První velociped s pedály na hřídeli předního kola se objevil v Paříži kolem roku 1864 a o čtyři roky později na něm jel
Václav Vondřich při slavnosti položení základního kamene
Národního divadla v Praze. Skutečná cyklistická horečka u nás vypukla v roce 1879, když se v
Praze objevil
Angličan William Crowl s celokovovým vysokým kolem Excelsior. Ubytoval se u smíchovského továrníka
Jana Kohouta (1819–1884), otce pěti synů a majitele továrny na výrobu mlýnských strojů.
Nejstarší syny
Františka (1860–1918) a
Josefa (1863–1946) kolo okouzlilo, a tak pro ně otec Kohout ve své továrně vyrobil první domácí vysoká kola podle anglické předlohy. V listopadu 1880 pak třiadvacet nadšenců založilo
Český klub velocipedistů, první svého druhu ve střední Evropě. Klub začal podnikat společné výlety, například do
Loděnice a do
Chrudimi. V létě 1881 se bratři Kohoutovi na kolech vypravili do Vídně; dobový tisk zaznamenal, že tuto vzdálenost urazili za dva a půl dne, o den rychleji než tehdejší poštovní dostavník. Ve Vídni se bratři zúčastnili cyklistických závodů, prvních závodů pro vysoká kola v Rakousku-Uhersku i v Německu. Nově založená smíchovská výroba
kol zvaných kohoutovky nemohla mít lepší reklamu, protože Josef Kohout vyhrál závod na jednu míli a František Kohout vyhrál závod na dvě míle.
V září 1883 také klub uspořádal
první velké mezinárodní závody. Konaly se v
Praze-Karlíně, kde na vojenském cvičišti
Invalidovna vznikla improvizovaná dráha. V jízdě na 10 kilometrů ke zklamání domácích diváků zvítězil
Julius Huber z Mnichova, který porazil Josefa Kohouta a stal se tak prvním mistrem Čech. Jeho
závodní stroj Invincible se dochoval a je ve sbírkách
Národního technického muzea.
Založení České ústřední jednoty velocipedistů
Schůze, na níž se čtyři kluby dohodly na založení
České ústřední jednoty velocipedistů, tedy dnešního
Českého svazu cyklistiky, se konala v polovině listopadu 1883. Stanovy byly schváleny v březnu 1884, první valná hromada se uskutečnila v
Praze v
Brejškově restauraci ve Spálené ulici koncem dubna 1884. Zakladateli byly čtyři kluby:
Klub velocipedistů Praha, Klub velocipedistů západních Čech v
Rokycanech, Klub bicyklistů Bučicko-Vrdovských a nejstarší z nich,
Český klub velocipedistů Smíchov. Během několika dalších let vzniklo v českých zemích téměř sto cyklistických klubů s tisíci členy. Už v roce 1887 vybudoval ČKV Smíchov závodní dráhu v
pražské Stromovce, další kluby měly své dráhy v
Pardubicích (1889),
Roudnici nad Labem (1889), na
Žižkově (1890) a v
Kroměříži (1890).
Světový výkon podal
Josef Kohout v roce 1885, kdy se vydal na dvouměsíční pouť Evropou. Projel Německo, Švýcarsko, Francii a Anglii. V Německu přitom ujel během 24 hodin změřených 400 km, čímž 29. srpna 1885 ustavil evropský rekord.