Koho překvapí, že
Václav Staněk je ze
Zlína? Náhoda není ani to, že zlínskou prodejnu Vasky najdete v budově, kterou v roce 1927 postavil jako
první obchodní dům ve městě Tomáš Baťa, Staňkův velký vzor. Odmalička ho zajímaly všechny knížky a informace o slavném zakladateli obuvnického impéria, až nakonec vykročil v jeho stopách.
Připomeňme výzvu na HitHitu s podtitulkem
Vasky – Podpořte vznik ručně vyráběných tenisek ze Zlína.
„Chtěli jste české tenisky a my se více než rok věnovali jejich vývoji,“ lákal tehdy přispěvatele Staněk.
„Výsledkem jsou ručně vyráběné Vasky z pravé kůže. První krok jsme zvládli. Ten další můžeme udělat jedině společně s vámi. Buďte u toho a pojďte s námi nastartovat výrobu tenisek.“ Z plánovaných 450 tisíc se nakonec podařilo získat 5 490 378 korun. Plán se tak podařilo splnit na 1 220%, a s podobným nasazením dnes uhání vpřed i Vasky.
Vasky: tradiční, ručně vyrobené boty ze Zlína
Pravda, nejde tak docela o tenisky: nejznámější boty značky Vasky jsou zvláštní kombinací farmářek a bot do města, s výraznou podrážkou, z kvalitní kůže a ručním prošíváním. Staněk si je navrhuje sám, a dlouho platilo, že kdo si je objednal, nedostal je hned: každá bota se totiž vyráběla na míru. Sedí ale jako ulité a někteří z těch, kteří si Vasky koupili, už nechtějí chodit v ničem jiném.
Vasky se prodávají se hlavně přes internet, ale Staněk už otevřel pět kamenných obchodů, od
Zlína přes
Ostravu a
Brno až po
Prahu. Prodejna v
ulici Na Příkopě se otvírala v prosinci 2020 a kromě bestsellerů v ni najdete i nové střihy tenisek, pantofle, kožené doplňky a designové oblečení z merina. Navíc obchod má velký sklad, takže můžete nakupovat na místě a nečekat, než se boty vyrobí.
Příběh mladého obuvníka, který se snaží oživit
zlínské obuvnické tradice a zakládá si na ruční výrobě, regionálních materiálech a perfektních střizích, budí pozornost;
Václav Staněk tak získal například
titul EY Začínající podnikatel roku a časopis Forbes ho zařadit do
výběru 30 pod 30.
Footshop: tenisky, o které se losuje
Když bylo
Peterovi Hajdučkovi jedenáct, utratil všechny svoje úspory za tenisky Osiris D3. Tehdy se věnoval skateboardingu a graffiti a tyto tenisky byly něčím, co spojovalo a ztělesňovalo jeho soudobé vášně. Před deseti lety propojil skateboarding s online marketingem a dalšími zájmy, a tak vznikl
Footshop, kultovní značka především pro mladé zákazníky. Sortiment dnes tvoří široká paleta tenisek i oblečení, které firma prodává do celého světa a postupně buduje pobočky v cizině. A jak je to s losováním?
Footshop se stal součástí rodiny adidas Consortium a kromě řady světových značek tak nabízí i
tenisky z limitovaných edicí. O ty je takový zájem, že je Footshop prodává formou losování. Když se přihlásí méně zájemců, můžete mít štěstí, existují ale i kousky, o které má zájem více než třicet tisíc lidí. Tak tomu bývá třeba u limitovaných edicí Nike – a rok 2021 jich nabídne celou řadu, v úžasných barvách i tvarech.
Kave: boty z kávy
České tenisky vyrobené ze zbytkových materiálů, s minimální ekologickou stopou a v tak limitovaných kolekcích, že
každý model je naprostý originál,
každý pár má své unikátní pořadové číslo a každá bota má svou jedinečnou barevnou kombinaci: to je
značka Kave. V roce 2015 ji založila
designérka Eva Klabalová, která se designu obuvi věnuje již od patnácti let. Během studia pracovala v jedné ze společností působících v
areálu Baťových továren ve Zlíně. Později při práci pro velké značky z Evropy i Ameriky si uvědomila, jaká je propast mezi nesmyslnými globálními pohyby zboží a zapomenutými lokálními možnostmi produkce a rozhodla se to změnit. Vrátila se do Čech, do Zlína, kde se narodila, a do továrny, ve které pracovala jako brigádník už za studií. Tentokrát už ne jako pracovník, ale jako kreativní ředitelka
značky Kave. A ukazuje, že obuvnické řemeslo jde dělat jinak: lépe a s maximální snahou o udržitelnost a ohleduplnost k planetě.
Kave tenisky se vyrábějí z odpadních a zbytkových materiálů na baťovských strojích z první poloviny minulého století s pomocí pouze existujícího vybavení. Některé tenisky v sobě mají kus těch, co už dosloužily – například
recyklací bot brazilské značky Melissa, které jsou známé tím, že voní. Voní i poté, co se rozemelou a výsledný materiál se společně s kaučukem použije k výrobě podešví tenisek Kave. Zajímavým produktem jsou i
veganské boty s certifikátem PETA nebo
boty, do jejichž podešví se přidává kávová sedlina: vážně, v každém páru tenisek je jedno espresso.
Bohempia: od džín k teniskám
V roce 2015 vykročily do světa první tenisky
značky Bohempia, kterou založil textilní inženýr
Tomáš Rohal po letech zkoumání možného využití a výhod technického konopí. Jde o skvělou plodinu, která spotřebuje méně vody a hnojiv než například bavlna. Nemusí se dovážet, dá se totiž ekologicky pěstovat i u nás. Ale hlavně textilní přírodní vlákno, které se hlavně v minulosti používalo k výrobě celé řady produktů, je k výrobě bot a textilu přímo stvořené:
má dobrou prodyšnost, skvěle odvádí vlhkost a je antimikrobiální, v létě chladí a v zimě hřeje.
Protože podle legendy byly první levisky vyrobené právě z konopí, Tomáš chtěl začít konopnými džínami, ale z těch nakonec sešlo: ze stejné látky čistě náhodou vznikly zkušební vzorky klasických plátěných tenisek. Ty fungovaly hned od začátku skvěle a zákazníci si je oblíbili.
Dnes už zdaleka najde jen o tenisky: firma vyrábí desítky různých typů obuvi, oblečení a doplňků, do kterých se oblékají a obouvají lidé po celém světě. Cílem Bohempie je
ekologická a sociální udržitelnost v módě, kterou nosíme, hlavní filozofií pak
rozšířit téměř zapomenuté konopí zpět do našich životů. Konopí pochází z EU, většina činností od předení přízí přes tkaní a pletení látek až po jejich barvení a výrobu komponentů probíhá v Česku, v rodinných továrnách a ve
Zlíně (koho to ještě překvapuje?), boty se vyrábějí v Rumunsku. Finální produkty se ale navrhují a testují v
Praze, kde má firma své studio.
Botasky a prestižky
Sportovní obuv s ozdobným proužkem na boku značky
Botas aneb botasky zná kdekdo: jsou tak slavné, že tak říkáme pevným šněrovacím botám od řady jiných firem. Jejich domovem je
východočeská Skuteč a v posledních letech je proslavila modelová řada
Botas 66 výrazných barev. Postupně vznikly zhruba dvě stovky různých barevných vzorů, často vyráběných jen v malých sériích, dokonce včetně speciálů pro děti nebo vegany.
Podobný úspěch zaznamenaly v posledních letech
prestižky aneb boty značky Prestige. Renesanci kultovní obuvi, kterou nosili už naši rodiče i prarodiče, odstartoval návrhář Jan Černý. Pro firmu Moleda, která licenci na boty značky Prestige odkoupila od Svitu, ještě při studiu na
Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně navrhl speciální edici: „jeho“ prestižky měly jiné kombinace barev i jinak lisované podrážky, pohrál si i s tkaničkami a dalšími detaily.
Tomáš Baťa a Baťovka: bota, kterou všechno začalo
Podobně jako
Václav Staněk i
Tomáš Baťa udělal první podnikatelské krůčky v šestnácti letech. Staněk založil vlastní firmu o dva roky později, Baťa v devatenácti. Bota, která odstartovala zrod
baťovského impéria, se nazývala
baťovka a začala se vyrábět v roce 1897. Jak vypadala? Špička, podešev i detaily byly z kůže, ale převážnou část tvořila bavlněná tkanina, odolnější a zároveň lehčí než kůže. Baťovky díky tomu vážily polovinu toho, co běžné boty. Byly vkusné a pohodlné, daly se nosit od jara do podzimu, a protože stály čtvrtinu běžné ceny, nabízely eleganci i těm, kteří měli hlouběji do kapsy. Nevyráběly se ručně, ale strojově, a staly se tak symbolem masové výroby bot i moderního obuvnického průmyslu. Z dobových fotografií je vidět, že si je oblíbil i sám Baťa, vy si je můžete prohlédnout v
Obuvnickém muzeu ve Zlíně.