Do českých zemí se
páternostery dostaly až před první světovou válkou. První
oběžný výtah se rozjel roku 1911 v budově
Nové radnice na Mariánském náměstí v
Praze. Po modernizaci funguje
páternoster v
budově magistrátu dodnes. Navštívit ho můžete v rámci
turistické trasy, která vás seznámí nejen s výtahem, ale i s celou budovou.
Název pochází z modlitby
Pater noster, česky
Otčenáš. Odkazuje na modlitební šňůry, s jejichž pomocí se odříkávala řada modliteb; ze šňůr se později stal růženec, jehož korálky připomínají kabiny páternosteru. V jediné výtahové šachtě jedna řada kabin sjíždí dolu, druhá vyjíždí nahoru. Za koncovými stanicemi, tedy v podzemí nebo na půdě, se pomocí kol kabiny posunou do opačného směru. Kabiny jsou obvykle pro dva cestující. Ti mohou kdykoliv nastoupit a vystoupit v libovolném podlaží.
Zlatou dobou páternosterů byla první republika. Mnohde jezdí dodnes, jejich výhodou je vysoká přepravní kapacita, energetická nenáročnost, spolehlivost a rychlost použití. Mezi nevýhody patří to, že se páternoster pohybuje nepřetržitě a nezastavuje. S tím je spojená obtížná přeprava větších zavazadel, s páternosterem také nemohou jezdit kočárky, vozíčkáři a tělesně postižení.
Páternostery dodnes jezdí nejenom v
budovách Magistrátu hlavního města Prahy, ale také v řadě ministerstev, v
Paláci Lucerna či
paláci Ymca, v budově
Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a dalších místech. Páternosterem je vybavena i
Nová radnice v Ostravě,
magistrát v Brně,
Jednadvacítka ve Zlíně a další místa.