ÚvodAktualityPražské tunely: město pod městem plné rekordů a příběhů
Památky

Pražské tunely: město pod městem plné rekordů a příběhů

Poslechněte si audio verzi článku
Praha je městem věží – ale také městem tunelů. Pod chodníky, silnicemi i řekami se klikatí desítky kilometrů tunelových staveb, které denně slouží dopravě, pěším, technické infrastruktuře i turistům. Pojďte se s Kudy z nudy podívat na nejzajímavější pražské tunely: historické, rekordní i ty, které se teprve chystají.
Většina z nás prochází ulicemi Prahy a netuší, co všechno se pod námi skrývá. V podzemí hlavního města se nacházejí desítky kilometrů tunelů, které propojují čas, technologie, dopravu i lidské příběhy. Některé znáte z každodenního dojíždění do práce, jiné jste možná nikdy neviděli, a přesto jsou pro fungování města klíčové. A právě teď vznikají další. Nahlédněte s Kudy z nudy do spletité mapy pražských tunelů.
 

Praha pod zemí: tunely, které propojují město i čas

Kolik tunelů Praha vlastně má? Na rovinu: nevíme. Počet tunelů v Praze nelze jednoduše určit, protože záleží na tom, co všechno do definice tunel zahrneme. Jedno je ale jisté: podzemní svět hlavního města je nesmírně rozmanitý. Jsou tu silniční tunely, jimiž každý den projedou statisíce automobilů, tramvajové tunely z různých etap historie i moderní síť metra s podzemními tunely, jejichž celková délka se blíží ke stovce kilometrů. Kromě toho se pod ulicemi ukrývají pěší průchody, cyklostezky, historické kanalizační stoky, staré vodovodní tunely i kolektory technických sítí. A do budoucna se plánují další stavby – nové trasy metra, silniční obchvaty i železniční spojky. Další město pod městem.
 

Staré rekordy podzemní Prahy

Pražské silniční tunely tvoří nedílnou součást dopravní infrastruktury. Zároveň ale drží několik zajímavých tunelových rekordů.
 
Z historického pohledu si prvenství drží Negrelliho viadukt z roku 1850, který zahrnoval i první pražské podchodové tunely. Historie pražských tunelů je však mnohem delší, než by se mohlo zdát. Svým způsobem mezi ně patří i staré kanalizační stoky a vodovodní tunely, které v minulosti přiváděly vodu do města a které dnes přežívají jako technické památky. Pověstná je například Rudolfova štola, přes kilometr dlouhý tunel pod Letnou. Vznikla v 16. století za Rudolfa II. a zásobovala vodou z Vltavy rybníky v Královské oboře Stromovka.
 

Rekordmanky Blanka a Blanka 2

Nejdelším silničním tunelem Prahy je Blanka, která se s délkou pět a půl kilometru zároveň řadí mezi nejdelší městské tunely v Evropě. Technicky sofistikovaná stavba a na sebe navazující Brusnický tunel, Dejvický tunel a Bubenečský tunel propojují několik důležitých dopravních tepen. Mezi menší, ale důležité tunely, které pomáhají ulevit povrchové dopravě, patří také tunely na vnitřním městském okruhu. Na Blanku navazuje přes dva kilometry dlouhý Strahovský tunel, otevřený v roce 1997, dál tu je Zlíchovský tunel a tunel Mrázovka. Kdo jezdí po Pražském okruhu, ten dobře zná Cholupický, Komořanský a Lochkovský tunel.
 
Posledním dílem skládanky Městského okruhu okolo pražského centra má být tunel zvaný Blanka 2. Tunelový komplex o délce osmi a půl kilometru povede od mostu Barikádníků přes Libeň až do Strašnic. Projekt se připravuje od roku 2019 a v případě dokončení se stane nejdelším městským silničním tunelem v Evropě. O tři kilometry překoná dosud nejdelší stavbu, kterou je „stará“ Blanka spojující Břevnov a Holešovičky.
 

Metro: podzemní tepna města

Pražské metro tvoří tři hlavní linky – A, B a C – a více než sedmdesát kilometrů tunelů. Dohromady obsluhují přes šedesát stanic. Tunely byly budovány jak ražením hluboko pod zemí, tak hloubením, zejména v povrchově přístupnějších částech Prahy.
 
Nejhlubší stanicí je Náměstí Míru na trase A, které se nachází 53 metrů pod povrchem. Nejkratší vzdálenost mezi stanicemi je mezi Hlavním nádražím a Muzeem, kde dělí obě stanice pouze 300 metrů. Významné změny se chystají i v budoucnosti: staví se nová linka D, která povede z Náměstí Míru přes Pankrác na jih k Nemocnici Krč a dál do Libuše a Písnice. Její trasa bude kompletně podzemní.
 

Další vlaky pod Prahou: novinka v pražské dopravě

V dalších letech čeká Prahu rozsáhlá modernizace železniční dopravy. V rámci projektu, který má posílit regionální vlakovou dopravu, má vzniknout pod Hlavním nádražím nová dvoupatrová železniční stanice. Projekt zahrnuje také dva nové tunely s celkovou délkou přes deset kilometrů, a další podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí, na Florenci nebo na Karlově náměstí. Tunely povedou pod samotným centrem města a umožní rychlý a přímý průjezd příměstských vlaků. Zahájení stavby se očekává po roce 2035, dokončení ve 40. letech.
 

Nenápadná hvězda pod Letnou

Legendou v mapě pražských tunelů je nenápadná stavba z poloviny 20. století. Letenský tunel vznikl v polovině 20. století a změnil městskou dopravu od základů. Nevyniká délkou ani krásou, ale bez něj by se centrum Prahy záhy ucpalo. Měří 423 metrů a slavnostně otevřený byl v sobotu 26. září 1953. Už tehdy bylo zvykem, že jako první si procházku od Štefánikova mostu na Letnou mohli užít chodci, první auta jím projela až o dva dny později.
 
Stavba Letenského tunelu se plánovala už před druhou světovou válkou, ale původně měl navazovat na Čechův most a Pařížskou třídu. Jenže místo nad letenským svahem nakonec bylo vyhrazeno pro monstrózní Stalinův pomník (od roku 1991 na stejném místě stojí obří kyvadlo aneb metronom), a tak se tunel přesunul k nově postavenému sousednímu Štefánikovu mostu. Nevyšly ani další plány: například podle architekta Jana Kouly místo tunelu měl být průkop a jeho začátek u Vltavy měla zdobit velkolepá brána. Další plány počítaly s Letnou jako s místem, kde měl po roce 1918 vzniknout nový československý parlament. Nestalo se a ze všech plánů nakonec zbyl jen tunel.
 
Náklady na výstavbu Letenského tunelu dosáhly 74 milionů korun a práce trvaly čtyři roky. Proč tak dlouho? Terén složený z křemene a břidlic musely stavební čety prokopávat ručně, navíc tunel není rovný a zdolává více než pětiprocentní stoupání. Kvůli problémům s břidlicemi a také s mohutnou a těžkou budovou Národního zemědělského muzea, která stojí přímo nad ním, nakonec nedošlo na tramvajový tunel: ten měl původně vést od Vltavy na Letnou společně se silnicí.
 
Modernizace se Letenského tunelu příliš nedotkly, jen během let přibyly ventilátory, dlažební kostky nahradil asfalt a světla, původně ve dvou pásech na stěnách, se přesunula na strop. Obklad ze světlých keramických dlaždic ale vydržel.
 

Dvojče letenského tunelu: tunel pro pěší z Karlína na Žižkov

Podobný obklad najdete ještě v jednom pražském tunelu: měří 303 metrů, chodí se jím pouze pěšky a od roku 1951 spojuje pražské čtvrtě Žižkov a Karlín. Tunel pod Vítkovem, známý pod jménem Žižkovský tunel nebo Karlínský tunel (jak mu kdo říká záleží na tom, které čtvrti dává přednost) dnes slouží chodcům a cyklistům, ale jeho minulost je podstatně dramatičtější. Byl vybudován v letech 1951–1953 původně jako protiletecký a protiatomový kryt. S tlustými stěnami a hloubkou až 50 metrů měl pojmout až 1250 osob.
 
Na karlínské straně tunel zdobí nápis od brněnského básníka a umělce Tima. Ten nad vchod vysprejoval všeříkající vzkaz „neboj“. V létě 2025 se proměnila také žižkovská strana tunelu, a to díky umělecké instalaci Zrcadlení od dua Vít Šimek a Karolína Hausenblasová. Deformované nerezové plechy po stranách vstupu do tunelu odrážejí světlo a opticky rozšiřují tmavý prostor. Zrcadlení je pomyslnou tečkou za revitalizací celého Tachovského náměstí.
 

Kuriozity a zapomenuté tunely

Za nejkrásnější pražský tunel je považovaný tunel, proražený ve skále pod Vyšehradem. Portály tunelu zdobí stylizovaná cimbuří, měří pouze 35 metrů, otevřený byl roku 1904 a už o šest let později jím začaly jezdit tramvaje.
 
Téměř zapomenutou stavbou je devadesát metrů dlouhý tunel v Prokopském údolí. Jde o bývalou dopravní štolu, kterou se z lomu přepravoval vytěžený vápenec do blízkých pecí. Dnes je opuštěný a stal se oblíbeným cílem milovníků urbexu.
 
Přírodní rokle u Pražského hradu jménem Jelení příkop je příjemné místo k procházce. Protéká tudy potok Brusnice, podívat se můžete také na zbytky medvědince. Vznikl proto, že Tomáš Garrigue Masaryk v roce 1920 dostal darem dva medvědy. V náspu, který příkop rozděluje na horní a dolní část, objevíte zajímavý tunel pro pěší, postavený podle návrhu architekta Josefa Pleskota. Zajděte se podívat také na krásně opravenou Masarykovu vyhlídku nad příkopem proti Šternberskému paláci. Pro prezidenta, který tu rád odpočíval pod lípou, ji upravil architekt Jože Plečnik.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Nejkrásnější a nejdelší tunely v Česku: historie, rekordy a tipy na výlety

Nejkrásnější a nejdelší tunely v Česku: historie, rekordy a tipy na výlety

Tunely nejsou jen inženýrské stavby, jsou to brány do historie i do přírody. Ať už zamíříte na výlet k historickému tunelu nebo se projdete tajemným tunelem pro pěší, vždy objevíte něco nového. Vydejte se s Kudy z nudy do silničních, tramvajových a železničních tunelů a užijte si skvělé dobrodružství pod zemí!

#světovéČesko a Televizní věž na Žižkově: kosmická raketa nad Prahou

#světovéČesko a Televizní věž na Žižkově: kosmická raketa nad Prahou

V dobách svého vzniku televizní vysílače budované uprostřed měst provokovaly a vysloužily si spousty nelichotivých přezdívek, dnes je ale známe především jako skvělá turistická lákadla. Vyjet pohodlně výtahem do výšky, dát si kávu ve vyhlídkové restauraci a rozhlížet se po okolí je zkrátka zážitek – a platí to pro televizní vysílač na pražském Žižkově stejně jako pro televizní věže v jiných evropských městech. Pojďte se s nimi seznámit!

Pražské metro – jediné v České republice

Pražské metro – jediné v České republice

Metro je páteří městské hromadné dopravy v Praze. Denně přepraví průměrně přes milion a půl cestujících. V současné době má tři linky značené písmeny a barvami: A (zelená), B (žlutá) a C (červená). Čtvrtá linka D (modrá) se začala stavět v roce 2022.

7 věcí, které nevíte o… městské hromadné dopravě, vozovnách a muzeích MHD

7 věcí, které nevíte o… městské hromadné dopravě, vozovnách a muzeích MHD

Kudy z nudy přichází s tipy pro všechny fanoušky technických památek, tramvají a historie městské hromadné dopravy! Ukážeme vám muzea plná tramvají a trolejbusů, představíme unikátní vozidla a exponáty, podíváme se i do vozoven a představíme vám i pár zajímavých novinek.

Největší osobní železniční nádraží v České republice – Hlavní nádraží Praha

Největší osobní železniční nádraží v České republice – Hlavní nádraží Praha

Hlavní nádraží není jen největší železniční stanice v České republice, kde denně odbaví až 100 tisíc cestujících, patří také k nejhezčím secesním památkám Prahy. Historická budova a hala nad kolejištěm jsou dokonce vůbec největší secesní památkou České republiky. Železniční provoz tu byl zahájen 14. prosince 1871 a od té doby nádraží funguje prakticky nepřetržitě.

Jože Plečnik – architekt, který proměnil Pražský hrad a Lány v rezidence českých prezidentů

Jože Plečnik – architekt, který proměnil Pražský hrad a Lány v rezidence českých prezidentů

Slovinský architekt Jože Plečnik (23. 1. 1872 Lublaň, Slovinsko – 7. 1. 1957 tamtéž) se na přání prezidenta T. G. Masaryka stal prvním oficiálním architektem Pražského hradu a výrazně ovlivnil jeho podobu. Pojďte se vypravit po jeho stopách nejenom po Hradčanech, ale také do rezidence našich prezidentů v Lánech a ke kostelu na pražských Vinohradech, který patří k nejpůsobivějším Plečnikovým stavbám.

Praha – Letná Památky

Praha – Letná

Když se řekne Letná, vybaví se nám především park Letenské sady a Letenská pláň, místo kulturních a sportovních akcí. Mimo je Letná také jednou z čtvrtí Prahy 7 se zajímavou zástavbou či stadion AC Sparta Praha.

Bývalý pomník Stalina v Praze na Letné – největší skupinové sousoší v Evropě

Bývalý pomník Stalina v Praze na Letné – největší skupinové sousoší v Evropě

Na sousoší Stalina a pracujícího lidu bylo spotřebováno sedmnáct tisíc tun materiálu, a i bez monumentálního podstavce byla vysoká patnáct metrů. Šlo o největší sousoší v Evropě. Lidé nazývali Stalinův pomník všelijak, nejčastěji „fronta na maso“. Jeho strůjci i tvůrci věřili, že byl postaven navěky, avšak ve skutečnosti na Prahu shlížel pouhých sedm let.

#světovéČesko a výlet po železnicích světových jmen: Pražský, Teplický, Krušnohorský a Slezský Semmering

#světovéČesko a výlet po železnicích světových jmen: Pražský, Teplický, Krušnohorský a Slezský Semmering

V Evropě neexistuje slavnější horská trať než rakouský Semmering: byla první, dodnes si zachovala historický ráz a v roce 1998 byla zapsána do Seznamu světového dědictví UNESCO. Podle ní se přezdívá dalším tratím s velkým převýšením, tunely, viadukty a se skvostnými výhledy.

Výstřední císař Rudolf II. – největší milovník umění v české historii

Výstřední císař Rudolf II. – největší milovník umění v české historii

Rudolf II. (18. července 1552, Vídeň – 20. ledna 1612, Praha) byl bezpochyby jedním z nejvýznamnějších evropských panovníků, který proslul nejen svými vladařskými schopnostmi, ale také citem pro kulturu a umění. Za jeho působení se Praha stala nejvýznamnějším kulturním městem Evropy, kam císař zval nejrůznější umělce a vědce své doby. Na Pražském hradě vznikla nejrozsáhlejší sbírka uměleckých předmětů, která neměla v tehdejším světě obdoby a která položila základ mnoha současným evropským galeriím. Bohužel, velká část Rudolfovy sbírky vzala za své při rabování Švédy v letech 1631-1632 za třicetileté války.

Nejdelší česká řeka – řeka Vltava

Nejdelší česká řeka – řeka Vltava

Nejdelší česká řeka pramení na Šumavě pod Černou horou v nadmořské výšce 1 172 m. Od pramene k ústí Labe u Mělníka měří 430,2 km. Rovnoběžně s hranicemi s Rakouskem protéká Lenorou, přes Soumarský most a u Mrtvého Luhu se stéká se Studenou Vltavou.

Nádraží Praha-Dejvice – nejstarší pražské nádraží Památky

Nádraží Praha-Dejvice – nejstarší pražské nádraží

Nádraží Praha-Dejvice je nejstarším nádražím dnešního hlavního města, v provozu je od roku 1830. Původně tady začínala nákladní Lánská koněspřežka, po které se vozilo hlavně dřevo z Křivoklátských lesů. Za první republiky nádraží využíval prezident Masaryk pro cesty do lánského zámku.

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka Památky

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze je vůbec největší osobní nádraží v České republice. Zdaleka však není nádražím nejstarším. Jeho historie se začala psát roku 1869 a do dnešní podoby bylo přestavěno podle návrhu architekta Josefa Fanty.

Pavilon Expo 1958 na Letné Památky

Pavilon Expo 1958 na Letné

Na podzim 2021 zde zahájila nově provoz galerie Expo 58 Art. Plánuje pořádat výstavy a na terase i kulturní akce či koncerty.

Kostel sv. Ludmily na náměstí Míru v Praze – novogotická dominanta Vinohrad Památky

Kostel sv. Ludmily na náměstí Míru v Praze – novogotická dominanta Vinohrad

Kostel sv. Ludmily tvoří výraznou dominantu Vinohrad. Dvě věže vysoké 60 metrů jsou jako dvě ruce sepjaté k modlitbě. Kostel je novogotická basilika – trojlodní s transeptem – příční lodí ve tvaru kříže. Ve středu kostela se nachzí sanctusová věžička. Kostel se pyšní titulem basilica minor.

Rudolfova štola – zásobárna vody pro Královskou oboru Památky

Rudolfova štola – zásobárna vody pro Královskou oboru

Jedná se o tunel v Praze vybudovaný v 16. století pro zásobování Královské obory vodou. Štola o délce 1098 metrů překonává výškový rozdíl hladin Vltavy 110 cm. Štola probíhá asi 45 metrů pod terénem a dnešní zástavbou Letné. Štola byla ražena v letech 1589 až 1593.

Žižkovský tunel pro pěší i cyklisty – Karlínský tunel mezi Žižkovem a Karlínem Památky

Žižkovský tunel pro pěší i cyklisty – Karlínský tunel mezi Žižkovem a Karlínem

Žižkovský (Karlínský) tunel je určen pěším a cyklistům. Pod kopcem Vítkov spojuje Žižkov s Karlínem už od roku 1953. V té době se také počítalo s jeho dalším využitím – měl sloužit jako atomový kryt.

Pražský hrad – nejkrásnější a největší hradní komplex Památky

Pražský hrad – nejkrásnější a největší hradní komplex

Pražský hrad, který je tradičním sídlem českých panovníků a od roku 1918 také sídlem prezidenta republiky, je nejnavštěvovanější památkou Česka. Postupnými přístavbami a úpravami Pražského hradu vznikl jeden z největších hradních komplexů na světě, který denně navštěvují tisíce návštěvníků.

Vyšehrad – historické hradiště, hrad a pevnost v Praze Památky

Vyšehrad – historické hradiště, hrad a pevnost v Praze

Pradávné hradiště Vyšehrad, skála nad řekou s temnou siluetou štíhlých věží, patří neodmyslitelně k pražské krajině. Tvoří jej především areál někdejšího hradiště, hradu a pevnosti, který je Národní kulturní památkou. Součástí Prahy je od roku 1883 a první písemné záznamy pocházejí z roku 1070.

Nejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka

Nejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka

Skleněné, kovové, lanové, kamenné, pro pěší i pro auta, poklidné i s pořádnou dávkou adrenalinu: takový je výběr lávek a mostů, které stojí za bližší seznámení. Každý či každá z nich má svůj originální příběh, některé najdete snadno, jiné budete muset trochu hledat. Do našeho výběru jsme dokonce zařadili i takové mosty a lávky, které teprve vzniknou. Projděte se s námi přes řeky, potoky, strže a údolí a užijte si nejzajímavější lávky a mosty na každém kroku: moderní architektura podobně jako výlety s portálem Kudy z nudy rozhodně nenudí a nabízí spousty překvapení.

Věda a historie není nuda: Druhá světová válka a putování po válečných stopách v Česku

Věda a historie není nuda: Druhá světová válka a putování po válečných stopách v Česku

Německý útok na Polsko 1. září 1939 rozpoutal nejničivější konflikt 20. století, který zasáhl i české země. Protektorát Čechy a Morava se stal součástí válečné mašinérie a život obyvatel se ještě víc podřídil potřebám říše. Druhá světová válka si během šesti let vyžádala přes 70 milionů obětí, převrátila Evropu naruby a natrvalo přepsala mapu světa. A i když skončila, stále je s námi v památkách a v příbězích. Projděte se dějinami a místy druhé světové války s Kudy z nudy!

Štefánikův most v Praze Památky

Štefánikův most v Praze

V pořadí desátým pražským mostem přes Vltavu a zároveň pátým tramvajovým, je Štefánikův most, propojující oblast pod Letnou s centrální částí města.

Vrch Vítkov v Praze – připomínka české historie Příroda

Vrch Vítkov v Praze – připomínka české historie

Dominanta tyčící se nad Prahou, připomínka slavné české historie – to je pražský vrch, který ve své nejvyšší části dosahuje výšky 270,4 m.n.m. a rozděluje od sebe čtvrtě Karlín a Žižkov.

Nákladové Nádraží Žižkov Památky

Nákladové Nádraží Žižkov

Významnou památkou na území městské části Praha 3 je Nákladové nádraží Žižkov, které bylo v době svého vzniku chloubou prvorepublikových Československých státních drah. Dnes se jedná o největší a nejlépe zachovanou industriální památku na území hlavního města Prahy.

Karlovo náměstí v Praze – největší pražské historické náměstí Památky

Karlovo náměstí v Praze – největší pražské historické náměstí

Karlovo náměstí bylo při založení Nového Města pražského v roce 1348 určeno za centrum jižní části Nového Města. Karel IV. se svými staviteli navrhl plán, sám se snad i osobně podílel na vyměřování, zakládal hlavní opěrné body, tržiště a kostely.

Jelení příkop pod Pražským hradem Příroda

Jelení příkop pod Pražským hradem

Jelení příkop je přírodní rokle, kterou teče potok Brusnice. Jméno "jelení" má příkop proto, že zde byla nejen v době vlády Rudolfa II. chována lovná zvěř. Otevřen je od 1. března do 30. listopadu vždy od 10:00 hodin do soumraku.

Kolektory Praha – kolektory jsou veřejnosti uzavřeny Památky

Kolektory Praha – kolektory jsou veřejnosti uzavřeny

Vstup do kolektorů je pro veřejnost uzavřen!

Letenský zámeček – výletní restaurace na Letné Památky

Letenský zámeček – výletní restaurace na Letné

Zámeček byl vystavěn v roce 1863 jako výletní restaurace pro mětskou smetánku, která chodila na procházky do Letenských sadů. Stavba je postavena v novorenesančním stylu. I v současné době se zde nachází restaurace.

Přírodní rezervace Prokopské údolí – přírodní klenot Prahy Příroda

Přírodní rezervace Prokopské údolí – přírodní klenot Prahy

Prokopské údolí patří k nejkrásnějším místům na území Prahy a je častým cílem mnoha návštěvníků. Místo, které protíná naučná stezka, patří mezi vyhledávané lokality díky přírodním úkazům a zajímavostem. Kromě jezírek, lomů, a skalních výběžků, nabízí údolí útočiště k odpočinku a relaxaci.

Park Stromovka v Praze – Královská obora mezi Holešovicemi a Dejvicemi Příroda

Park Stromovka v Praze – Královská obora mezi Holešovicemi a Dejvicemi

V sousedství holešovického Výstaviště leží Královská obora, dnes zvaná park Stromovka. V současné době slouží k rekreačním, sportovním i kulturně vzdělávacím účelům. Rozloha obory se v různých dobách měnila, rozkládá se asi na 95 ha.

Národní muzeum – Historická budova Národního muzea v Praze Kultura

Národní muzeum – Historická budova Národního muzea v Praze

Jedna z nejvýznamnějších pražských budov byla prohlášená už v roce 1962 za národní kulturní památku. Čechy milovaná a cizinci obdivovaná, osudově spjatá s novodobými českými dějinami, časem neoddělitelně splynula s představou o Národním muzeu jako instituci.

Národní galerie v Praze – Šternberský palác Kultura

Národní galerie v Praze – Šternberský palác

Ve Šternberském paláci byla od 11. prosince 2020 otevřena nová stálá expozice Staří mistři II, představující kolekce italské malby 14. a 15. století, nizozemského umění 17. a 18. století a středoevopské malířství 17. a 18. století.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice Památky

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Metronom na Letné – kyvadlo nad Prahou Památky

Metronom na Letné – kyvadlo nad Prahou

Na místě, kde v minulosti stával Stalinův památník, se dnes kývá z jedné strany na druhou obrovské kyvadlo metronomu – Stroje času sochaře Vratislava Nováka, které sem bylo umístěo roku 1991. Od metronomu si užijete krásné panorama na Prahu a její mosty.

Letenské sady v Praze Příroda

Letenské sady v Praze

Park na Letné je druhým největším parkem v Praze 7. Veřejný park zde byl založen ve druhé polovině 19. století podle projektu B. Wünschera a J. Braula. Název je odvozen od slova Leteň, což znamená Sluneční vrch.

Václavské náměstí v Praze – symbol české státnosti Památky

Václavské náměstí v Praze – symbol české státnosti

Druhému největšímu náměstí v Česku vévodí Myslbekova jezdecká socha sv. Václava. Je obchodním a administrativním centrem, sídlí zde kina, divadla, bankovní domy, hotely, restaurace a desítky obchodů. Jedná se o tradiční místo oslav a veřejných shromáždění, které zažilo mnoho historických chvil.

Za luxusními nákupy do Pařížské třídy v Praze Zážitky

Za luxusními nákupy do Pařížské třídy v Praze

Pařížská třída nenese své jméno náhodou. Ulice, která vede z pražského Staroměstského náměstí k mostu Svatopluka Čecha, byla postavena na přelomu 20. století podle vzoru pařížských bulvárů.

Národní zemědělské muzeum – obory zemědělství ve všech podobách v Praze Kultura

Národní zemědělské muzeum – obory zemědělství ve všech podobách v Praze

Hlavní budova Národního zemědělského muzea na Letné nabízí unikátní pohled na zemědělství a fenomény s ním spojené. Zabývá se lesnictvím, rybářstvím, gastronomií, myslivostí, zemědělskou technikou a dalšími obory. Na střeše je vyhlídková terasa a příjemný trávník na posezení.

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

Metro je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a nejvyužívanější dopravní prostředek v Praze. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci, a přestože zpoždění prakticky neexistuje a v dopravní špičce vlaky jezdí po dvou až třech minutách, hlášku „promiňte, mně nejelo metro“ používají školáci po celém městě. Samozřejmě, dokonce i ti, kteří jím jezdit vůbec nemusí.

Josef Pleskot – jeden z nejznámějších a nejrespektovanějších českých architektů

Josef Pleskot – jeden z nejznámějších a nejrespektovanějších českých architektů

Architekt Josef Pleskot (* 3. prosince 1952, Písek) patří k nejznámějším tuzemským architektům. V roce 2014 získal titul Architekt roku, a to za proměnu zastaralého industriálního areálu Vítkovických železáren v Ostravě. Podle jeho návrhů vznikly například Svět techniky, nástavba vysoké pece Bolt Tower nebo multifunkční aula Gong, vybudovaná z bývalého plynojemu.

Věda a historie není nuda: vše o Vltavě aneb rekordy, plavby, mosty a pražští vodníci

Věda a historie není nuda: vše o Vltavě aneb rekordy, plavby, mosty a pražští vodníci

Na Vltavě v Praze to žije, ať už jste si oblíbili víkendové farmářské trhy na náplavce Rašínova nábřeží, ostrovy a přívozy, jezdíte po nábřeží na kolech, kolečkových bruslích anebo podél řeky chodíte na procházky. Na portálu Kudy z nudy se ale o Vltavě dozvíte mnohem víc.

Praha 3

Praha 3

Nejhezčí pohled na třetí pražský obvod s většinou jeho dominant se otevírá z Vítkova. Jezdecká socha Jana Žižky z Trocnova, stojící před Národním památníkem připomíná, že právě tady se roku 1420 odehrála bitva mezi husity a křižáky. A mimochodem, Praha je při pohledu z Vítkova opravdu stověžatá!

Praha 8

Praha 8

Kromě Prahy 8 se žádný jiný městský obvod tak těsně nedotýká historického jádra a zároveň nekončí až na samém okraji hlavního města. K osmičce totiž patří Karlín společně s Poříčím a budovou Muzea hlavního města Prahy, ale také Dolní Chabry a Březiněves, čtvrti na severních hranicích města.

Čechův most – jedinečná mostní secese v Praze Památky

Čechův most – jedinečná mostní secese v Praze

Je desátým pražským mostem po proudu Vltavy. Jedná se o jedinou takto velkou secesní mostní konstrukci v České republice. Právě proto patří mezi státem chráněné technické památky.

Art District 7 – industriální a bohémské Holešovice Památky

Art District 7 – industriální a bohémské Holešovice

Většina světových metropolí má bohémskou čtvrť, oblast zasvěcenou svobodné kreativitě a multižánrovému vyjádření uměleckého i názorového vidění světa. V Praze jsou takovou oblastí Holešovice – Art District 7.

30 let agentury CzechTourism: turistické milníky Prahy

30 let agentury CzechTourism: turistické milníky Prahy

Jaké proměny prožila Praha během posledních třiceti let? Znovu anebo vůbec poprvé jsme se mohli podívat například do Tančícího domu, Musea Kampa, Centra současného umění DOX, Astronomické věže Klementina anebo do Clam-Gallasova paláce. Výročí svého vzniku oslavil staroměstský orloj, zoologická i botanická zahrada a řada cenných historických památek. Pojďte se s portálem Kudy z nudy a agenturou CzechTourism projít Prahou rok za rokem!

Tomáš Garrigue Masaryk – zakladatel novodobého státu a první československý prezident

Tomáš Garrigue Masaryk – zakladatel novodobého státu a první československý prezident

Pomníky a sochy, jména náměstí, ulic, muzeí i městských čtvrtí, škol, gymnázií a dokonce jedné univerzity, naučné stezky i turistické chaty: zakladatele novodobého československého státu připomínají tisíce míst. Tomáš Garrigue Masaryk (7. 3. 1850 Hodonín – 14. 9. 1937 Lány) byl vědec a filozof, pedagog, politik a první československý prezident.

Další aktuality

Zoo Praha pod ledem: tuny ledu zchladí zvířata i návštěvníky

Nejen ledové kostky, ale i zmrzliny pro gorily a lachtany. Zoo Praha chystá na středu 20. srpna 2025 osvěžení pro zvířata i návštěvníky. Už po deváté hodině si ledovou nadílku užijí vysokohorští papoušci nestoři kea, lední medvědi Gregor a Aleut nebo kapybary.
19. srpen 2025 17:00
Příroda, Praha

Hradozámecká noc v Praze: nahlédněte do zahrad pod Pražským hradem, Invalidovy či Senátu

Hradozámecká noc, která letos proběhne ve večerních hodinách ze soboty 23. na neděli 24. srpna 2025, představuje památky v netradiční době a s netradičním programem jako místa neustále živá, na něž má smysl se vracet. Letos se do akce zapojí Zahrady pod Pražským hradem, karlínská Ivalidovna, Hartigovský palác, Chvalský zámek a Senát Parlamentu České republiky ve Valdštejnském paláci.
19. srpen 2025 14:00
Památky, Praha

Zoo Praha o víkendu přivítala letošního miliontého návštěvníka

Zoo Praha v neděli 17. srpna 2025 přivítala letošního miliontého návštěvníka, přesněji návštěvnici s rodinou. V roce 2025 jubilejní návštěvnice přišla o pět dní dříve než v loňském roce. Podívejte se s Kudy z nudy, na co se nejen jubilejní rodina, ale i další příchozí v pražské zoo nejvíce těší.
18. srpen 2025 8:55
Příroda, Praha

Tipy na víkend v Praze a okolí

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkend (23.8. – 24.8.) v Praze a jejím okolí. Čeká na vás romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky, programy pro rodiny s dětmi a další aktivity: Hradozámecká noc 2025 – přehled otevřených památek Národního památkového ústavu, Čajomír Happening – festival čajového umění 2025, Posvícení v Sadské 2025, Red Bull Steep Street v Žitomírské ulici v Praze, Bystřicefest 2025. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
18. srpen 2025 6:01
Zážitky, Praha

21. srpen v Praze – silné příběhy, diskuze a promítání zdarma na Výstavišti

Již čtvrtý ročník kulturně společenského festivalu NeverMore 68 se opět uskuteční na Výstavišti, a to v den výročí 57 let okupace tehdejšího Československa 21. srpna od 15.00 do 23.00 hodin. Akce připomene nejen výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na území Československého státu. NeverMore 68 letos oslaví také všechny statečné ženy nejen roku 68 – ženy disentu. Po celý den budou probíhat projekce tematických dokumentů a archivních záběrů.
17. srpen 2025 13:33
Kultura, Praha

Vinice sv. Kláry v Troji ožije v září tradičním vinobraním

V pořadí už podvacáté ožije památkově chráněná vinice sv. Kláry tradiční oslavou vinobraní. Skvělá poloha v blízkosti řeky i jedinečný výhled předurčují vinohrady nad trojským zámkem nejen k produkci kvalitních hroznů, ale i k tomu, stát se ideálním prostředím, kde je možné si hotová vína opravdu vychutnat. Během víkendu 13. a 14. září 2025 vše doladí bohatý hudební program a výborné jídlo. Přijďte si užít svátek vína s kouzelným výhledem! Kromě vína bude tento víkend exkluzivně v nabídce také burčák.
17. srpen 2025 12:00
Gurmánská turistika, Praha

Karolinum, Betlémská kaple a Planetárium ve Stromovce: nejznámější stavby Jaroslava Fragnera

Vzpomeňte si na Jaroslava Fragnera (25. prosinec 1898 Praha – 3. leden 1967 Praha) , až budete procházet pražským Starým Městem kolem univerzitního areálu Karolina nebo se zastavíte v Betlémské kapli: architekt Jaroslav Fragner dokázal obnovit neexistující památky a znovu vzkřísit budovy, kterým hrozilo zřícení.
17. srpen 2025 11:20
Památky, Praha

10 tipů na vinobraní v Praze a okolí, kde letos nemůžete chybět

Máte rádi víno a burčák, ale výprava na Moravu je pro vás příliš daleko? Pokud bydlíte v Praze a okolí, rozhodně nezoufejte! V hlavním městě najdete dost příležitostí, jako ochutnat kvalitní vína a mnoho vinobraní se koná také v tradičních vinařských oblastech Čech. Vybrat si můžete z vinobraní na Grébovce, v Roudnici nad Labem, Kačině a na řadě dalších míst. Přehled těch nejlepších vám přináší portál Kudy z nudy.
17. srpen 2025 6:22
Gurmánská turistika, Praha