České auto vůbec nemusí být „jen“
mladoboleslavská Škodovka. Kromě škodovek brázdily české silnice řady automobilů jiných značek, namátkou
Tatrovky a
Pragovky,
Waltrovky,
vozy Wikov, označované za tuzemský Rolls-Royce, či
Aerovky. Naše legendy ze světa motorismu mají pokračovatele i v dnešní době – posaďte se s námi do
Gordonu,
Kaipanu či supermoderní
Pragovky!
1. První české auto jezdilo v Liberci
Ano, na
Kudy z nudy dobře víme, že první sériově vyráběný vůz na území našeho státu byl automobil
NW Präsident. Vyrobili ho v roce 1898 v
Kopřivnici v továrně, z níž později vznikla známá
Tatra, jezdil nanejvýš třicítkou a způsobil také
první dopravní nehodu se smrtelnými následky. Vůz poháněl vzadu umístěný dvouválcový motor Benz o zdvihovém objemu 2,7 litru a výkonu necelých 5 kW, nejvyšší rychlost se pohybovala kolem 30 km/h.
Přesto
první automobil provozovaný v Čechách jezdil jinde, a to v
Liberci. Vůz
Benz Viktoria z roku 1893 si přivezl koncem 19. století továrník
Theodor von Liebig. Auto, které konstrukcí připomíná kočár, jezdilo rychlostí zhruba 20 km/h a na sto kilometrů nepotřebovalo jen zhruba 18 litrů benzínu, ale také desítky litrů vody na chlazení motoru.
V
Liberci-Vratislavicích nad Nisou také můžete navštívit
rodný dům geniálního automobilového konstruktéra
Ferdinanda Porscheho. Moderní expozice vás interaktivně zapojí do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti automobility.
Porsche ale nebyl jedinou německy mluvící osobností s kořeny v Česku, které uspěly v tvrdé konkurenci automobilového světa. Patřil k nim také návrhář
Walter Gotschke, rodák z
Jeseníků. Od útlého věku byl doslova posedlý auty. Tvořil plakáty a technické výkresy pro světové velikány jako jsou Mercedes, Ford, Maybach, Fiat nebo Nissan.
2. Nákladní i osobní Tatrovky z Kopřivnice
Pod
značkou Tatra se zdaleka nevyrábí jen náklaďáky, které se úspěšně účastní soutěží Rallye Dakar. Mezi legendy kopřivnické automobilky patřila také osobní auta, například slavná
Hadimrška nebo vůz
Tatra 87. Ten se stal průkopníkem aerodynamických tvarů, a právě díky nim dokázal vyvinout maximální – a ve své době neuvěřitelnou – rychlost až 160 km/h. Tatra 87 se proslavila zejména mezi lety 1947 až 1950, kdy v ní cestovatelé
Hanzelka a Zikmund podnikli výpravy do jižní Ameriky a Afriky. Dnes patří mezi nejvyhledávanější veterány československé automobilové historie; celkem byly vyrobeny tři tisíce vozů. Podobný ohlas měla
Tatra 603 aneb „
šestsettrojka“, poslední vůz řady s proudnicovou karoserií a klenot tuzemského automobilového průmyslu. Všechny
Tatrovky jsou k vidění přímo v
Kopřivnici: osobní automobily vystavuje
Technické muzeum Tatra v centru města, nákladní vozy pak
Muzeum nákladních automobilů Tatra.
3. Aero a Josef Sodomka
Ač platí, že co člověk, to jiný vkus, mnozí považují za nejkrásnější automobily ty, pro něž navrhoval karoserie
Josef Sodomka z
Vysokého Mýta. Byly to modely
Aero 30 a série
Aero 50 Dynamik; upraveným roadsterem Aero 50 jezdila například manželka prezidenta
Edvarda Beneše Hana. Vozy této značky vyráběla společnost
Aero v
Praze – Vysočanech souběžně s letadly v letech 1929–1951, výroba automobilů ale skončila po přestěhování závodu do
Vodochod.
Ze Sodomkovy továrny ve
Vysokém Mýtě se po znárodnění stal
podnik Karosa, který se zaměřil výhradně na výrobu autobusů. Ve své době Karosy jezdily snad v celém Československu a ve městě se vyrábějí dodnes. Pokud se chcete dozvědět více, navštivte
Muzeum českého karosářství!
4. Zbrojovka, Wikov a Walter
Vozy ladných tvarů vyráběla rovněž
brněnská Zbrojovka a strojírenská společnost
Wichterle & Kovářík z
Prostějova. Značka
Wikov, to byla zakázková luxusní vozidla, ověnčená řadou ocenění, vyrobeno ale bylo necelých tisíc kusů. Dnes patří mezi vysoce ceněné sběratelské kousky, podobně jako vozy značky
Walter, vyráběné v
Praze – Jinonicích. Kromě osobních i závodních vozů vlastní konstrukce tu vyráběli i vozy v licenci a letecké motory.
Z
Nového Jičína pocházely
automobily značky Gnom, které se podobaly německému Opelu a ročně jich byly vyrobeno jen několik kusů. Miniautomobilku založil
Fritz Hückel (1885–1973), syn továrníka
Augusta Hückela (1838–1917) ze světoznámé kloboučnické rodiny. Seznamte se s jejich rodinnou
značkou Tonak a zajděte se podívat do
Návštěvnického centra klobouků.
5. Auta v muzeu: Národní technické muzeum i Škoda Muzeum
Udělejte si výlet do
Národního technického muzea v
Praze! Automobilová sbírka, hodnocená jako jedna z nejkvalitnějších kolekcí v Evropě, mapuje vývoj výroby tuzemských automobilů zejména před druhou světovou válkou. K vidění je jak
Benz Viktoria z roku 1893, tak
NW Präsident z roku 1898, první český závodní automobil
NW 12 HP z roku 1900,
nejstarší vůz značky Bugatti na světě i šestilitrový dvanáctiválec
Tatra 80. Ten patřil mezi nejluxusnější automobily, vyrobené v prvorepublikovém Československu, vůz z muzejních sbírek byl vyroben se zakázkovou karoserií landaulet v roce 1935 pro prvního československého prezidenta
T. G. Masaryka.
Prezident využíval také vůz
Škoda Hispano-Suiza 25/100 HP, který v licenci vyrobil
plzeňský průmyslový koncern Škoda v roce 1924 ještě před fúzí s
automobilkou Laurin & Klement, dnešní Škoda Auto. Jeden z celkem stovky vyrobených kusů můžete vidět ve
Škoda Muzeu v
Mladé Boleslavi, ovšem nejde o
limuzínu prezidenta Masaryka; její další osudy se vypátrat nepovedlo.
6. Upír z Feratu a auto jako filmová hvězda
Škodu 110 Super Sport zná téměř každý, přestože v Kvasinách byl vyroben jediný exemplář. Prototyp aerodynamického sportovního automobilu byl představen roku 1972 na autosalonu v Bruselu, nikdy se však nedostal do sériové výroby. Proslavila se hlavně druhá verze, když auto upravil
Theodor Pištěk pro film
Upír z Feratu (1981). Takzvaný
Ferat je nyní vystaven ve
Škoda Muzeu v
Mladé Boleslavi.
7. Novinky domácího automobilového trhu
Od okamžiku, kdy po našich silnicích – tehdy samozřejmě ještě bez asfaltu – začalo jezdit první auto, uplynulo již 130 let. V České republice se v současné době vyrábí řada automobilů, z těch domácích jsou to vozy značky
Škoda, Kaipan a
Gordon Roadster.
V roce 2022 Škodovka představila jako doplnění elektroauta
Enyaq coupé RS iV druhý čistě elektrický model
Enyaq RS iV. Do roku 2026 chce automobilka představit tři nové elektrické vozy, konečným cílem pak je nabídnout kolekci elektrických škodovek od malých aut až po sedmimístné vozy.
Novinkou je také dvoumístný sportovní vůz
Praga Bohema, který na počest 89. výročí vítězství vozu Praga Alfa v závodě
1000 mil československých v roce 1933 vzniká v limitované edici 89 kusů. Jde o nejrychlejší silniční auto, které kdy česká firma stvořila, mluví se o rychlosti 305 kilometrů v hodině. První kusy k zákazníkům zamíří ve druhé polovině příštího roku, a to v ceně přibližně 37 milionů korun za kus.
Automobilky a exkurze do výroby
- Pokud se chcete podívat do výrobních závodů Škoda Auto, máte možnost: závody v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách jsou otevřené veřejnosti. Prohlídky jsou možné po předchozí rezervaci.
- V Nošovicích nedaleko Ostravy najdete jednu z nejmodernějších automobilových továren v Evropě značky Hyundai. Továrna nabízí jedinečné prohlídky provozů, při nichž můžete vidět, jak se z jednotlivých součástek stává hotový automobil! Exkurze probíhají většinou v dopoledních hodinách a je nutné se na ně předem rezervovat prostřednictvím oficiálních webových stránek Hyundai.