Už od prvního uvedení na jevišti
Národního divadla v
Praze patří
Noc na Karlštejně nejenom mezi nejoblíbenější divadelní hry, ale také mezi nejznámější díla
Jaroslava Vrchlického (1853–1912). Děj se točí kolem
Karla IV., jeho
hradu Karlštejna a údajného císařského nařízení, které na hrad zakazovalo vstup ženám. V kultovním příběhu se najdou hned dvě, které zákaz poruší. První je císařovna
Alžběta Pomořanská, která touží po svém muži, druhá neteř purkrabího
Alena, která sice má teprve před svatbou, ale snaží se ji urychlit sázkou se svým otcem, že na hradě stráví noc.
Slavný muzikál a tetřevi honzlovci
Při čtení divadelní hry vás překvapí, že tvůrci slavného filmového muzikálu režiséra
Zdeňka Podskalského z roku 1973 si nemuseli nic moc vymýšlet: postavy i děj filmu jsou prakticky stejné, stačí jen doplnit hudbu
Karla Svobody, písně textaře
Jiřího Štaidla, samozřejmě spousty žertíků a oblíbených hlášek. Ačkoli
Vrchlický byl básnický mistr, verše jako
„…Chňap a třísk a plesk a křup mu už bohdá není ňuchachá / hop a skok a bod a bác, náš patron Pankrác, Bonifác…“ vznikly teprve pro muzikál. Nebýt muzikálu, neznali bychom ani
tetřevy honzlovce, které leckdo považoval za endemitní druh tetřevů z
Karlštejnska. Přitom šlo jen o mondegreen, tedy jiný výklad slov z muzikálové písničky, kde
Waldemar Matuška a
Miloš Kopecký zpívají
„…kdypak tetřevi hon s lovci prohrají? Když tokají, když tokají…“
Kde se natáčel muzikál Noc na Karlštejně?
Filmový muzikál
Noc na Karlštejně už samotným jménem jasně prozrazuje, kde se odehrává, ale nenatáčelo se jen na
Karlštejně. Roli hradu císařovny v úvodní části si zahrál
Křivoklát a nádvoří
zámku v Dobřichovicích, protože z Alžbětina skutečného
hrádku Karlíku zbyly jen zříceniny. Scény s písní
Jede král se natáčely na březích
Berounky, ale paradoxně král v této scéně na svůj hrad nepřijížděl, v sedle místo
Vlastimila Brodského v roli
Karla IV. seděl někdo jiný. Lovci filmových chyb také s oblibou číhají na úvod filmu, kde při rytířském turnaji vzadu vlevo přechází
muž s jízdním kolem. Najdete jej ale už jen ve starších verzích filmu, v té nejnovější byl vyretušován.
Natáčení také často rušili náhodní turisté, protože na Karlštejně se natáčelo za běžného provozu. Další z filmových chyb je spíš úsměvná: když kamera bloudí po tvářích císaře a císařovny v Karlově soukromé
kapli sv. Kateřiny, ženská tvář patří Karlově „bejvalce“, třetí manželce
Anně Svídnické, a nikoliv poslední ženě Elišce.
Jak to bylo doopravdy?
Kdyby tvůrci filmu respektovali historickou skutečnost, jen těžko by do hlavních rolí mohli obsadit
Vlastimila Brodského a
Janu Brejchovou. Když si
Karel IV. v roce 1363 vzal Alžbětu Pomořanskou, bylo mu 47 let a nevěstě pouhých 16. Také zákaz pobytu žen na hradě byl po staletí tradovaný omyl, v Karlově době měly ženy zakázaný vstup pouze do
kaple svatého Kříže a do velké věže.
Paradoxně po láskyplném filmu u Brodských následoval rozvod: právě při natáčení muzikálu se do sebe zakoukali
Jana Brejchová a
Jaromír Hanzlík.
Karlštejnská Noc na Karlštejně
Vrchlického
Noc na Karlštejně se od své premiéry objevuje na repertoáru řady divadel. Oblíbená je i u menších divadel a ochotnických souborů: dodržuje totiž aristotelovskou jednotu místa a času, děj se odehrává téměř na jediném místě a v krátkém časovém úseku. Navíc hity jako
Jede král, Lásko má, já stůňu nebo
Když mám tekutou révu si obvykle s herci rádi zazpívají i diváci.
Hra si od začátku koledovala o uvedení přímo tam, kde se odehrává. Těžko říci, jestli tak daleko zašla i fantazie samotného autora, ale přímo na nádvoří
hradu Karlštejna ji poprvé hráli už herci z
pražského Národního divadla, a od té doby se na
letní scénu pravidelně vrací. Karlštejn dává celé hře vynikající atmosféru, kdy herci nezůstávají jen na pódiu, ale občas se pohybují mezi diváky, objevují se na
cimbuří, v hradních oknech nebo v budově
purkrabství.
Zajímavosti o filmu Noc na Karlštejně
- Roli purkrabího měl původně hrát Jan Werich. Jenže ten v té době měl zákaz hrát, a tak roli získal Jaroslav Marvan. Trápila ho rakovina, jeho stav se během natáčení zhoršoval a krátce po premiéře zemřel.
- Také hofmistryni Ofku neměla hrát Slávka Budínová, ale manželka režiséra Podskalského Jiřina Jirásková. Ta se ale podobně jako Werich nesměla objevit před kamerou.
- Natáčelo se také ve filmových ateliérech na Barrandově, kulisy byly postavené přesně podle karlštejnských komnat.
- Herci vesměs vzpomínají na natáčení plné pohody, stěžoval si jen zpěvák Karel Hála. Hrál rytíře, co vyšívá, a podle vlastních slov u toho vypadal jako blbec. Zřejmě se potřeboval z děsivého zážitku vzpamatovat, a tak si krátce poté režisér Podskalský do deníku zaznamenal: Dnes jsme nic nenatočili, Hála a Štědrý se pěkně zlinkovali, měli zpívat a nezpívali.
- Noc na Karlštejně má několik filmových předchůdců: němou verzi z roku 1919 a muzikál z roku 1965, kde zazněly populární písně z 60. let s upravenými texy. Karla IV. a Elišku tehdy hráli Vladimír Ráž a Jiřina Bohdalová.