
S
Posázavským motoráčkem vyrazíte z
Prahy hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka a pojedete
po trati Posázavského pacifiku, budete stoupat malebným údolím řeky
Vltavy přes Vrané nad Vltavou,
Davli a dále po
42 m vysokém kamenném viaduktu nad
Žampachem do
Jílového až dojedete na konečnou v
Týnci nad Sázavou.
Z
Prahy hlavního nádraží odjíždí vždy ve 14:55, ve Vršovicích zastaví v 14:59 a v Braníku v 15:11 hodin. Zpět jede z Čerčan v 17:38 nebo z
Týnce nad Sázavou v 18:00. Do hlavního města pak dorazí v 19:29 hodin.
Posázavským Pacifikem se nazývá železniční trať z
Prahy přes
Vrané nad Vltavou a Čerčany do
Světlé nad Sázavou a měří
157 km. V Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o
důležitou dopravní tepnu v Posázaví. Největší slávy
Posázavský Pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky
ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12vozové soupravy dřevěných
vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů však odmítali cestovat v přeplněných vozech a dávali přednost
cestování na střechách a náraznících železničních vozů.
Vláčkem za krásnou krajinou i památkami

Dolní úsek
z Prahy do Davle sleduje
pravý břeh řeky Vltavy. Z
Davle je pak trať vedena proti proudu
řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek
Posázavského pacifiku do
Jílového u Prahy, který byl zprovozněn dne 1. května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena, bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé. Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou
vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u
Jílového u Prahy vybudován v letech 1898 – 1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m.
V okolí tratě se nachází mnoho
kulturních památek, včetně několika hradů (
Zbořený Kostelec,
Český Šternberk) a mnoho turistických cílů (
muzeum zlata a
trampingu v Jílovém u Prahy,
pivovar Kácov) a tras jak pro
pěší turistiku, tak pro
výlety na kolech. Nejznámější z nich je
Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).
Objevte krásy Posázavska s legendárním Posázavským motoráčkem. Poznejte historické vlaky, památky, stezky a zlatonosné revíry této oblasti.
Posázavský motoráček jezdí každou neděli z Prahy do Týnce nad Sázavou a zpět.
Trať vede z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany až do Světlé nad Sázavou.
V okolí trati se nachází hrad Český Šternberk, pivovar Kácov a muzeum zlata a trampingu v Jílovém u Prahy.
V okolí jsou dostupné turistické stezky jako Posázavská stezka a naučná stezka Jílovské zlaté doly.
Železniční viadukt Žampach, který se nachází mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem, je uváděn jako nejvyšší kamenný železniční most v České republice.
Protože v okolí Jílového u Prahy se rozkládal zlatonosný revír, což se odráží i ve specializaci místního muzea.
Tento úsek byl zprovozněn 1. května 1900.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.