Dne 14. 7. 1862 se na západním okraji Prahy, tehdy ještě samostatné obce Smíchov, otevřelo nádraží České západní dráhy, které zde v pozměněné podobě funguje dodnes. Vlaky odtud jedou například do Plzně, Písku, Mariánských Lázní, Č. Budějovic, Chebu nebo Mnichova. Začíná zde také Pražský Semmering.
Nádraží tehdy
České západní dráhy se otevřelo, za hojné účasti Pražanů tlačících se okolo v kočárech,
14. července 1862, jako druhá velká železniční stanice v
Praze. Budovy nádraží byly postaveny ve strohém architektonickém stylu s klasicistními a romantickými vlivy. Vedle hlavní jednopatrové budovy zde byla i sousední
služební budova s novogotickou hranolovitou věží. Prvních větších úprav se nádraží dočkalo v roce 1888, o šest let později byla dráha
zestátněna a roku
1895 se stanice přejmenovala na
Praha-Smíchov (lidé ji však ještě dlouho označovali vžitým názvem Západní nádraží).
Smíchovské nádraží patří i dnes k
trojici nejvytíženějších železničních uzlů v
Praze, a to spolu s
Hlavním nádražím (k němu bylo napojeno až 10 let po svém vzniku) a
Masarykovým nádražím. Bohužel, původní budovy nádraží se kvůli
poškození za druhé světové války nezachovaly. Poškodilo je
spojenecké bombardování a zasáhly ho také události Pražského povstání v květnu 1945, kdy v jeho prostoru operovaly tři obrněné vlaky. V 50. letech bylo původní nádraží, jež stálo trochu severněji než dnes, bez většího zájmu zbouráno a v letech
1953 až 1956 vzniklo
nádraží nové podle projektu
architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka ve stylu klasicizujícího funkcionalismu. Výtvarnou výzdobu odbavovací haly vytvořil malíř Richard Wiesner; tvoří jí čtyřicetimetrová
budovatelská freska s téměř 80 postavami symbolizující československý lid v práci při výstavbě země. Posledním velkým zásahem bylo napojení nádraží na
metro B v roce
1985.
V současné době probíhá
modernizace areálu nádraží, rekonstrukce je podle rozdělena na etapy. Výběrové řízení vyhrálo architektonické
studio A69 – architekti, které následně zpracovalo návrh terminálu. Nová podoba smíchovského nádraží by měla sjednotit dopravní uzly a nabídnout
rychlejší a celkově snadnější přestup mezi různými druhy dopravy – tedy lépe propojit
vlaky, autobusy, MHD, metro i parkoviště P+R. Půjde-li vše dobře, výstavba bude dokončena v roce
2025.