I když existují strmější a technicky náročnější tratě,
rakouský Semmering už od jeho vzniku v polovině 19. století provází pověst výjimečnosti. Důvodů k tomu je celá řada:
první horská železnice světa mezi městečky Gloggnitz a Mürzzuschlag téměř na čtyřiceti kilometrech překonává 459 výškových metrů. Napočítáte tu 14 tunelů, 16 viaduktů a přibližně 130 kamenných i železných mostů. Nejvyšší bod trati se nachází v nadmořské výšce 897 metrů, v horském sedle a dnes známém lyžařském středisku Semmering, kudy prochází zemská hranice mezi Dolním Rakouskem a Štýrskem. I když se soustavně modernizuje, trať neztratila nic ze své historické tváře a je jednou z hlavních rakouských turistických atrakcí.
Pražský Semmering: horská dráha ve městě
Kdyby se mělo v
Praze hlasovat o nejmalebnější trati, vítěz by byl předem jasný: dráha ze
Smíchovského nádraží do
Rudné přes
Zličín a
Hostivici dokonce přezdívku
Pražský Semmering dostala už při svém vzniku. Stavěla se v letech 1868 až 1872 a do Prahy po ní jezdilo uhlí z
Kladna. Nejstrmější úsek trati, který prochází hlubokými zářezy ve vápencových skalách
Děvína a po dvou kamenných viaduktech přejíždí
Prokopské údolí a bývalou Pražsko-duchcovskou dráhu, má převýšení 93 metrů. Podobně jako rakouský Semmering i tady vlaky projíždějí smyčkou, vracející se o více než 180°. Denně tudy jezdí řada vlaků, zážitkem jsou ale především nostalgické jízdy historických souprav. A kde objevíte nejhezčí výhled? Prý u stanice Praha-Žvahov z úbočí Dívčích hradů.
Teplický Semmering: trať, která přes Teplice nevede
Přestože
horská železnice z Moldavy do Mostu přes
Teplice nevede, říká se jí
Teplický Semmering: hlavně proto, aby se nepletla s další krušnohorskou tratí, která svou přezdívku také odvozuje od slavné rakouské kolegyně. Historie trati, která má v jízdních řádech číslo 135, se začala psát ve druhé půlce 19. století. Z
Mostu do
Hrobu začaly vlaky jezdit už v
květnu 1877, v roce 1884 pak vyjel první vlak až na
Moldavu na hřebeni
Krušných hor. O rok později pak byl zahájen provoz do saského Freibergu, přerušený po druhé světové válce. Kromě krásných vyhlídek uvidíte spousty dalších zajímavostí, například
úvraťovou stanici Dubí, vysoký
viadukt u Hrobu anebo
expozici Moldavské dráhy v nádražní budově v
Oseku.
Krušnohorský Semmering: druhá nejvýše položená železnice
Naší druhou nejvýše položenou železnicí je
Krušnohorský Semmering, trať, která na přelomu 19. a 20. století přeťala hřeben
Krušných hor. Vede z
Karlových Varů přes
Nejdek,
Pernink a
Horní Blatnou do německého
Johanngeorgenstadtu; kdysi se po ní do Německa vozilo uhlí, opačným směrem pak cestovali zejména lázeňští hosté. Na patnácti kilometrech z Nejdku do Perninku vlaky vyjedou o 365 metrů výš, raritou je takzvaná
novohamerská smyčka: vlaky v ní projíždějí obloukem o poloměru 180 metrů a nakonec vyšplhají až do nadmořské výšky 915 metrů, což je po
stanici Kubova Huť na
Šumavě s nadmořskou výškou 995 metrů
druhý nejvyšší bod dosažený na české železnici.
Slezský Semmering: do Jeseníků za Aloisem Nebelem
Přezdívku
Slezský Semmering si vysloužila trať s úchvatnými výhledy na hřebeny
Jeseníků a
Rychlebských hor, která vede z
Hanušovic do
Jeseníku. Vlaky po ní jezdí od roku 1888 a cestou vyšplhají až do
Ramzovského sedla do nadmořské výšky 760 metrů: Ramzová tak drží
titul nejvýše položené železniční stanice na Moravě a ve Slezsku. V bývalém stavědle na
nádraží v Horní Lipové našlo domov malé železniční muzeum. K vidění je spousta fotografií, dokumentů a předmětů, mapujících historii jesenické horské trati, navíc nádraží je dobrým orientačním bodem pro ty, kteří by rádi vypravili k vyhlášenému
lesnímu baru: leží necelé tři kilometry daleko. Leckde také narazíte na stopy
Aloise Nebela, výpravčího ze stanice Bílý Potok a fiktivního hrdiny černobílé komiksové trilogie a stejnojmenného
animovaného filmu. V příběhu hraje vedle Nebela hlavní roli odlehlá železniční trať; filmaři si ale místo Slezského Semmeringu vybrali trať z
Bruntálu do
Malé Morávky. Právě tamní nádraží se proměnilo ve stanici Bílý Potok, která (na rozdíl od osady Bílý Potok) podobně jako Nebel také neexistuje.
…a ještě jednou za hranice: Saský Semmering
Přezdívkou
Saský Semmering se pyšní
železniční trať z Bad Schandau do Sebnitz, zvaná Sebnitztalbahn. Byla postavena v letech 1874 až 1877, v zalesněném a místy skalnatém údolí říčky Sebnitz vlaky jezdí po řadě mostů a skrz tunely. Převýšení sice není tak výrazné jako na jiných tratích, ale to výletníkům nevadí. Oblíbený výletní cíl Saského Švýcarska můžete snadno navštívit i vy, z
Hřenska a našeho
Českého Švýcarska se sem dostanete cobydup.