Žižkovský (Karlínský) tunel je určen pěším a cyklistům. Pod kopcem Vítkov spojuje Žižkov s Karlínem už od roku 1953. V té době se také počítalo s jeho dalším využitím – měl sloužit jako atomový kryt.
Žižkovský tunel, zvaný též
Karlínský tunel, je
pěší a cyklistický tunel pod kopcem
Vítkovem v
Praze spojující Karlín (Thámovu ulici) s Žižkovem (ústí do Tachovského náměstí) v severojižním směru. Tunel měl být doplněn ještě větví pro silniční vozidla (měla v Karlíně ústit do Šaldovy ulice), ale ta nebyla nikdy realizována.
Tunel byl slavnostně
otevřen 21. dubna 1951 a dokončen v roce 1953 (téhož roku jako architektonicky příbuzný Letenský tunel pro automobily). Délka tunelu činí
303 m, šířka 4,4 až 4,8 m, maximální výška 3,40 m, převýšení 28,89 m s průměrným stoupáním 8,1 %. Své oficiální pojmenování dostal tunel až v prosinci 2014, a to jako “Žižkovský tunel“. A proč Žižkovský, a ne Karlínský? Odpověď je jednoduchá – leží v katastrálním území Žižkova.
Původně byl Žižkovský tunel určen i jako
protiletecký kryt. Ten byl vyhlouben důlní technikou do masivu kopce (obdobně jako
kryt Bezovka), tloušťka stěn je místy až 3 metry, v nadloží krytu je asi 50 metrů skály. Kryt obsahuje 1 053 metrů chodeb, je vybaven vzduchotechnikou, jako náhradní zdroj proudu slouží
elektrocentrála značky Škoda, výměna vzduchu je zajištěna ventilátorem na recyklaci vzduchu, který lze v nouzovém případě pohánět ručně. Ke krytu, kde by bylo možno
přežít 72 hodin, vedou neobvykle
velké plechové dveře nacházející se
po stranách tunelu. Dokonce se počítalo s tím, že v případě jaderné války by se obě strany tunelu uzavřely mohutnými vraty, čímž by vznikl prostor schopný nouzově
pojmout až 1 250 osob!
Ještě jsou tu jedny kovové dveře… za těmi se nachází prostora, která měla původně sloužit jako
odkladiště mrtvol. Zde byla vybudována
laboratoř – pobočka Ústavu jaderné fyziky AV ČR v Řeži u Prahy. Je tu instalováno zařízení (urychlovač částic), laicky řečeno zmenšená verze urychlovače obdobného tomu, který je ve švýcarském CERNu.
Nápis "Neboj"
Hrůzostrašná tajemství tunelu a fakt, že hraje roli i v násilných trestných činech, mohou citlivým duším nahnat strach, obzvláště v situaci, kdy jím musí projít a stanou před jeho vchodem... a to zejména v noci. Všiml si toho i vnímavý brněnský
street artista TIMO a nad vstupem do ponurého prostoru nasprejoval povzbuzující slovo "
neboj". Jasný vzkaz motivuje všechny, kteří mají obavu jím projít a zkrátit si tak cestu z Karlína na Žižkov.
Instalace Zrcadlení
Vstup do tunelu pod Vítkovem na žižkovské straně prochází v létě 2025 proměnou. Do konce srpna zde vznikne instalace s názvem
Zrcadlení, která využívá nerezové plechy se speciální povrchovou úpravou a zrcadlovým efektem. Dílo od autorů Víta Šimka a Karolíny Hausenblasové přináší do úzkého prostoru tunelu více světla, pohybu a vizuální dynamiky. Instalace je součástí širší revitalizace Tachovského náměstí a vznikla na základě veřejné soutěže. Tunel zůstává po dobu prací průchozí.
Objevte historii a jedinečné instalace v Žižkovském tunelu, který od roku 1953 spojuje Žižkov s Karlínem. Zjistěte více o jeho účelu jako protileteckého krytu.
Žižkovský tunel, též známý jako Karlínský tunel, je chodník pro pěší a cyklisty pod kopcem Vítkovem, který spojuje Žižkov a Karlín v Praze.
Stavba tunelu byla dokončena v roce 1953.
Tunel byl původně navržen i jako protiletecký kryt nebo atomový kryt.
V tunelu byla mj. instalována laboratoř a pobočka Ústavu jaderné fyziky AV ČR s urychlovačem částic, podobným těm ve švýcarském CERNu.
Velké plechové dveře veďou k protileteckému krytu, který by v případě jaderné války sloužil jako místnost schopná nouzově pojmout až 1 250 osob.
V krytu by bylo možné přežít 72 hodin.
V roce 2025 se ve vstupu do tunelu vybuduje instalace z nerezového plechu s názvem Zrcadlení, která využívá zrcadlový efekt k přidání světla a vizuální dynamiky do prostoru tunelu.
Délka tunelu činí 303 metry, šířka se pohybuje mezi 4,4 a 4,8 metrem a maximální výška je 3,40 metru.
Oficiální název Žižkovský tunel byl tunelu přidělen v prosinci 2014.
Street artista TIMO nasprejoval u vstupu do tunelu slovo 'neboj', aby povzbudil lidi, kteří mají obavu projít tunelem.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.