Vydejte se s námi na místa, kde tepe
motoristické srdce země! Objevte s
Kudy z nudy legendární závodní tratě, které voní historií i benzinem. Projedeme
městské okruhy,
lesní rallye i klikatá
stoupání do vrchu, kde se závodníci rvou s každým metrem a každou zatáčkou. Místa, kde se závodí naplno, kde tratě lemují tisíce lidí a lesní ticho rozřezává hukot motorů.
Česká republika je sice malá, ale česká závodní srdce buší jako osmiválec. Ať už fandíte rychlosti, nebo hledáte
tip na výlet s atmosférou, tady najdete to pravé, od
historické Zbraslavi až po
současnou Barumku. Podívejte se také do
kalendáře motoristických závodů, akcí, srazů a veletrhů. Pro milovníky veteránů navíc přidáváme
tipy na srazy veteránů, burzy, spanilé jízdy a akce, kde si prohlédnete krásné staré stroje!
Okruhové svatyně: kde se psala historie motorismu

Asfalt tu není jen povrch. Je to paměť. Každý centimetr nese stopy pneumatik,
příběhy vítězství i tragédií. Vůně spáleného benzínu, dunění motorů, napětí v poslední zatáčce – tady nevznikají jen závody, ale legendy.
Česko má
tratě, které se zapsaly do historie. Ne kvůli velikosti nebo počtu diváků, ale díky
atmosféře, která se nedá přenést, jen zažít. Zatáčky, kde se tleskalo mistrům, a rovinky, kde šlo o vteřiny… a někdy i o život.
Brno – Grand Prix mezi vilkami i moderní chrám rychlosti

Psal se rok 1930 a
Brnem se proháněla závodní auta v rychlostech, které tehdejším divákům braly dech.
Původní městský okruh měřil bezmála třicet kilometrů a vedl z
Pisárek přes
Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice a
Bosonohy. Diváci seděli na střechách vil, auta v zatáčkách ztrácela kola – a rodila se legenda. Na startovní čáru se v prvním ročníku postavilo jednatřicet vozů, které čekalo sedmnáct kol. Trať lemovalo sto tisíc diváků a v cíli aplaudovali vítěznému německému pilotovi
Heinrichu-Joachimu von Morgenovi na
voze Bugatti. Ten urazil vzdálenost 495,4 kilometru za necelých pět hodin. Závodu se účastnili přední světoví závodníci, mimo jiné
Tazio Nuvolari či
Rudolf Caracciola.
Dnes se už na staré trati nezávodí, ale duch závodů žije dál. Moderní
Masarykův okruh v lesích za
Žebětínem měří 5,4 kilometru a má 14 zatáček. Hostí
MotoGP, Superbiky i
Grand Prix závod silničních motocyklů. Ať už přijdete ve všední den nebo o víkendu během závodů, asfalt pod vámi má historii v každém milimetru. Zkrátka kde se jezdí na plný plyn, tam jsou doma legendy – a
Brno je stále pulzujícím středobodem českého motorsportu.
Ecce Homo, Šternberk – závod do nebe

Více než sto let starý
závod do vrchu, který zná každý milovník motorsportu: to je
Ecce Homo. Téměř
osm kilometrů dlouhá trať leží u
Šternberku, na úpatí
Domašovské vrchoviny v
Nízkém Jeseníku, tedy v místě, kde přechází rovinatá
Haná do prvních kopců.
Trať Ecce Homo stoupá na severovýchod směrem na
Moravský Beroun. Při závodech je silnice lemovaná diváky a plná výzev. Každá zatáčka má jméno, například
Plechová zatáčka, Krvavá zatáčka, Sojkova zatáčka, Fajova zatáčka nebo
Lipinský oblouk. Každá také nese příběh jezdců, kteří ji v minulosti pokořili – nebo ne. Pravidelná součást evropského šampionátu je místo, kde motor neřve do prázdna, ale do dějin.
Kromě samotných závodů ve
Šternberku můžete navštívit
zábavnou multimediální expozici Ecce Homo Park, která nabízí interaktivní zážitky v prostředí motoristického sportu. Protože navíc
trať Ecce Homo vede po běžné silnici, mimo závody si ji můžete projet sami. Pokud má nějaká trať duši, je to tahle.
Zbraslav–Jíloviště – aristokracie závodění

Když se v roce 1908 jel první
závod ze Zbraslavi do Jíloviště, auta ještě vypadala jako kočáry bez koní.
Závodní trať s bezmála dvousetmetrovým převýšením se stala symbolem elegance i odvahy, kam za první republiky mířila
evropská špička včetně legendární
Elišky Junkové. Tady se závodilo v rukavičkách i na život a na smrt, na čas i na krásu. Startovalo se na
zbraslavském náměstí, cíl byl v
lesích nad Jílovištěm u
vysílače Cukrák. Dnes se závod připomíná každoročně jako
jízda veteránů, ale kouzlo zůstává. Stále je to místo, kde cítíte
ducha motoristické prvorepublikové noblesy.
Rallye: když asfalt nestačí
Jsou závody, kde se nejede rok co rok po stále stejné trati, ale do neznáma.
Zatáčky bez svodidel, změna povrchu v každé druhé zatáčce,
krajina, která testuje techniku i nervy. Rallye není jen o rychlosti – je to o instinktu, souhře a odvaze pustit se do míst, která vidíte poprvé.
V lesích, vesnicích i městech i volné krajině se odehrávají závody, kde se nejede na okázalost, ale na srdce. Kde vás může zradit počasí, navigace nebo vlastní hlava – a právě proto to milujeme. Tratě se většinou každý rok mění, ale tradice a radost zůstávají.
Rallye Šumava Klatovy – jaro s pískem v zatáčkách

Zatímco příroda se teprve probouzí, tady už duní motory. Jarní klasika v krásné, ale zrádné krajině. Sníh? Déšť? Bláto? Nic není překážkou.
Lesní úseky
Šumavy, nevyzpytatelné dubnové počasí a úzké silničky dělají z
Rallye Šumava jednu z nejtěžších zkoušek sezony. Jen těžko něčím připomíná vůbec
první automobilový závod, Rallye Monte Carlo v roce 1911.
V České republice nastal rozkvět automobilových soutěží v roce 1964, a tak se jezdily rallye v
Olomouci,
Teplicích,
Karlových Varech a v řadě dalších měst. Tak přišla na svět i
Rallye Šumava Klatovy, jejíž první ročník odstartoval
28. listopadu 1964. Brzy se stala
stálicí české soutěžní scény. Dnes je součástí mistrovství ČR, ale zachovala si charakter závodu, který si na nic nehraje – jede se na oči a na krev, a to v
Klatovech a jejich blízkém i vzdálenějším okolí.
Rallye Český Krumlov – pohádka se šlápnutím na plyn

Závod, který vypadá jako malovaný.
Jižní Čechy,
Český Krumlov, půvabné město i vesničky v jeho okolí, historické kulisy a cesty, které nejsou tak nevinné, jak vypadají. Mlha, kluzký asfalt, prudké změny tempa – i zkušené posádky tu mají co dělat. První ročník
Rallye Český Krumlov odstartoval v roce 1971, a i když si rallye prošla několika pauzami, vždy se vrátila. Dnes patří mezi
nejoblíbenější podniky v Česku – pro jezdce i pro diváky, kteří závod sledují doslova z dvorků a zahrad.
Barum Czech Rally Zlín – královna českého asfaltu
Barumka je legenda. Vysoké tempo, precizní jízda, nevyzpytatelné počasí a tisíce fanoušků, kteří přespávají u trati. Kdo chce jet ve světové konkurenci, musí do
Zlína a jeho okolí na
Barum Czech Rally Zlín. Závod se poprvé konal v roce 1971 – původně jako
Barum Rally, dnes patří do seriálu FIA European Rally Championship. Noční rychlostní zkoušky, divácké superspeciálky ve městě, proměnlivý asfalt. Tohle není jen závod. Tohle je festival rychlosti, strategie a srdce.
Bohemia Rally Mladá Boleslav – domácí trať škodovek

Závody, které se jezdí tam, kde je doma Škodovka.
Bohemka je srdcovka – pro tovární tým
Škoda Auto, pro fanoušky i pro
Mladou Boleslav. Tady to duní nejen pod kapotou, ale i v hrdosti místních. Rychlé tempo, úzké silnice a technické tratě, které trestají každou chybu. Závod vznikl v roce 1974 jako
Rallye Škoda, dnes nese jméno
Bohemia Rallye Mladá Boleslav. Tradice, precizní organizace a zázemí silného partnera dělají z tohoto závodu jednu z nejvýraznějších rallye ve střední Evropě.
A tím to nekončí. Česká rallyová scéna je bohatší, než se na první pohled zdá.
Valašská rally zahajuje sezonu v kopcích kolem
Vsetína a
Zlína,
Rally Hustopeče zase přivádí jezdce mezi vinice a pod slunce
jižní Moravy.
Rally Pačejov nabízí rychlé a rytmické tratě v srdci
Plzeňska a
Rally Jeseníky vrací závodění do krásně drsných hor.
Tipy pro fandy motosportu
Patříte mezi
fanoušky motosportu, motocyklistických a automobilových závodů?
Ať už sedíte v sedačce spolujezdce, nebo jen na tribuně, ta chvíle, kdy kolem vás proletí burácející stroj, je jako úder do hrudníku. Česká motoristická krajina je pestrá, drsná i krásná. A pořád živá. Každý ze závodů má
svůj rytmus, své fanoušky a své příběhy. Rallye se u nás nejede jen o trofeje – jede se o čest, slávu a tu chvíli, kdy na vteřinu zmizí vše ostatní kromě silnice před vámi.
Tyhle tratě nejsou jen čáry na mapě. Jsou to místa, kde se jako divák stáváte součástí děje. Kde je slyšet dávná ozvěna motorů i současné burácení výkonu. Kde se potkává elegance s agresí, historie s dneškem. Ať už fandíte
starým bugatkám nebo
současným speciálům, jedno mají tyhle tratě společné: závodí se na nich srdcem.
Objevte vzrušení a historii českých závodních tratí, od legendárního Masarykova okruhu po rallye v Šumavě. Zjistěte, co dělá tyto tratě jedinečnými.
Některé z nejznámějších tratí zahrnují Masarykův okruh v Brně, Ecce Homo Šternberk a rallye tratě jako Rallye Šumava Klatovy nebo Barum Czech Rally Zlín.
Historie brněnského závodu Grand Prix sahá do roku 1930, kdy se zde konal první závod s diváky sledujícími z vrcholků okolních vil. Tratě se postupně vyvíjely a dnes je znám Masarykův okruh, který hostí řadu mezinárodních závodů.
Ecce Homo je více než stoletý závod do vrchu s téměř osmikilometrovou tratí. Je známý pro svou náročnost a každá zatáčka na trati má svůj příběh a jméno.
Rallye Šumava Klatovy je jarní klasika v náročné přírodě Šumavy, kde se závodí v nepředvídatelných dubnových podmínkách, což zahrnuje možnosti sněhu, deště či bláta.
Pro milovníky veteránů se konají speciální akce a srazy, jako jsou burzy, spanilé jízdy a výstavy, kde si mohou prohlédnout historická vozidla.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.