
Naše malá výprava po
Tepelské dráze mezi
Karlovými Vary a
Mariánskými Lázněmi je jako stvořená pro zábavný výlet s dětmi – pohodlná, pestrá a plná krásných výhledů i zastávek. Výlet vlakem
po jedné z nejkrásnějších tratí Evropy může mít podobné terapeutické účinky jako karlovarské lázeňské prameny v čele s
Vřídlem a jeho gejzírem. Vlak pomalu stoupá údolím
říčky Teplé a proplétá se mezi zalesněnými svahy přes
Krásný Jez k
Bečovu nad Teplou. Odtud vystoupá k
Teplé a přes
Ovesné Kladruby dorazí do
Mariánských Lázní. Posaďte se, uvolněte se a užijte si přibližně hodinu a půl dlouhý zážitek plný krásných výhledů do
krajiny západočeských lázní.
Co děti nejvíc nadchne?

Cestou projedete hluboké lesy, louky, skalní průsmyky i pohádková údolí. Z oken vlaku děti uvidí krávy, koně, občas i daňky, a hlavně: tunely! Každý správný průjezd tunelem je tak trochu dobrodružství, kromě toho si ale můžete užít nejrůznější zastávky cestou:
Historie, která šlape jako mašinka

Stará železniční trať se i po více než sto dvaceti letech drží v top formě. A dělá to s elegancí staré dámy v klobouku: na
Tepelskou dráhu totiž první vlak vyjel už
17. prosince 1898. Nebyla to jen regionální lokálka, která by spojovala dvě lázeňská města, jezdily tudy i rychlíky do Vídně. A nijak se neloudaly: když jste v
Karlových Varech nastoupili krátce před jedenáctou dopoledne, pohodlně jste ve Vídni stihli večeři. Tepelskou dráhu využil i sám
císař František Josef I., když přijel v srpnu 1904 vlakem do lázní na návštěvu.
Rychlíky na Tepelské dráze jezdily až do roku 1951, o něco déle tu vydržel parní provoz. Poslední pravidelný vlak tažený parní lokomotivou tudy projel v roce 1967, pak už páru vystřídaly motorové vozy a lokomotivy. Trať v jízdním řádu označená číslem 149 před několika lety prošla kompletní modernizací a dnes po ní jezdí moderní vlaky soukromé společnosti.
Parní lokomotiva Všudybylka se sem ale pravidelně vrací při nostalgických jízdách a nejrůznějších železničních akcích.
Pár dalších železničních zajímavostí o Tepelské dráze
- Na 53 kilometrů dlouhé trati napočítáte několik desítek mostů a viaduktů, sedm tunelů a jednadvacet stanic.
- Z Karlových Varů v nadmořské výšce 375 metrů vlaky musí vystoupat o více než 300 metrů výš. Z nejvýše položené stanice Ovesné Kladruby (705 m) pak sjíždí opět o 150 metrů níž do Mariánských Lázní v nadmořské výšce 565 metrů.
- Trať v nádherné kopcovité krajině kolem říčky Teplá má ve výčtu serveru The Guardian velmi důstojnou společnost. Mezi deset nejkrásnějších evropských železničních tratí se řadí například železnice mezi městy Martigny a Chamonix na pomezí Švýcarska a Francie, trať z Limerick Junction do Waterfordu v Irsku anebo trať v Německu, která se klikatí pohořím Harz z Wernigerode na Brocken.