Používaný logotyp má podobu výseče ze známého loga Vína z Moravy, vína z Čech
v podobě skleničky v národních barvách na bílém poli a je umístěn
shora záklopky na hrdle lahve nebo v hlavním zorném poli etikety.
Značení používala řada vinařů už během posledních dvou let, ale až do letošního roku šlo o značení dobrovolné, a neplatilo tak, že všechna neoznačená víno pocházejí ze zahraničí. S novelou vinařského zákona, která vstoupila v platnost 1. dubna letošního roku, se
toto označení stává povinným a jednotným pro všechna vína s garantovaným původem v České republice. S označením se setkáte nejen
u přívlastkových vín, ale i
u vín zemských, pro jejichž výrobu byly použity hrozny vypěstované v Čechách a na Moravě. Značení se tedy týká
i všech Svatomartinských vín počínaje ročníkem 2017.
Cílem nového značení je nejen
lepší orientace zákazníků při nákupu moravských a českých vín, ale také ochrana jejich konzumentů a zároveň podpora všech poctivých výrobců. Z průzkumů veřejného mínění i podle informací vinařů vyplývá, že
zákazníci preferují moravská a česká vína a vnímají je ve srovnání se zahraniční konkurencí jako kvalitnější. Proto je třeba dát jim garanci a tou je právě toto společné označení. Značení tak
zabrání praktikám matoucím zákazníky a přiživujícím se na dobré pověsti moravských a českých vín.
Obdobné značení už nějakou dobu
existuje u našich sousedů na Slovensku a v Rakousku. Obě země ho mají povinné a spotřebitelé si na něj rychle zvykli. Vnímají ho pozitivně a jako usnadnění pří výběru a nákupu vína.
Vinařský fond a Svaz vinařů se u těchto států inspirovali, když v roce 2015 připravili pro vinaře projekt dobrovolného značení vín jednotným označením vycházejícím z
ochranné známky Vína z Moravy, vína z Čech. Po náročnějším procesu se pak od letošního roku podařilo značení zakotvit jako povinné ve vinařské legislativě.