Letos je to právě osmdesát pět let od černého data našich dějin:
15. března 1939 nacističtí vojáci obsadili všechna větší česká i moravská města a následující den vyhlásil říšský kancléř Adolf Hitler
Protektorát Čechy a Morava.
Nešťastnou kapitolu naší historie a roky, kdy Československo zmizelo z mapy Evropy, připomíná několik expozic a také pár nesmírně zajímavých míst, kde nacisté zřídili podzemní továrny. Pojďte se seznámit s
Richardem, Rabštejnem, Dianou, Dinarem a dalšími lokalitami.
Továrna Richard u Litoměřic
Podívali jste se někdy do štol podzemní továrny
Richard v
bývalých vápencových lomech pod
Radobýlem a Bídnicí na okraji
Litoměřic? Vyráběly se tu především tankové motory a možná se experimentovalo s palivem pro rakety V1 a V2, supertajné zbraně třetí říše. Před několika lety se do štol Richardu dalo dostat, samozřejmě nelegálně a na vlastní nebezpečí, ale tahle možnost už dávno padla.
Památníku Terezín, který bývalou továrnu Richard spravuje, došla trpělivost a přístup byl definitivně uzavřen.
Utajenou podzemní zbrojovku, vůbec největší na našem území, si prohlédnete už jen na fotografiích, a to v
podzemí pod litoměřickou radnicí.
Expozice Důl Richard v proměnách času v několik desítek metrů dlouhé podzemní chodbě nabízí panely, dobové snímky, kopie původních cedulí, nářadí a další předměty.
Prohlídky jsou možné ve všedních dnech po domluvě na
informačním centru, od května do září denně. Autentické podzemí továrny Richard si už zřejmě nikdy na vlastní oči neprohlédnete, štoly 25 až 30 kilometrů dlouhého labyrintu totiž rychle chátrají a hroutí se. Část chodeb je dodnes neprobádaná, další část se proměnila v nejstarší úložiště jaderného odpadu na našem území a tomu odpovídají i bezpečnostní opatření.
Podzemní továrna Rabštejn
Zatímco Richard je pro zvědavé oči navždy minulostí, do
podzemní továrny Rabštejn, kde firma WFG Bremen vyráběla části letadel Junkers, Messerschmitt a vrtulníky FA 223, se můžete vypravit téměř kdykoliv. Otevřeno je celý rok,
prohlídku si ale musíte domluvit den předem a za příplatek se dokonce podíváte do dalších částí labyrintu. Podzemní prostory v pískovcových skalách
Českého Švýcarska v okolí
České Kamenice a Janské vyhloubili
vězni z koncentračního tábora Flossenbürg. Z původně plánovaných prostor o rozloze až 82 000 metrů krychlových stihli vyrubat necelou pětinu, naplno se tu pracovalo až
do 7. května 1945. Po osvobození chodby sloužily jako skladiště.
Podzemní továrna Dinar v jeskyni Výpustek
Přístupné jeskyně
Moravského krasu doplnila v roce 2007
jeskyně Výpustek v údolí Křtinského potoka mezi
Křtinami a
Adamovem. Vystřídalo se tu několik armád, za první republiky i za války, kdy v jeskyni Němci zřídili
podzemní fabriku s krycím jménem Dinar. Podobně jako v sousední
Býčí skále a jiných jeskyních v okolí se i ve
Výpustku vyráběly části leteckých motorů.
Němci jeskyni opustili začátkem dubna 1945 poté, co podzemní továrnu zničily výbušniny a oheň. Jeskyně poté zůstala opuštěná, zdevastovaná a volně přístupná, než tu roku 1961 československá armáda vybudovala obří protiatomový kryt. Ten zahladil veškeré stopy po dřívějších aktivitách, z tajné továrny se dochovaly jen
historické filmové záběry.
Vypravit se (po předchozí rezervaci) můžete i na zánovní zážitkovou trasu „
Za tajemstvím jeskyně“, která vede mezi vnější stranou krytu (kde probíhá hlavní prohlídková trasa) a přírodní stěnou jeskyně. Do
jeskyně Výpustek se můžete podobně jako do blízkých
Punkevních jeskyní vypravit celoročně.
Do konce března prohlídky začínají
denně kromě pondělí v
10, 12 a 14 hodin, od začátku dubna se připojí prohlídky ve všední dny v 16 hodin, o víkendech pak bude otevřeno od 9 do 16 hodin. Začátkem měsíce se otevřely i další jeskyně v oblasti –
Kateřinská a
Balcarka.
Podzemní továrna Diana u Tišnova
Bombardování vídeňského Nového Města přinutilo v roce 1943 továrnu Wiener Neustadter Flugzeugwerke k hledání jiného útočiště. Tím se staly
tři tunely na tehdy rozestavěné železniční trati z
Havlíčkova Brodu do
Brna, a to v úseku mezi
Tišnovem a
Křižanovem.
Až do března 1945 pak
továrna Diana vyráběla stíhačky Messerschmitt; v 633 metrů dlouhém tunelu u
Dolních Louček se od konce léta 1944 montovaly trupy letadel, v 213 metrů dlouhém
Lubenském tunelu se zhotovovala křídla a v třetím, 513 metrů dlouhém
Níhovském tunelu se připravovaly plechové díly a další části letadel. V terénu a údolí říček Libochovky a Haldy dodnes objevíte nejenom
stopy po budovách, ale i po
narychlo vybudované úzkorozchodné železnici, která všechny provozy propojila.