Krytý most v Radošově má značně zajímavou a dlouhou historii. Povolení k jeho stavbě dal 16. dubna 1364 městu Ostrov sám císař Karel IV., aby tak zlepšil původní brod na "Solné stezce" do Prahy.
Původně sloužil v Radošově k přechodu přes
řeku Ohři pouze brod, odtud německá forma názvu obce
Radisfurth (Radovanův brod). První listopadový den roku 1310 zde přešel Ohři na svém tažení na
Prahu i sám
král Jan Lucemburský. V roce 1364 udělil
Karel IV. městu Ostrov
privilegium stavby mostu v tomto místě a
vybírání cla, a také všem kupcům směřujícím na Prahu přikázal používat tuto cestu.
Most byl
postaven celý ze dřeva, často ho zachvacovaly
plameny a musel být neustále opravován. Když ho nepostihl požár,
poškodila jej povodeň a roku 1639 jej údajně strhli Švédové. V roce 1742 jej pro změnu
zapálila francouzská vojska a za napoleonských válek byl částečně rozebrán, po té opět opraven i s novou střechou, postaveny byly už i
kamenné pilíře. V tomto stavu se most dochoval
až do druhé poloviny 20. století. Bohužel
18.7.1986 za neznámých okolností
zcela vyhořel, zůstaly pouze kamenné pilíře. Jeho oprava podle dochovaných plánů a fotografií trvala
až do roku 2003, kdy byl
nový most uveden znovu do provozu.
Na most
dlouhý 62,25 m a široký 5,75 m je povolen
vjezd motorových vozidel s hmotností do 5 tun. Zastřešení je udělané bez použití hřebíků a vrutů, jen se spojovacími dřevěnými kolíky. Radošovem prochází
červená turistická značka, cesta podél řeky je také vhodná pro
nenáročný cyklistický výlet a je také místem, které je krásné si prohlédnout při
sjíždění řeky Ohře.
Poznejte historii Radošovského mostu v Čechách, stavěného od roku 1364 a obnovovaného až do roku 2003. Místo bohaté na historii a turistické aktivity.
Povolení ke stavbě mostu v Radošově dal 16. dubna 1364 císař Karel IV.
Původně sloužil most k přechodu přes řeku Ohři na Solné stezce do Prahy.
První listopadový den roku 1310 přešel řeku Ohři na svém tažení na Prahu král Jan Lucemburský.
Most byl často poškozován plameny, povodněmi a válečnými událostmi.
Po napoleonských válkách byl most opraven a rozšířen o novou střechu a kamenné pilíře.
Most byl znovu otevřen v roce 2003 po opravě podle dochovaných plánů a fotografií.
Most je dlouhý 62,25 metru a široký 5,75 metru.
Na mostu je povolen vjezd motorových vozidel s hmotností do 5 tun.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.