Bedřich Schnirch se narodil v roce 1791 v
Pátku nad Ohří u
Loun, studoval v Hornu, v dolnorakouské Kremži a na vídeňské polytechnice. Jeho osudem se staly mosty: byl autorem
prvního řetězového mostu postaveného v kontinentální Evropě a podle jeho projektu byl postaven také
jediný zachovaný řetězový most v Čechách, již zmíněný
Stádlecký most. V roce 1848 Schnirch zakládal Rakouský svaz inženýrů, roku 1864 Svaz inženýrů a architektů. Byl vyznamenán rytířským křížem Řádu Františka Josefa, zemřel 25. listopadu 1868 ve Vídni.
Řetězový most ve Strážnici
Když v roce 1821 Bedřich Schnirch vstoupil do služeb hraběte Magnise, majitele
strážnického panství, záhy dostal zajímavý úkol: hrabě si přál rozšířit zámecký park až za
řeku Moravu a vyzval mladého inženýra, aby vymyslel novou přístupovou komunikaci. Schnirch tehdy přišel s
převratnou novinkou, která v kontinentální Evropě dosud neexistovala: s ř
etězovým mostem. Hrabě souhlasil a bezmála třicet metrů dlouhý a čtyři metry široký most byl slavnostně otevřen už v červnu
1824. Podle dobových zpráv byly řetězy vyrobeny ze štýrského železa, na vodorovné nosníky bylo použito železo z
Blanska.
Složitá údržba
Kdyby přežil celé 19. a 20. století, měla by
Strážnice skvělou technickou památku, jenže řetězové mosty měly spoustu slabin.
Složitá byla hlavně jejich údržba: příčné nosníky mostovky se například musely pravidelně
obracet, aby se neprohýbaly jedním směrem. Právě kvůli špatné údržbě byl první evropský kontinentální most rozebrán už v roce 1860. Jenže 19. století řetězovým mostům přálo a o problémech se zatím nevědělo, a tak Schnirch projektoval další díla. Podle jeho plánů vznikly řetězové mosty v
Žatci a v
Postoloprtech přes
Ohři, ve
Strakonicích přes
Otavu a mosty u
Jaroměře a v
Poděbradech přes
Labe. Nepříjemnosti provázely stavbu
mostu císaře Ferdinanda v
Lokti, který nakonec nechal investor přepracovat. Byl výjimečně vysoký, klenul se dvacet metrů nad hladinou
Ohře, a měl dlouhou výdrž: sloužil do roku 1928 a ze světa zmizel až v roce 1931.
Řetězový most přes Vltavu a Lužnici
Patrně poslední velký řetězový most v Evropě, dnes známý jako
Stádlecký most, dal v letech 1847 až 1848 postavit podle projektu Bedřicha Schnircha a Františka Josefa Gerstnera
českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna. Původně vedl přes
Vltavu v Podolsku na silnici z
Tábora do
Písku, ale kvůli rostoucímu objemu dopravy a také strmému klesání a stoupání ve třicátých letech překlenul údolí nový a mnohem vyšší, 510 metrů dlouhý a 8,5 metrů široký železobetonový
Podolský most. Vedle sebe či spíše
nad sebou oba mosty vedly plných osmnáct let, do roku 1960, než začalo napouštění
Orlické přehrady. Protože stařičký řetězový most by skončil na jejím dně, byl v sedmdesátých letech 20. století rozebrán a přemístěn do údolí
Lužnice. Za slovem „přemístěn“ se ovšem skrývá obrovská dřina: z údolí
Vltavy do údolí
Lužnice se
postupně přestěhovalo 2 000 žulových kvádrů o váze 1 000 tun a 1 100 ocelových součástek, které představovaly dalších 100 tun. Každý kousek musel být pečlivě očíslován, aby se při opětovném sestavování dostal zpět na původní místo. Slavnostní otevření obnoveného
Stádleckého mostu se konalo 25. května 1975.
Nejslavnější Schnirchův řetězový most v Praze
Historie není spravedlivá: kdo mohl před 170 lety vědět, že se
Stádlecký most dožije třetího tisíciletí, zatímco dílo, které
Bedřicha Schnircha ve své době proslavilo nejvíce, půjde k zemi už po šedesáti letech?
Most císaře Františka I. byl v
Praze po
Karlově mostě v pořadí teprve druhým trvalým mostem přes
Vltavu. Vznikl v letech 1839–1841 u dnešního
Národního divadla a jeho stavba stála přibližně 330 000 zlatých. Ze všech Schnirchových řetězových mostů
byl největší: délka dosahovala 413 metrů, šířka mezi zábradlím byla 9 metrů a most měl dvě části. Obě podpíral mohutný prostřední pilíř na
Střeleckém ostrově, založený na dřevěném roštu a na
156 dřevěných pilotách. Pilíř sloužil také pro kotvení řetězů: po každé straně mostu se táhly čtyři, jejich ložiska byla uložena ve věžích 10,5 metrů nad vozovkou. Povrch i zábradlí mostu byly ze dřeva.
Most, který spojil dnešní
Národní třídu s Újezdem a
Malou Stranou, byl považován za
jeden z technických zázraků své doby a výrazně ovlivnil další rozvoj
Prahy, zejména
Smíchova. Záhy se ale přišlo na to, že má poměrně
malou nosnost: když přes něj v roce 1857 vezly valníky železniční vagony z Ringhofferovy továrny na Smíchově k celnici na dnešním
náměstí Republiky, most se prohnul a rozhoupal. Těžké náklady se proto vrátily zpět na
Karlův most a i
městská dráha, takzvaná koňka, měla na obou stranách mostu konečnou; přes
Vltavu se zkrátka muselo chodit pěšky. V roce 1898 byl provoz na řetězovém mostě ukončen a jeho
špatný technický stav nakonec vedl k rozhodnutí nahradit jej novým
kamenným.
Nový most císaře Františka I., roku 1919 přejmenovaný na
most Legií byl otevřen v roce 1901.
Víte, že…?
- První řetězové lávky nebo visuté chodníky se stavěly již v 17. století v Číně, v posledních desetiletích se často staví pro pěší a cyklisty.
- První řetězový most v Evropě byl 110 metrů dlouhý a 5,5 metru široký most Union Bridge přes řeku Tweed ve Skotsku, navržený v letech 1820 až 1821. Svému účelu slouží dodnes.
- V Děčíně dodnes stojí 30 metrů dlouhá řetězová lávka, jedna z prvních staveb svého druhu v Čechách, která v rámci romantických úprav zámecké zahrady v letech 1829 až 1831 překlenula náhon ze Zámeckého mlýna. Nosné řetězy jsou na jedné straně zapuštěny do skály (místa ukotvení kdysi zdobily lví hlavy), na druhé straně vedou přes portál z pískovcových kvádrů.
- Staré řetězové mosty připomíná most v Kostelanech nad Moravou, 84 metrů dlouhý a 4 metry široký se dvěma pětimetrovými portály. Jeho stavba byla zahájena v roce 1913, ale zprovozněn byl až v roce 1921. Hezkou novodobou tradicí je oslava betlémského světla, která se koná každoročně 25. prosince a při níž most rozzáří stovky svíček.
- Díky vysokému portálu s pylony zakončenými pseudogotickými věžičkami s cimbuřími připomíná řetězové mostní pradědečky také Štěpánský most přes Labe v Obříství. Byl postaven roku 1912 podle projektu Karla Šimka, pozdějšího profesora Vysokého učení technického v Brně.
Řetězový most je typ mostu, jehož nosnou konstrukci tvoří řetězy nebo lana, jež jsou ukotveny na obou koncích mostu a podpírají mostovku, což umožňuje překlenutí velkých rozpětí.
Bedřich Schnirch byl inženýr a stavitel, narozený v roce 1791. Proslavil se jako autor prvního řetězového mostu postaveného v kontinentální Evropě a byl zodpovědný za stavbu několika řetězových mostů v Čechách, včetně Stádleckého mostu, a zakládal různé inženýrské svazy.
Stádlecký most, řetězový most navržený Bedřichem Schnirchem a Františkem Josefem Gerstnerem, byl původně postaven v letech 1847 až 1848 přes Vltavu. V důsledku vystavění nového mostu a napouštění přehrady byl v 70. letech 20. století rozebrán a přemístěn nad řekou Lužnici.
Řetězové mosty vyžadovaly složitou údržbu, například pravidelné obracení příčných nosníků, aby se zabránilo jejich prohnutí jedním směrem. Velkou slabinou byl také špatný technický stav, kvůli kterému bylo mnoho z nich demontováno a nahrazeno novějšími konstrukcemi.
Návštěvníci mohou obdivovat historický řetězový most, který byl přemístěn a znovu sestaven v údolí Lužnice. Most byl původně konstruován v 19. století a je pomníkem inženýrského umění té doby.
První řetězový most v Praze, most císaře Františka I., byl postaven v letech 1839-1841 a stál v blízkosti dnešního Národního divadla. Kvůli malé nosnosti a špatnému technickému stavu byl provoz na mostě ukončen v roce 1898 a most byl nahrazen novým kamenným mostem Legií.
První řetězový most, který Bedřich Schnirch postavil, byl unikátní tím, že šlo o první takový most v kontinentální Evropě. Stavba byla technickým průkopnictvím využívajícím řetězovou konstrukci pro větší rozpětí.
Most císaře Františka I. ovlivnil rozvoj Prahy, zejména oblasti Smíchova, spojením Národní třídy s Malou Stranou. Přestože most měl technické nedostatky, přispěl k urbanizaci oblasti.
Při přemisťování Stádleckého mostu bylo přestěhováno 2 000 žulových kvádrů a 1 100 ocelových součástek. Kvádry vážily celkem 1 000 tun a ocelové součásti dalších 100 tun.
Stádlecký most je nyní umístěn nad řekou Lužnici po jeho přemístění z původní lokality nad Vltavou. Zajímavostí tohoto mostu je jeho historická hodnota a technická výjimečnost, jakož i fakt, že byl po demontáži opět sestaven v novém umístění.