Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.
V
Žampachu, nedaleko Kamenného Přívozu, asi 3 km jižně od
Jílového stojí
náš vůbec nejvyšší kamenný viadukt (je jen o jeden metr nižší než pražský
Nuselský most), zbudovaný v letech 1898-1899.
Most
postavený ze žuly má sedm oblouků a jeho rozpětí činí 12,5 metru. Nejvyšší z nich se nachází 41 metrů nad roklí zvanou Kocour a nad potokem Studený.
První vlak tudy projel 1. května 1900. Pracovali na něm dělníci z celé Evropy, zejména Italové. Most nikdy nebyl opravován, přestože přes něj denně projede okolo třiceti vlaků. Pod viaduktem se můžete projít kdykoli anebo se po něm projet "
Posázavským pacifikem".
Pokud se chcete
po starém mostě projet, stejně jako to dělali od 20. let minulého století čeští trampové, nasedněte na
do vlaku na trati Vrané nad Vltavou – Čerčany. Po mostě projedete mezi stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy.
Objevte Českou republiku skrze historický železniční viadukt Žampach, jeden z nejvyšších kamenných mostů v ČR a možná i v Evropě.
Viadukt má nejvyšší oblouk ve výšce 41 metrů nad roklí zvanou Kocour a nad potokem Studený.
Viadukt byl zbudovaný v letech 1898-1899.
Žampach má sedm oblouků a rozpětí každého z nich je 12,5 metru.
První vlak projel viaduktem 1. května 1900.
Viadukt je postaven ze žuly.
Ne, přestože přes něj denně projede okolo třiceti vlaků, nebyl nikdy opravován.
Na stavbě viaduktu pracovali dělníci z celé Evropy, zejména Italové.
Ano, po viaduktu se můžete projít kdykoli nebo se po něm projet vlakem na trase Posázavský pacifik.
Viadukt je považován za nejvyšší kamenný železniční most v České republice a možná i v Evropě.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.