Jiří Šín, rodák z
České Lípy, absolvoval uměleckoprůmyslovou sklářskou školu v
Kamenickém Šenově a Vyšší odbornou školu sklářskou v
Novém Boru. Pracoval pro sklářské velikány jako
Lasvit či
Preciosa. Zdokonaloval techniku, zkoušel různé sklářské disciplíny a absolvoval také stáže v
Německu a v
Holandsku, kde studoval
vitráže, foukání a tavení skla. Šín se vždy hlásil k odkazu sklářských mistrů
Stanislava Libenského a
Jaroslavy Brychtové, kteří zavedli techniku odlévání masivních skleněných objektů do otevřených forem. Po několika letech praxe založil vlastní studio a ve sklářské dílně v
Bělé pod Bezdězem více než deset let piloval vlastní průlomovou metodu tavení skla v uzavřených formách
Vitrum Vivum.
Unikátní
technologie tavení skla Vitrum Vivum nejenom posouvá hranice sklářského řemesla, ale také vnáší do skla prvek, který byl pro tradiční
české sklářství dosud nevídaný. Proces je podobný odlévání bronzu, kdy se žhavé sklo nalévá do uzavřené formy a mění se v obrovskou jednolitou sochu se složitými trojrozměrnými strukturami. Rozměr plastik omezuje pouze velikost pece. Výsledné objekty se vyznačují neobvyklou dynamikou a mění svou strukturu a barevnost v závislosti na světelných podmínkách nebo úhlu pohledu.
Jiří Šín začal spolupracovat s renomovaným
sklářem a designérem Ronym Pleslem a společně se rozhodli posunout hranice sklářského umění nejen z hlediska řemeslného mistrovství, ale i jeho hlubší filozofické myšlenky a krásy. Své rozměrné skleněné objekty poprvé představili v roce 2019 ve
Victoria & Albert Museum v Londýně a následně na
Benátském bienále 2022 s projektem
Trees Grow from the Sky / Stromy rostou z nebe. Právě tyto křišťálové monumentální plastiky jsou
součástí českého pavilonu na
světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace. Kromě monumentálních křišťálových stromů, symbolů víry a naděje, instalace zahrnuje díla zvaná
Imprimere (reliéfní skleněné pláty inspirované kůrou stoletého dubu, zdůrazňující propojení živočišného a rostlinného světa),
Mono no aware (křišťálové větve, zobrazující krásu a pomíjivost života prostřednictvím digitálních květů a zamrzlých sakur), a
Uranium Roses, skleněné růže symbolizující lásku, bolest a pomíjivost.
Práce
Jiřího Šína si můžete prohlédnout v
SIN Studio Gallery na
Jungmannově náměstí v
Praze. Po více než dvaceti letech na sklářské scéně je Jiří Šín nejen váženým autorem technických inovací, ale také inspirací pro mladé skláře, kteří hledají nové způsoby práce se sklem. S unikátními skleněnými díly Jiřího Šína se lze setkat nejen v galeriích a muzeích po celém světě, ale i na výstavách, které představují to nejlepší z českého sklářského umění.