ÚvodAktualityKde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?
řetězové mosty, Kudy z nudy, technické památky
Památky

Kde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?

Poslechněte si audio verzi článku
Mosty se staly natolik běžnou součástí našich životů, že se jen málokdy zastavíme, abychom obdivovali jejich půvab. K těm nejkrásnějším patří řetězový most, který vede přes Lužnici u obce Stádlec. Připomíná časy, které jsou dávno pryč, a také svého autora, inženýra a stavitele Bedřicha Schnircha.
Bedřich Schnirch se narodil v roce 1791 v Pátku nad Ohří u Loun, studoval v Hornu, v dolnorakouské Kremži a na vídeňské polytechnice. Jeho osudem se staly mosty: byl autorem prvního řetězového mostu postaveného v kontinentální Evropě a podle jeho projektu byl postaven také jediný zachovaný řetězový most v Čechách, již zmíněný Stádlecký most. V roce 1848 Schnirch zakládal Rakouský svaz inženýrů, roku 1864 Svaz inženýrů a architektů. Byl vyznamenán rytířským křížem Řádu Františka Josefa, zemřel 25. listopadu 1868 ve Vídni.
 

Řetězový most ve Strážnici

Když v roce 1821 Bedřich Schnirch vstoupil do služeb hraběte Magnise, majitele strážnického panství, záhy dostal zajímavý úkol: hrabě si přál rozšířit zámecký park až za řeku Moravu a vyzval mladého inženýra, aby vymyslel novou přístupovou komunikaci. Schnirch tehdy přišel s převratnou novinkou, která v kontinentální Evropě dosud neexistovala: s řetězovým mostem. Hrabě souhlasil a bezmála třicet metrů dlouhý a čtyři metry široký most byl slavnostně otevřen už v červnu 1824. Podle dobových zpráv byly řetězy vyrobeny ze štýrského železa, na vodorovné nosníky bylo použito železo z Blanska.
 

Složitá údržba

Kdyby přežil celé 19. a 20. století, měla by Strážnice skvělou technickou památku, jenže řetězové mosty měly spoustu slabin. Složitá byla hlavně jejich údržba: příčné nosníky mostovky se například musely pravidelně obracet, aby se neprohýbaly jedním směrem. Právě kvůli špatné údržbě byl první evropský kontinentální most rozebrán už v roce 1860. Jenže 19. století řetězovým mostům přálo a o problémech se zatím nevědělo, a tak Schnirch projektoval další díla. Podle jeho plánů vznikly řetězové mosty v Žatci a v Postoloprtech přes Ohři, ve Strakonicích přes Otavu a mosty u Jaroměře a v Poděbradech přes Labe. Nepříjemnosti provázely stavbu mostu císaře Ferdinanda v Lokti, který nakonec nechal investor přepracovat. Byl výjimečně vysoký, klenul se dvacet metrů nad hladinou Ohře, a měl dlouhou výdrž: sloužil do roku 1928 a ze světa zmizel až v roce 1931.
 

Řetězový most přes Vltavu a Lužnici

Patrně poslední velký řetězový most v Evropě, dnes známý jako Stádlecký most, dal v letech 1847 až 1848 postavit podle projektu Bedřicha Schnircha a Františka Josefa Gerstnera českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna. Původně vedl přes Vltavu v Podolsku na silnici z Tábora do Písku, ale kvůli rostoucímu objemu dopravy a také strmému klesání a stoupání ve třicátých letech překlenul údolí nový a mnohem vyšší, 510 metrů dlouhý a 8,5 metrů široký železobetonový Podolský most. Vedle sebe či spíše nad sebou oba mosty vedly plných osmnáct let, do roku 1960, než začalo napouštění Orlické přehrady. Protože stařičký řetězový most by skončil na jejím dně, byl v sedmdesátých letech 20. století rozebrán a přemístěn do údolí Lužnice. Za slovem „přemístěn“ se ovšem skrývá obrovská dřina: z údolí Vltavy do údolí Lužnice se postupně přestěhovalo 2 000 žulových kvádrů o váze 1 000 tun a 1 100 ocelových součástek, které představovaly dalších 100 tun. Každý kousek musel být pečlivě očíslován, aby se při opětovném sestavování dostal zpět na původní místo. Slavnostní otevření obnoveného Stádleckého mostu se konalo 25. května 1975.
 

Nejslavnější Schnirchův řetězový most v Praze

Historie není spravedlivá: kdo mohl před 170 lety vědět, že se Stádlecký most dožije třetího tisíciletí, zatímco dílo, které Bedřicha Schnircha ve své době proslavilo nejvíce, půjde k zemi už po šedesáti letech? Most císaře Františka I. byl v Praze po Karlově mostě v pořadí teprve druhým trvalým mostem přes Vltavu. Vznikl v letech 1839–1841 u dnešního Národního divadla a jeho stavba stála přibližně 330 000 zlatých. Ze všech Schnirchových řetězových mostů byl největší: délka dosahovala 413 metrů, šířka mezi zábradlím byla 9 metrů a most měl dvě části. Obě podpíral mohutný prostřední pilíř na Střeleckém ostrově, založený na dřevěném roštu a na 156 dřevěných pilotách. Pilíř sloužil také pro kotvení řetězů: po každé straně mostu se táhly čtyři, jejich ložiska byla uložena ve věžích 10,5 metrů nad vozovkou. Povrch i zábradlí mostu byly ze dřeva.

Most, který spojil dnešní Národní třídu s Újezdem a Malou Stranou, byl považován za jeden z technických zázraků své doby a výrazně ovlivnil další rozvoj Prahy, zejména Smíchova. Záhy se ale přišlo na to, že má poměrně malou nosnost: když přes něj v roce 1857 vezly valníky železniční vagony z Ringhofferovy továrny na Smíchově k celnici na dnešním náměstí Republiky, most se prohnul a rozhoupal. Těžké náklady se proto vrátily zpět na Karlův most a i městská dráha, takzvaná koňka, měla na obou stranách mostu konečnou; přes Vltavu se zkrátka muselo chodit pěšky. V roce 1898 byl provoz na řetězovém mostě ukončen a jeho špatný technický stav nakonec vedl k rozhodnutí nahradit jej novým kamenným. Nový most císaře Františka I., roku 1919 přejmenovaný na most Legií byl otevřen v roce 1901.
 

Víte, že…?

  • První řetězové lávky nebo visuté chodníky se stavěly již v 17. století v Číně, v posledních desetiletích se často staví pro pěší a cyklisty.
  • První řetězový most v Evropě byl 110 metrů dlouhý a 5,5 metru široký most Union Bridge přes řeku Tweed ve Skotsku, navržený v letech 1820 až 1821. Svému účelu slouží dodnes.
  • Děčíně dodnes stojí 30 metrů dlouhá řetězová lávka, jedna z prvních staveb svého druhu v Čechách, která v rámci romantických úprav zámecké zahrady v letech 1829 až 1831 překlenula náhon ze Zámeckého mlýna. Nosné řetězy jsou na jedné straně zapuštěny do skály (místa ukotvení kdysi zdobily lví hlavy), na druhé straně vedou přes portál z pískovcových kvádrů.
  • Staré řetězové mosty připomíná most v Kostelanech nad Moravou, 84 metrů dlouhý a 4 metry široký se dvěma pětimetrovými portály. Jeho stavba byla zahájena v roce 1913, ale zprovozněn byl až v roce 1921. Hezkou novodobou tradicí je oslava betlémského světla, která se koná každoročně 25. prosince a při níž most rozzáří stovky svíček.
  • Díky vysokému portálu s pylony zakončenými pseudogotickými věžičkami s cimbuřími připomíná řetězové mostní pradědečky také Štěpánský most přes Labe v Obříství. Byl postaven roku 1912 podle projektu Karla Šimka, pozdějšího profesora Vysokého učení technického v Brně.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
100 tipů na výlety za technickými zajímavostmi a památkami

100 tipů na výlety za technickými zajímavostmi a památkami

Průmyslové dědictví se postupně stává nejen předmětem zájmu odborníků, ale i oblíbeným cílem turistů. Na území České republiky najdete spoustu technických zajímavostí a památek. Historicky zajímavé a cenné technické památky a interaktivní programy se zaměřením na techniku nabízí i portál Kudy z nudy. Vydejte se poznat technické skvosty České republiky, mezi nimi například ruční papírnu ve Velkých Losinách, větrný mlýn Ruprechtov, hamr Dobřív, důl Ševčiny, elektrárnu Hučák, řetězový most Stádlec a další.

Zajímavé mosty v Děčíně Památky

Zajímavé mosty v Děčíně

V Děčíně se nachází několik zajímavých mostů přes řeky Ploučnici a Labe. Jedná se např. o velmi strmý most – Ovčí lávku, řetězový most pod Děčínským zámkem či kamenný most přes Ploučnici.

Jedinečný Stádlecký řetězový most Památky

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Most v Kostelanech nad Moravou Památky

Most v Kostelanech nad Moravou

Krásný portálový nýtovaný most přes řeku Moravu připomíná staré řetězové mosty. Jedná se o unikátní doklad mostního stavitelství z počátku 20. století. Každý rok 25. prosince se na něm konají působivé oslavy Betlémského světla.

Nejkrásnější stezky podél vody: přírodou i po nábřeží, pěšky, na kole i po cestách starých vorařů

Nejkrásnější stezky podél vody: přírodou i po nábřeží, pěšky, na kole i po cestách starých vorařů

Pěší turistika je stále populárnější způsob, jak poznávat přírodu, krajinu i místní kulturu. Tentokrát s Kudy z nudy zamíříme k vodě. Čím nás právě trasy a stezky po nábřežích, náplavkách a březích řek a říček přitahují? A kde najdeme ty nejkrásnější trasy podél vody?

Most v Podolsku – brána do nebe Památky

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Štefánikův most v Praze Památky

Štefánikův most v Praze

V pořadí desátým pražským mostem přes Vltavu a zároveň pátým tramvajovým, je Štefánikův most, propojující oblast pod Letnou s centrální částí města.

Tyršův most v Děčíně Památky

Tyršův most v Děčíně

Tyršův most v Děčíně v roce 1933 nahradil Řetězový most císařovny Alžběty. V době otevření byl Tyršův most největší svého druhu v Československu. Jméno dostal po děčínském rodákovi Dr. M. Tyršovi.

Most Legií – novobarokně secesní most Památky

Most Legií – novobarokně secesní most

Most Legií je sedmým pražským mostem. Stojí na místě původního řetězového mostu císaře Františka I. a spojuje Národní třídu přes Střelecký ostrov s Malou Stranou.

Národní třída v Praze Památky

Národní třída v Praze

Národní třída je jednou z nejznámějších a nejstarších pražských ulic. Nachází se na rozhraní Starého a Nového Města, a vede od Jungmannova náměstí až k mostu Legií. Ve středověku, stejně jako v ulici Na Příkopě, zde stály hradby Starého města.

Další aktuality

Udělejte si výlet do Třeboně, nebudete litovat! Můžete potkat i Jakuba Krčína

Tento víkend vás v Třeboni nemine setkání s posledním rožmberským vladařem, panem Vilémem z Rožmberka a jeho geniálním rybníkářem Jakubem Krčínem. Slavnosti historické s bohatým programem a tradičními řemeslnými trhy proběhnou přímo na Masarykově náměstí a v areálu zámku i na hrázi rybníka Svět. Letošní Historické slavnosti Jakuba Krčína zahájí v pátek 18. července 2025 příjezd slavného stavitele rybníků. Hlavní program slavností je plánován na sobotu 19. července 2025, kdy se bude konat jarmark, průvod Jakuba Krčína a jeho doprovodu či ohňová show.
15. červenec 2025 9:02
Zážitky, Jihočeský kraj

Na motorce v jižních Čechách: volnost silnic, krása krajiny a rozmanitost památek

Jižní Čechy jsou doslova stvořené pro motorkáře. Kvalitní silnice, hladký asfalt a rozmanitá krajina plná výhledů a zajímavých zastávek tvoří ideální kombinaci pro výlet v jedné stopě. Nejen že nabízejí nádherné silnice vinoucí se krajinou rybníků, lesů a historických měst, ale díky Motoprůvodci po jižních Čechách jsou nyní dostupné i detailně naplánované trasy pro všechny, kdo milují svobodu na dvou kolech. Ať už hledáte výzvu v zatáčkách Šumavy, klid na Třeboňsku nebo romantiku České Kanady, zde si přijde na své každý jezdec.
12. červenec 2025 15:00
Letní sporty, Jihočeský kraj

Vydejte se na noční prohlídky do pivovaru Bohemia Regent

Ve starém pivovarském podzemí v Třeboni vzniká tradiční české pivo Bohemia Regent. Jeho chuť i způsob výroby představují návštěvníkům speciální noční prohlídky pivovaru, které se v červenci a srpnu konají vždy v pátek a sobotu od 21:00 hodin.
11. červenec 2025 14:00
Gurmánská turistika, Jihočeský kraj

Unikátní plavení dřeva Schwarzenberským kanálem nabídne Hiršperský den

Na šumavské Zlaté stezce v osadě Jelení Vrchy čeká v sobotu 12. července 2025 všechny milovníky Šumavy a příznivce historie sousedská slavnost Hiršperský den. Osada Jelení Vrchy leží na území Národního parku Šumava v údolí Jeleního potoka a je částí obce Nová Pec. Původně dřevařská osada byla založena v roce 1794 a její historie je úzce spjata se Schwarzenberským plavebním kanálem, který umožňoval splavování dříví ze Šumavy až do Rakouska.
9. červenec 2025 14:00
Zážitky, Jihočeský kraj

V Borovanech se bude o víkendu vše točit kolem borůvek

Kdo zná jižní Čechy, ten ví, že zdejší lesy bývají v létě plné borůvek. Právě na proslulost sladkých lesních plodů vsadilo před sedmnácti lety město Borovany a uspořádalo první Borůvkobraní. Letošní Borůvkobraní bude probíhat o víkendu 12. – 13. července 2025. Modré kuličky vás tu budou provázet po celý víkend na každém kroku!
8. červenec 2025 16:00
Gurmánská turistika, Jihočeský kraj

Rožmberk, Láska nebo Hejtman: prozkoumejte rybníky v jižních Čechách

Teplé slunečné dny lákají ke koupání a navíc – jižní Čechy a rybníky, to je téměř synonymum. Ale ruku na srdce, kolik jihočeských rybníků a tůní opravdu znáte? Vydejte se na jejich průzkum s portálem Kudy z nudy. A nezapomeňte si s sebou ručník a plavky!
8. červenec 2025 9:00
Příroda, Jihočeský kraj

Navštivte unikátní soví voliéru na Borových Ladech na Šumavě

Na Borových Ladech na Šumavě můžete během léta navštívit největší soví voliéru u nás. Nad hlavami vám tu budou poletovat desítky různých sov. V informačním centru Bubo Bubo si můžete prohlédnout výra velkého, puštíka bělavého, kalouse ušatého, puštíka obecného, sýce rousného, sovu pálenou, holuba doupňáka a poštolku obecnou. Areál je otevřený od úterý do neděle od 10:00 do 16:30 hodin. Nenechte si ujít tento zajímavý zážitek, sovy lze navštívit pouze do září.
7. červenec 2025 10:00
Příroda, Jihočeský kraj

Neobjevené skvosty: 10 tipů z turistické oblasti Šumava

Na Šumavě je pořád co objevovat … Šumava, to je 68 460 ha skutečné přírody, stovky kilometrů cyklotras a sjízdných řek, desítky zajímavých výletů, několik nouzových nocovišť a našich deset tipů na dosud málo známá místa. Vydejte se na výlet domíst, které stojí za objevení. Mezi ně rozhodně patří zaniklá ves Zhůří, barokni zhámek Týnec u Klatov i Schwarzenberský plavební kanál.
6. červenec 2025 10:14
Příroda, Jihočeský kraj