Historické vlaky jezdí na krásné
ozubnicové trati z
Tanvaldu do
Harrachova již po mnoho let, avšak až dosud pouze v letní sezóně. Letos poprvé se vydávají na
nejstrmější trať také v zimě! Jezdí se
od 20. ledna až do 7. prosince 2024 v různých intervalech. V
únoru a březnu to bude
každou sobotu, v létě bude motoráček jezdit i v pátek a neděli. Ve vozech bude přítomen průvodčí v historické uniformě, který se stane vaším průvodcem a seznámí vás s historií
Zubačky a zajímavými místy podél trati. Horská trať je dvanáct kilometrů dlouhá, z toho na sedmi je položena ozubnice. Vlak musí projet
pěti tunely, přejíždí přes několik
mostů, prodírá se
úzkými soutěskami. Na nejstrmějším úseku dosahuje sklon trati hodnoty padesát osm promile, což znamená, že na jednom kilometru se nastoupá padesát osm výškových metrů!
V době
jízd historických motoráčků na
Zubačce bude také otevřeno
Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově a v časech
11:45 a
14:45 hodin se můžete přidat ke
komentované prohlídkce Výtopny Kořenov. Uvidíte historická železniční vozidla včetně švýcarského ozubnicového vlaku Rowanzug z roku 1912, který jezdil do nejvýše položené železniční stanice v Evropě – Jungfraujoch a
sbírku unikátních motorových ozubnicových lokomotiv řady T426.0, které sloužily na zdejší trati.
Na rok
2025 připravuje Správa železnic s. o.
velkou rekonstrukci Zubačky v úseku
Tanvald –
Kořenov, která je pro další fungování trati nezbytná. V rámci této rekonstrukce bude od dubna do října 2025 zastaven provoz všech vlaků mezi
Tanvaldem a
Kořenovem.
Zubačka se touto rekonstrukcí významně změní. Přijďte si ještě zažít starou trať Zubačky před její velkou rekonstrukcí a poznejte její kouzlo z okénka historického vlaku.