Bez trampů by
Posázaví sice existovalo, ale nebylo by to ono:
muzeum v
Jílovém u Prahy by nemělo
stálou expozici o trampingu,
Sázavě by nikdo neříkal
Zlatá řeka a
Posázavský pacifik by byla jen jedna z pěkných
železničních tratí. Svou přezdívku totiž dostala právě od prvních trempů, kteří divoký kaňon lemovaný skalami a lesy objevili za první republiky. Do svých
oblíbených osad často jezdili vláčkem, který cestou překonával řadu mostů, tunelů a skalních zářezů. Právě místa, která byla pro stavitele trati noční můrou, připomínala výletníkům dobrodružné romány z Divokého západu, prošpikované příběhy o
stavbě první transkontinentální železnice společnostmi Central Pacific a Union Pacific. Podle nich dostal jméno i
Posázavský Pacifik.
Jak se stavěl Pacifik
Jméno
Posázavský Pacifik neplatí jen pro úsek trati, která vede z
Prahy do
Vraného nad Vltavou a dál přes
Davli a kolem
soutoku Vltavy a Sázavy až do
Čerčan, ale i pro její pokračování. Takzvaný „horní“ Posázavský pacifik pokračuje dál z Čerčan přes
Ledečko,
Kácov a
Zruč nad Sázavou až do
Světlé nad Sázavou. A ačkoli Posázavský pacifik oslavil 120 let své existence v roce 2020, ve skutečnosti je
ještě o něco starší.
Ten vůbec
nejstarší úsek trati, kterou dnes naleznete v jízdním řádu pod označením 210, najdete v Praze: od roku 1881 vedl
z Vršovic do Modřan k bývalému cukrovaru. Postupně se ale železnice prodlužovala dál do Posázaví, a to v několika úsecích. Nejkrásnější – a stavebně nejnáročnější – úsek z
Jílového u Prahy do
Skochovic byl dokončen v roce
1900. První vlak tudy projel 1. května.
Podobně jako „dvěstědesítka“ se v etapách prodlužovala i druhá trať, v jízdních řádech zanesená pod číslem 212 z
Čerčan přes
Český Šternberk do
Světlé nad Sázavou. Na ní byl pravidelný provoz zahájen v září 1903.
Viadukt přes Kocoura
Pacifik zdaleka není jen železnice: je to také patnáct tunelů a osm mostů v čele se
Žampašským viaduktem. Nejslavnější most v Posázaví (a také možná nejvyšší kamenný most v Čechách) vede přes
údolí Kocour u Jílového ve výšce 41,5 metrů a nabízí krásnou podívanou pro milovníky technických památek i romantických scenérií. Bezmála 110 metrů dlouhý a necelých šest metrů široký viadukt se sedmi oblouky stavěli v letech 1898 až 1899 dělníci z Rakouska a Itálie, kteří měli zkušenosti s podobnými projekty v Alpách. Hrubozrnná žula se na staveniště dopravovala z okolních lomů.
Kdo hledá
nejhezčí výhled na viadukt v celé jeho kráse, může zamířit na
Žampašskou vyhlídku na Posázavské stezce: ta vede po protějším břehu
Sázavy a pro turisty je stejnou legendou jako Posázavský pacifik pro milovníky železnice. Hlavní část stezky je červeně značená jako
pěší turistická trasa č. 0001 a její trasu navrhl pražský učitel
Josef Kliment (1858–1938), po němž je také pojmenovaná jedna z vyhlídek. Stavět se začala už před první světovou válkou, ale nakonec se opozdila o deset let. První úsek byl slavnostně otevřen v
červnu 1920 v místě zvaném Na Babách. Nejhezčí úsek mezi
Pikovicemi a
Kamenným Přívozem nabízí pohled do pravěku českého trampingu, na sto let staré osady s romantickými jmény i sruby a chatky, které se jako orlí hnízda drží na zdánlivě nepřístupných skalních stěnách.
Pár pacifických tipů, akcí a zajímavostí
- Spousty krásných míst kolem trati uvidíte z oken vlaku, další se dají navštívit cestou. V Týnci nad Sázavou například čeká na výletníky hrad a městské muzeum s expozicí týnecké kameniny, asi 1,5 km od stanice Krhanice se nachází Vojenské muzeum Lešany, pohodlně se dostanete také k Sázavskému klášteru, na hrad Český Šternberk anebo ke zřícenině hradu Zbořený Kostelec.
- Legendární je i takzvaná dobříšská větev Pacifiku, mezi trampy zvaná trať Praha–Paříž–Dobříš. Z trasy Posázavského Pacifiku odbočuje u Vraného nad Vltavou.
- Stavbou, kterou sledoval celý svět, byla první transkontinentální železnice světa. Ze západu stavěla kolejnice společnost Central Pacific, z východu Union Pacific. Kolejnice trati dlouhé asi tři tisíce kilometrů se symbolicky propojily 10. května 1869 na planině Promotory v Utahu. Cesta z New Yorku do San Franciska se tak z měsíce zkrátila na pouhých sedm dnů.