Dnešní
Holešovice leží téměř v centru
Prahy, dlouho ovšem šlo o jedno z mnoha předměstí:
k městu se připojily až v roce
1884, rok po
Vyšehradu. Už v té době tu fungovalo přes třicet továren a průmyslových závodů a z dnešního náměstí Republiky jezdila do
Stromovky koněspřežná tramvaj. Další změny přišly v rychlém sledu: vznikly tu
Ústřední jatka a dobytčí trh, dnešní
Pražská tržnice, kde se zpracovávalo maso pro celou Prahu,
říční přístav, nová
plynárna a elektrárna, a také
První pražský měšťanský pivovar. Ten se už po pěti letech fungování zařadil mezi deset největších pivovarů v Čechách.
Nový život starých budov
Leccos z toho najdete v Holešovicích dodnes. Přestavbou staré továrny, která odstartovala přeměnu z lehce zanedbané industriální čtvrti v trendy kreativní lokalitu, vzniklo
DOX Centrum současného umění s 42 metrů dlouhou dřevěnou
vzducholodí Gulliver. Ta „přistála“ na střešní terase a v sezoně se využívá především pro literární pořady. Milovníci alternativní kultury dobře znají impozantní industriální prostor
Vnitroblock,
Cross Club anebo kulturní prostor
La Fabrika; také ten vznikl propojením,
přestavbou a dostavbou několika továrních objektů z počátku dvacátého století. V původní budově Pražských pekáren a sodovkáren má domov Ogilvy, jedna z největších světových reklamních agentur.
Bývalý parní mlýn v Jankovcově ulici,
měšťanský pivovar a řada dalších historických budov se v posledních letech proměnily v moderní kancelářské komplexy s originálně řešenými interiéry. Na konci roku 2021 byla dokončena rekonstrukce jedné z nejvýznamnějších funkcionalistických památek,
budovy Elektrických podniků. Stavba z roku 1935 je nyní opět výstavní budovou. Největší dominantou budovy je po její architektuře hlavně velké žulové schodiště a dva původní výtahy páternostery. Součástí budovy jsou obchody, restaurace, wellness i kulturní centrum.
Výstavy, veletrhy a Expo
S
Holešovicemi měla
Praha velké plány: jako první část zamýšlené „veletržní city“ vyrostl za první republiky
Veletržní palác, dnešní sídlo
Národní galerie se sbírkami moderního umění. Plány postavit další budovy a současně s nimi parlament a další budovy státních orgánů na
Letenské pláni škrtla druhá světová válka; dávný projekt připomíná jen
objekt ministerstva vnitra od architekta Kamila Roškota a nedaleká dvě muzea,
Národní technické a
Národní zemědělské. V
Letenských sadech stojí bývalý
pavilon z výstavy EXPO 58, další objekty z této výstavy našly své místo v
areálu Výstaviště. Mezi povedené architektonické počiny patří také
planetárium ve
Stromovce od Jaroslava Fragnera.
Po mostech přes Vltavu
Není úplně fér mluvit o
Holešovicích jako o čtvrti, která si žila svým vlastním životem a stranila se ostatních pražských částí. Za její izolaci mohla
Vltava a spojení se zbytkem
Prahy se postupně zlepšovalo. V letech 1895–96 vznikla podél Vltavy
silnice pod Letenskými sady, spojující novou část města s
Malou Stranou, v roce 1900 tudy projely první tramvaje. V roce 1902 vyrostl dřevěný most do
Libně, který za první republiky nahradil krásný kubistický
Libeňský most podle projektu Pavla Janáka. Další v pořadí byl
Čechův most a v roce 1912 překlenul
ostrov Štvanice Hlávkův most.
Velkou technickou zajímavostí je také
Negrelliho viadukt,
nejdelší železniční most v České republice. Spojuje
Masarykovo nádraží přes ostrov
Štvanici se stanicí
Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes
Vltavu. Most prošel mezi lety 2017–20 náročnou rekonstrukcí, opraveno bylo celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb. Nejnovějším počinem v oblasti bude
nová lávka HolKa z Karlína do Holešovic, která bude sloužit místo zrušeného přívozu.
Kultura, zábava a sport v okolí bývalých jatek
Pražská jatka, rozlehlý areál se secesními a novorenesančními budovami, se proměnil v
Pražskou tržnici. Najdete tu zeleninový trh,
galerii moderního umění Trafo Gallery,
divadelní a umělecký prostor Jatka78, zaměřený na nový cirkus a progresivní divadlo, řadu obchodů a street food stánků i několik restaurací různých stylů včetně
vyhlášené vietnamské restaurace Trang An a luxusní
SaSaZu. V roce 2022 se podařilo vrátit před starý vchod do "jatek" krásně zrevitalizované
sousoší Mužů s býky. Dvě alegorická sousoší Mladík s býkem alias „Trh“ (socha levá) a Muž s býkem alias „Jatka“ (socha pravá) na vysokých kamenných podstavcích, na nichž jsou plastické znaky města Prahy, vytvořili roku 1895 sochaři Vincenc (Čeněk) Vosmík a Bohuslav Schnirch.
Hned naproti
Pražské tržnici je
ostrov Štvanice. Ten nabízí kromě
divadelní scény a možnosti příjemných procházek také rozličné sportovní aktivity. Mimo
Mystic Skateparku tu příznivci sportu najdou bikepark, tenisovou halu, retro plovárnu
Baden Baden a
slalomový kanál. Právě v jeho bezprostředním okolí vzniká unikátní projekt
Vlna Štvanice, která poskytne zájemcům
surfování s výhledem na
Pražský hrad!
Kam za dobrým jídlem a pitím?
Holešovice ukrývají ve svém nitru mnoho vynikajících míst, kde se nechat pohostit. V
Pivovaru Marina, na ulici
U průhonu, se o váš maximální gastronomický zážitek se postarají špičkoví kuchaři z Česka a Itálie a profesionální obsluha. Ochutnat můžete ze čtyř druhů zde vařeného piva!
Big Smokers je
barbecue restaurace ve stylu amerických dělnických jídelen otevřela v
Dělnické ulici dvojice Tomáš Oujezdský a Silvie Jackson. Pochutnáte si tu na ikonických pochoutkách americké kuchyně.
O kousek dál, v ulici U Uranie najdete
The Eatery, restauraci, která získala prestižní ocenění v podobě
dvou Zlatých lvů pro sezónu 2020. V roce 2021 získala restaurace
michelinské ocenění Bib Gourmand (výjimečné jídlo za rozumnou cenu). Legendou mezi pražskými restauracemi je
asijské
SaSaZu na Bubenském nábřeží. A co nabízí
"letenská" část Holešovic? Na třídě
Milady Horákové najdete oblíbenou palačinkárnu
Crêperie U Slepé kočky. Velmi populární je také
Erhartova cukrárna na Letné anebo
kavárna Dos Mundos s velice originálním interiérem. Za domácí atmosférou se chodí do Veverkovy ulice do
Bistra 8, které se hlásí k tradici původních pařížských bister.
Bonus: pět holešovických zajímavostí
- Holešovický přístav a další industriální budovy podél řeky už sice mají svá nejlepší léta za sebou, ale to jim rozhodně neubírá na zajímavosti. Okolí Vltavy je navíc atraktivní pro bydlení; podobně jako v Karlíně na opačném břehu i v Holešovicích vyrostly luxusní bytové a kancelářské komplexy.
- Velkého kostela se Holešovice dočkaly až v roce 1914, kdy byl dokončen kostel sv. Antonína Paduánského, postavený podle návrhu architekta Františka Mikše. Věže byly postaveny podle vzoru Týnského chrámu na Staroměstském náměstí. O Vánocích si tu můžete prohlédnout unikátní Slovanský betlém s figurkami oděnými do krojů různých slovanských národů.
- Z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypravovány transporty s desetitisíci židovskými obyvateli z Prahy do ghett, koncentračních a vyhlazovacích táborů. V původní nádražní budově nyní vzniká Památník ticha s moderně pojatou expozicí.
- Nejmalebnější a nejstarší část Prahy 7 byly pitoreskní Zátory ozkládaly se v oblasti od dnešní ulice Na Zátorách kolem Partyzánské a Vrbenského směrem k Vltavě, na jejich místě vznikly stanice metra, nádraží a autobusový terminál. V blízké budoucnosti by tu měla začít vyrůstat nová čtvrť, tu starou můžete vidět například díky televiznímu seriálu Hříšní lidé Města pražského v díle nazvaném Kaprova smrt.
- Jedním z nejfrekventovanějších míst v Holešovicích je již zmíněné vlakové nádraží, kde se nachází i metro a stanice dálkových autobusů. Železniční zastávka zde byla zřízena v roce 1890 a zastavují v ní osobní vlaky, které projíždějí směrem na Ústí nad Labem a dále do Německa. Dnešní podobu získalo nádraží v 80. letech minulého století. Na místě dnešního nádraží stály v minulosti staré Holešovice – jejich historii připomíná jen pár domů v Plynární ulici a nejbližším okolí. Zbourány byly v 70. letech.