ÚvodVýletyVýlety s příběhemS osobností na procházku: Prahou s malířem Vojtěchem Hynaisem

S osobností na procházku: Prahou s malířem Vojtěchem Hynaisem

Malíř Vojtěch Hynais (1854–1925) byl mimořádnou osobností generace umělců Národního divadla. Jeho oponu v Národním divadle obdivujeme dodnes. Víte ale, že nebýt požáru divadla, Hynaisova opona by neexistovala? Víte kolik na ni Hynais spotřeboval barvy, kdo byl jeho největším přítelem a kdo mu stál modelem? Pojďte se s Kudy z nudy projít Prahou po stopách známého malíře a jeho slavné opony.
Mládí Vojtěcha Hynaise je spojené s Vídní: tady se narodil v rodině krejčího. Tatínek sice ve Vídni strávil celý život, ale zůstal českým vlastencem. Důkazem jsou jeho děti, kterým dal slavná jména nejstarší české historie: Vojtěch, Cyril a Vlasta. Vojtěch studoval na vídeňské Akademii, a když v roce 1874 získal římské stipendium, odjel do Itálie. V Římě a Benátkách studoval a kopíroval díla starých mistrů a tam také dozrálo jeho kompoziční a barevné nadání. Ve studiích pokračoval v Paříži u Jean-Léona Gérôma na pařížské École des Beaux-Arts. Ve Francii zapadl do společnosti svých krajanů: mezi ně patřili Václav Brožík, Luděk Marold a Antonín Chittussi, udržoval také kontakt s četnými mecenáši jako byli Vojta Náprstek a Josef Hlávka. Jeho největším přítelem se stal Josef Václav Myslbek, s nímž udržoval čilou korespondenci.
 

Největší zakázka pro Vojtěcha Hynaise

Požár Národního divadla dne 12. srpna 1881 byl pro Čechy pohromou. Na rozdíl od jiných kolegů byl Vojtěch Hynais u toho: sám se obětavě zasloužil o záchranu svých i několika dalších děl, když neohroženě vnikal do hořící budovy a vynášel vše, co se dalo vynést. Paradoxně mu tragédie vzápětí vynesla největší zakázku jeho života: původní opona od Františka Ženíška totiž byla tak zničená, že musela být nahrazena. Požár jako by dokonal hlasy kritiků, kteří Ženíškovu oponu nešetřili a Hynaisovo jméno se dokonce objevilo už dřív při úvahách, kterému umělci oponu svěřit.

Radostnou práci komplikovaly konflikty a dokonce i Hynaisova závěrečná žaloba za nedodržení smluvních podmínek, ale za devadesát dní od zahájení prací byla nová opona Národního divadla hotová. Návrh Hynais vypracoval v Paříži, ale samotné dílo vzniklo v Praze, a to ve značně nedůstojných podmínkách: v dřevěné boudě na nádvoří české techniky na Karlově náměstí, o kterou se navíc musel dělit se sochařem Bohuslavem Schnirchem. Tehdy devětadvacetiletý Hynais oponu maloval s pomocí dvou francouzských pomocníků, Adriana Karbowského a Gabriela Desriviérese. Nejslavnější česká opona zajistila Vojtěchovi Hynaisovi nesmrtelnost a i když byla přijata s rozpaky, Hynaisovi kolegové a přátelé, mezi nimi na prvním místě nejvěrnější přítel J. V. Myslbek skvělé dílo neochvějně hájili.
 

Zajímavosti o dvou oponách Národního divadla

Na původní Ženíškově oponě Národního divadla byla hlavním motivem alegorie umění, postava Génia provázená alegoriemi Hudby a Dramatu. Hynais zvolil podstatně složitější scénu, a to nové budování divadla po požáru; to má podobu antického chrámu umění a múz. V centru kompozice je truchlící Slavie, k jejímž nohám národ skládá dary. Vlevo se vznáší jako anděl Génius národa, který povzbuzuje národ k činu. Hynais na oponu namaloval portréty spousty svých kolegů a přátel: anděl má tvář jeho umělecké kolegyně, malířky Suzanne Valadonové, která inspirovala takové malíře jako byli Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre-Auguste Renoir či Edgar Degas. Předlohou pro sedící Slávii byla manželka jeho přítele Oskara Rexe, na oponě lze najít i dva Hynaisovy francouzské pomocníky a další přátele a umělecké kolegy.

Opona měla premiéru při prvním uvedení Smetanovy Libuše 18. listopadu 1883. Na své nejslavnější dílo Vojtěch Hynais potřeboval 26 kilogramů barev. I když jde o malbu na plátně, při pohledu z dálky vypadá jako gobelín. Opona váží 180 kilogramů a má plochu 142 metrů čtverečních. Kromě ozdobné Hynaisovy opony jsou v historické budově Národního divadla ještě další dvě, které oddělují jeviště od hlediště. Do doby půl hodiny před představením je spuštěná protipožární železná opona, při představení se používá opona z tmavě červeného sametu.
 
 

Cesta z Paříže do Prahy

První polovina osmdesátých let znamenala pro život pařížského Čecha Vojtěch Hynaise několik přelomových událostí. Tou největší nebyla opona Národního divadla, ale Anna Voirinová, která se stala jeho modelkou, přítelkyní, milenkou, družkou, manželkou a také matkou jejich dětí, syna Jiřího a dcery Anny. Hynais maloval portréty, navrhoval plakáty (mimo jiné byl autorem plakátu pro Jubilejní zemskou výstavu roku 1891), spolupracoval s porcelánkou v Sèvres, a získal další významnou zakázku, shodou okolností opět pro divadlo: maloval lunety pro vídeňský Hoftheater.

Vytvořením opony Národního divadla tak byla završena cesta Vojtěcha Hynaise na špičku tehdejšího českého výtvarného umění. Jeho jemný a čistý rukopis, smysl pro rozvržení plochy a preciznost ocenil i Josef Hlávka a v roce 1893 na jeho návrh Hynais přijal místo profesora na pražské Akademii. Tady působil až do smrti roku 1925. Jeho zásluhou byl pro profesory Akademie přestavěn Wiehlův pavilon, původně postavený pro Zemskou výstavu v Holešovicích. Během stavby nové budovy Akademie se právě Hynais zasloužil se o to, že nové ateliéry byly projektovány „na míru“ konkrétních umělců. Na nové působiště nad parkem Stromovka se Hynais spolu s ostatními se tam přestěhoval roku 1903. Konečně si tak mohl přestat psát s dlouholetým přítelem, sochařem Myslbekem, a místo toho se mohli potkávat osobně: učili spolu na Akademii a bydleli blízko sebe: Hynais v Ostrovní ulici u Národního divadla, Myslbek u Karlova mostu. Oba se také zasloužili o krásu Národního muzea: pod kopulí Pantheonu Národního muzea jsou Hynaisovy fresky, před muzeem Myslbekův jezdecký pomník sv. Václava.