Tono Stano patří mezi nejvýraznější postavy
československé fotografické scény druhé poloviny 20. století. Narodil se na
Slovensku, ale jako fotograf se formoval především v
Praze, kde vystudoval
FAMU. Společně s dalšími tvůrci se zaměřil na takzvanou
inscenovanou fotografii – obrazy už nevznikaly jako záznam reality, ale jako pečlivě komponované výpovědi, ve kterých mělo místo
světlo, symbolika, emoce i poezie.
Nejznámější je jeho práce se
zachycením ženského těla. Jeho
nejslavnější dílo Smysl z roku 1992 je vlnovka dívčí postavy, kde černá látka zakrývá všechny obvyklé atributy aktu.
Tono Stano v rozhovorech říká, že se dlouho obával nařčení z plagiátorství, protože tohle už přece někoho muselo napadnout. Fotografii poprvé vystavil v
galerii v Chebu, podruhé v
Praze U Řečických. Do dnešních dnů se nikdo neozval, a místo toho se
Smysl stal snad
neikoničtějším a také
nejčastěji kradeným motivem v
historii české fotografie.
Vedle volné tvorby má
Tono Stano bohaté zkušenosti se
zakázkovou a portrétní fotografií. Jeho snímky se objevily v mnoha
publikacích, galeriích a na
prestižních výstavách po celém světě. Dlouhodobě spolupracuje s
Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary, pro který navrhl hlavní festivalovou cenu
Křišťálový globus. Má podobu dívky, zvedající křišťálovou kouli. Kromě toho vytvořil rozsáhlou
sérii světových osobností filmu. Mezi nejslavnější významné hosty filmového festivalu zachycené na jeho fotografiích patří
Morgan Freeman, Uma Thurman, Willem Dafoe, Jude Law, Woody Harrelson, John Malkovich, Scarlett Johansson, Sharon Stone a mnoho dalších.
Jeho dílo je součástí sbírek
Art Institute Chicago, Bibliothèque National v Paříži, Maison Européenne de la Photographie v Paříži, Museum Ludwig v Kolíně, National Science and Media Museum v Bradfordu, Moravské galerie v Brně, Slovenské národní galerie v Bratislavě či
Uměleckoprůmyslového musea v Praze.