Den otevřených dveří vozovny Hloubětín

Po více než sedmi letech od uzavření a následné demolice se
vozovna Hloubětín znovu probudila k životu – a nyní se otevírá i vám! Přijďte se v
sobotu 20. září podívat do nejmodernější vozovny
Dopravního podniku hl. m. Prahy, která byla znovu uvedena do provozu v březnu letošního roku. Návštěvníci si budou moci prohlédnout
novou halu s 22 kolejemi. Ta je rozdělena na odstavnou část (koleje 1–17) s kapacitou až 61 článkových tramvají o délce do 32 metrů a na halu údržby (koleje 18–22). Hala údržby je vybavena
nejmodernější technologií pro servis nízkopodlažních tramvají – nechybí pracovní lávky, zvedáky ani speciální box pro lakování komponentů tramvajových plášťů. V prostoru tzv.
denního ošetření (koleje 23 a 24) bude možné nahlédnout také do
tramvajové myčky, která využívá dešťovou vodu. Mezi vystavenými vozidly nebude chybět ani
nejnovější tramvaj Škoda 52T, která je aktuálně k vidění na lince číslo 12, kde absolvuje zkušební provoz s cestujícími a najíždí potřebné kilometry.
Tramvajový průvod z Karlína
Slavnostní průvod vozidel ke 150. výročí MHD v Praze začne v
neděli 21. září 2025 v tramvajové zastávce
Urxova v Sokolovské ulici u budovy bývalé vozovny elektrických drah Karlín, která sloužila provozu v letech 1900–1951 a stojí na místě
nejstarší pražské vozovny koňské dráhy. Původní vozovna zahájila svůj pravidelný provoz společně s první tratí koňky z Karlína k
Národnímu divadlu dne 23. září
1875, kdy v ní bylo deponováno
prvních deset vozů koňky a
32 koní. V roce 1893 byla již zastaralá vozovna zbourána a nahrazena novou halou a dílenskými objekty, které zůstaly zachovány i po přestavbě areálu pro elektrické dráhy. V čele části
průvodu pojede
muzejní vůz koňské dráhy, který bude stejně jako v dávných časech tažen koňmi. Jeho protipólem by měla být nejnovější tramvaj 52T, pokud dodávka a následná homologace vozů bude postupovat podle plánu. Průvodu se bude účastnit celkem až
40 tramvají, některé z nich pouze na části trasy. Všechny vozy by měly projet
Náměstím Republiky, kde bude hlavní místo pro focení a DPP zde pro fanoušky připravuje komentovaný průjezd.
Den otevřených dveří depa Zličín
Zličínské depo slouží
lince B, která letos 2. listopadu oslaví 40 let od zahájení provozu na nejstarším úseku Smíchovské nádraží – Florenc (tehdejší Sokolovská).
Den otevřených dveří se zde koná
27. září 2025. Depo svému účelu slouží od 6. listopadu roku 1994, kdy byl zahájen manipulační provoz bez cestujících v úseku Depo Zličín — Zličín — Nové Butovice. Kromě prohlídky
zázemí depa se můžete těšit na bohatý doprovodný program,
ukázky vozového parku, prezentaci hasičů a pražské záchranky.
Muzeum MHD bude mít výstavní halu pro historické autobusy

Dopravní podnik hl. m. Prahy pracuje od února 2024 na výstavbě
nové výstavní haly pro historické autobusy a silniční pracovní vozidla ze sbírek
Muzea MHD. Hala bude součástí
muzea ve střešovické vozovně a veřejnosti se otevře na podzim roku 2025 (pravděpodobně již v září). Nová hala bude stát na
dolním dvoře vozovny, v doposud nevyužívaném prostoru mezi původní historickou halou, budovou měnírny a ulicí Na Ořechovce, kde bude zapuštěna do klesajícího svahu.
Horní patro bude sloužit jako
showroom pro vystavování šesti vozidel, která se zde budou postupně střídat. V části horního patra nechá DPP vybudovat prostor pro pořádání přednášek a seminářů.
Praha má
jedinečnou a rozsáhlou sbírku historických vozidel městské dopravy, což není pravidlem v jiných městech. Nová výstavní hala ale rozhodně není jedinou investicí do vozovny Střešovice – na
11. koleji vznikne v příštích letech nová
expozice metra, na
13. koleji bude mít své místo stávající
vůz lanové dráhy na
Petřín a expozice bude rozšířena i do zadní části třetí haly vozovny, která dlouhodobě sloužila jako depozitář.
Co možná nevíte o pražské MHD
Zlatým písmem je v historii pražské městské hromadné dopravy zapsáno datum 23. září 1875: tehdy poprvé vyjela do pražských ulic koněspřežná tramvaj, lidově zvaná koňka. První trasa vedla od dnešního Národního divadla přes Příkopy a Poříčí ke karlínské Invalidovně.
- V systému MHD je zařazena i pozemní lanová dráha na Petřín. Stavěla se současně s Petřínskou rozhlednou v roce 1891 a v dobách svého vzniku představovala technickou senzaci: s 396,5 m dlouhou tratí byla v té době nejdelší v Rakousko-Uhersku. Dnes jezdí lanovka na Petřín celoročně kromě pravidelné jarní a podzimní výluky.
- První plány pražského metra vznikly už v roce 1926, stavět se začalo ale až v lednu 1966.
- Podobně dlouho čekalo na přemostění
Nuselské údolí; plány existovaly už na počátku 20. století, Nuselský most ale vyrostl až v 60. a 70. letech. Most má dvě patra; po horním vede frekventovaná magistrála, ve spodním jezdí metro.
- Nejnovější trasou metra bude linka D, která je právě ve výstavbě v první fázi propojí Náměstí Míru, kde bude přestupní stanice s linkou A, s Depem Písnice na jihu Prahy. Mezi zastávky bude patřit například Pankrác, Náměstí Bratří Synků, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč či Libuš. Nová trasa slibuje odlehčení přetížené lince C a nabídne přímé spojení do centra z mnoha dosud hůře dostupných lokalit na jihu Prahy, kde žije na 150 tisíc obyvatel. Trasa D by mohla sloužit Pražanům již v roce 2029.
V září 2025 Praha oslaví 150 let MHD řadou akcí, zahrnující slavnostní průvody tramvají a nové expozice v Muzeu MHD. Nevynechejte tuto historickou událost!
MHD v Praze byla zavedena 23. září 1875.
Bude průvod tramvají, dny otevřených dveří v provozech DPP, a nové expozice v muzeu MHD.
V Muzeu MHD ve Střešovicích byla otevřena nová výstavní hala a expozice historických autobusů a silničních pracovních vozidel.
Hlavním tahákem je muzejní vůz koňské dráhy, tažený koňmi, a nejnovější tramvaj 52T.
Den otevřených dveří vozovny Hloubětín se koná v sobotu 20. září 2025.
V vozovně Hloubětín je k vidění nejnovější tramvaj Škoda 52T, která je na lince číslo 12.
Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro servis nízkopodlažních tramvají, včetně pracovních lávek, zvedáků a speciálního boxu pro lakování komponentů.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.