Jindřich Štyrský byl muž, který dokázal proměnit obyčejnou fotografii či malbu v znepokojivý svět snů a podvědomí. Narodil se v roce 1899 ve
Čermné u
Lanškrouna. Studoval na
pražské Akademii výtvarných umění a od mládí se pohyboval ve
skupinách avantgardních umělců. Počátky jeho tvorby byly ovlivněny
kubismem a
abstrakcí, ale už ve dvacátých letech ho začal fascinovat
surrealismus.
Společně s
Toyen (Marií Čermínovou) vytvořil
umělecký tandem, který zásadně ovlivnil českou avantgardu. Oba žili několik let v
Paříži, kde se setkávali s
André Bretonem a dalšími významnými postavami surrealismu. Štyrského umění se nikdy nebálo provokovat, ať už
erotickými motivy, mysteriózními kolážemi nebo
bizarními kombinacemi předmětů. I proto jeho
obrazy a koláže některým lidem připadají temné či ošklivé, ačkoliv v nich jiní vidí poezii a krásu tajemna.
K jeho nejznámějším dílům patří
cyklus Emilie přichází ke mně ve snu. Krátká erotická surrealistická povídka je doplněná erotickými kolážemi s poetikou snů a iluzí. Tato série fotografií a koláží patří k
vrcholům českého surrealismu a i dnes působí odvážně a dráždivě.
Štyrský se také věnoval
scénografii, knižní ilustraci i poezii. Hodně fotografoval; z dochovaných snímků je patrné, že cestoval po
Šumavě, kde fotografoval vyvrácené stromy, kmeny, spadané větve, byl u
Černého jezera, a nejspíš také navštívil
Prachovské skály. Na jeho snímcích se dochovaly četné
studie stínů, listí, kořenů a různých detailů, odrazů ve vodě, záběrů na struktury skal a kapradin. Zemřel předčasně v roce 1942 na srdeční chorobu, v pouhých 42 letech. Je pochovaný na
Strašnickém hřbitově, náhrobek navrhla
Toyen.
Díla
Jindřicha Štyrského najdete především v
Národní galerii v
Praze, kde jsou vystavena jak jeho
malířská plátna, tak slavné
surrealistické koláže. Jeho práce se objevují i na
výstavách moderního umění po celém světě, Štyrský však je pevně spojený s českým prostředím – nejen jako
významný představitel surrealismu, ale také jako tvůrce, který zásadně ovlivnil
českou meziválečnou avantgardu a jeho tvorba se stala zásadní součástí
české i evropské moderny.