nádraží na okraji obce.
Drezínové léto na trati ze Střezimíře do Mezna
Na hranici
Středočeského a
Jihočeského kraje, nedaleko Tábora, se nachází malá obec Střezimíř. A právě zde se na zrušené trato Střezimíř – Mezno rodí
železniční skanzen, který by se měl otevřít již v sezóně 2024. Mezitím zde pořádá spolek Železnice Česká Sibiř, z.s. pořádá několikrát za léto
zážitkové jízdy pákovou drezínou! Projedete se na manuálně poháněných turistických
drezínách Vlašťovka a Dvojka, po trati ubíhající podél porostlých skalních zářezů a pod historickým klenutým kamenným mostem. Samotná jízda o délce
4 km (2 km tam a 2 km zpět)
není nijak zvlášť fyzicky náročná, kdo ale není zvyklý pohybu, ten se nejspíš zapotí. Drezínu povede střezimířský průvodčí, který cestujícím řekne nejen zajímavosti o netradičním dopravním prostředku, ale i historické trati. Zážitkové výlety
Léto na drezíně je nutné rezervovat prostřednictvím rezervačního formuláře. Jízdy se konají
již pouze
28. července, 11. srpna nebo a 25. srpna 2024.
Ratíškovická železnice na Baťově dráze
Projeďte se po části staré Baťovy železniční dráhy na
šlapací drezíně u Ratíškovic. Trať sloužila v minulosti k
přepravě uhlí z dolů Tomáš a I. Máje 1 do
výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po
Baťově kanálu do
Otrokovic. Dnes se tudy prohánějí turistické drezíny. Ty jezdí po trati dlouhé
3 km a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou. K dispozici jsou
tři šlapací drezíny. Jedna uveze až šest osob, z nichž musí dvě šlápnout do pedálů, aby se ostatní mohli vézt. Jízdu na drezíně je opět nutno předem objednat na tel. 724 247 671. Cena šlapací drezíny je 300 Kč na hodinu, uveze až 6 osob.
Železniční muzeum a historické drezíny v Zubrnicích a Rokytnici
Zubrnice v
Ústeckém kraji jsou známé svým nádherným
skanzenem, ale také
železničním muzeem. Technickou památkou je nádraží postavené v roce 1890 k lokální dráze
Velké Březno – Úštěk – Verneřice.
Železniční muzeum na
nádraží nabízí nejen expozici o historii i současnosti trati a pohled do malé dopravní kanceláře s dobovým vybavením, a čas od času se zde konají také jízdy na ruční nebo motorové drezíně. Část trati (11 km) byla zapsána na seznam památek ČR. V budově se můžete navíc seznámit s
historií vývoje drezín od ručních po motorové ze současné doby. V expozici drezín je vystavena osobní
drezína Tatra Dm6 známá z fi mu
Ostře sledované vlaky a Maďarská drezína z filmu Rebelové.
Muzeum lokálky Rokytnice v Orlických horách se nachází v budově původní výtopny parních lokomotiv z roku 1906 v
Rokytnici v Orlických horách, nádražíní budova se dokonce stala kulturní památkou ČR. Muzeum představuje historii místní dráhy
Doudleby –
Vamberk –
Rokytnice a historii železnice v regionu
Orlických hor. Zdejší aktrakcí je
jízda drezínou na ruční pohon, a s tím související exponáty traťového hospodářství.