Výstava EXPO začala kvůli koronaviru o rok později, než se plánovalo, ale o to s větším očekáváním. Šlo o vůbec
první světovou výstavu, která se uskutečnila na
Středním východě, v Africe a jižní Asii, a
poprvé také byla hostitelem
arabská země. Výstaviště mezi Dubají a Abu Dhabi zabíralo plochu více než čtyři kilometry čtvereční a návštěvníci vybírali z expozic téměř dvou set vystavovatelů.
Mezi zeměmi, které postavily vlastní pavilony, byla i Česká republika.
Český pavilon
Národní pavilon pojmenovaný
Czech Spring vyrostl podle architektonického návrhu mladých českých architektů
společnosti Formosa AA, kteří zároveň působí jako doktorandi
fakulty architektury ČVUT v
Praze. Jeho jádrem je
systém S.A.W.E.R., který umí zcela samostatně s využitím solární energie vyrábět vodu ze vzduchu, zavlažuje zahradu vysázenou v dubajském písku a ukazuje, jak stvořit v suché poušti kvetoucí oázu.
Princip zařízení, které vyvinuli vědci z ČVUT a Akademie věd České republiky, vysvětlovala návštěvníkům podzemní nika v zahradě a didaktická stěna ve vstupní galerii. V ní také z pramene vyrůstalo
Srdce pavilonu, dílo Jana Dostála a vůbec největší ručně tvarovaná socha z nerezavé oceli na světě. Ocelové kapiláry v celkové délce ohromujících devíti kilometrů a s celkovou hmotností sedmnácti tun prorůstají stěnami a vytváří
Mrak, který před žhnoucím sluncem zastiňuje návštěvníky i zahradu.
Pozvánka do lázní
Česká expozice v Dubaji přibližovala arabským klientům
krásy České republiky formou ideální letní destinace s příjemným mírným podnebím a zelenou přírodou pro rodiny s dětmi. Česko je na Blízkém východě proslulé díky
lázním a wellness; arabští hosté tradičně jezdí do
Darkova,
Klimkovic,
Teplic nebo
lázní Jáchymov. Český pavilon nabízel zážitky v
„České terapeutické krajině“ díky
virtuální realitě: lidé se vykoupou v bazénu v
Mariánských Lázních, napijí se z
léčebného pramene, utrhnou si hrozen na
moravské vinici nebo se projdou mezi skalami v
Českém ráji.
Centrálním exponátem lázeňské expozice
byl Venus, největší leštěná skleněná socha na světě od
Vlastimila Beránka. Společnost ji dělal exponát
Lázní Darkov a
společnosti Crystal Caviar: Beránkovy
skleněné plastiky Darkov Waves byly vystaveny ve vodních sloupech s bronzovými manžetami, na nichž rostou krystaly léčebné solanky. Její léčivé účinky a zdravotní procedury opět odhalovala virtuální realita, která návštěvníky přenesla do Lázní Darkov a proměnila je na krátký čas v lázeňské hosty.
Vlastimil Beránek navrhl i plastiky zdobící
střešní SkyBar, tedy
skleněné sousoší Lovers a
sochu Black Bone, vyrobenou z šest tisíc let starého subfosilního dubu, jedinečného materiálu, který z hlubin země doluje a do světa vrací společnost Subfossil Oak.
Vítězství robotů
Sto let poté, co v
Národním divadle v
Praze ve
hře Karla Čapka R.U.R. poprvé zaznělo
slovo robot, se na
Nové scéně Národního divadla odehrála
premiéra pantomimy Robot Radius.
Laterna Magika ji připravila právě pro výstavu EXPO. Necelý měsíc před zahájením akce byla před českým pavilonem odhalena
socha Vítězství Robotů od Jaroslava Róny. Artefakt z jediného kusu žuly měřil téměř pět metrů a vážil osmnáct tun. Robot, který ve vítězném gestu zvedá nad hlavu lidskou lebku, měl návštěvníkům připomínat, jak důležité je hlídat rovnováhu mezi světem umělé inteligence a přirozeným světem člověka.
Socha byla zároveň symbolickým zakončením cesty po českém pavilonu, plném robotických a inovativních technologií. Ostatně podobný vzkaz už Česká republika jednou na výstavě EXPO vyslala, a to v roce 1958, kdy svět oslnil
film Vynález zkázy Karla Zemana.
Svět v zrcadlech
Z exponátů a instalací českého pavilonu byla nejvíce nepřehlédnutelná monumentální
světélkující instalace GoldenRain společnosti Lasvit. Dílo, které navrhl
Maxim Velčovský, propojuje tradiční sklářskou výrobu s moderními technologiemi a bylo vyrobené z kovových vláken a skla.
Další dva stálé exponáty byly umístěny v rotační expozici, která se během EXPO obměňovala: prvním z nich byla
plastika Fenix Energy od
Jakuba Nepraše, která zobrazuje tok času a energie, druhým abstraktní malba
Adély Olivy Butterfly Effect.
Ve stálé expozici
The Country for the Future byla k vidění
interaktivní exponát The Future of Manufacturing, stěna osobních 3D tiskáren od
společnosti Průša Research. Tiskla díly skládačky, z nichž návštěvníci pavilonu postupně stavěli
trojrozměrnou sochu. Ta se odrážela v
instalaci s názvem Fluidum autorů
Petra Vacka a Adama Ciglera. Kinetickou soustavu roboticky ovládaných zrcadel, která přetváří odraz diváků a jejich okolí jako vertikální vodní hladina, si možná pamatujete z
pražského Signal festivalu 2019; k vidění byla v
zahradě Anežského kláštera.
GreeenTech: Čerstvé plodiny kdekoliv – bez ohledu na klima
GreeenTech jako první v ČR staví
hydroponické kontejnery pro pěstování kdekoli na světě, v jakýchkoli klimatických podmínkách. V prostoru národní restaurace v českém pavilonu na EXPO Dubai umístili na míru navržený hydroponický pěstební regál pro
pěstování mikrobylinek a zeleniny.
Hydroponický modulární systém Urbanio vyrobený pro EXPO Dubai měl rozměry 2 m (šířka) x 0,7 m (hloubka) x 2,2 m (výška), pěstební plochu 5,6 m
2, kapacitu
140 pěstebních míst a
140 klíčících míst. Celý regál je řízen automatizovaně pomocí vlastního IoT systému, a to procesorem PLC Simatic S7-1200 od Siemens. Využil se tak na míru navržený
software pro řízení pěstebních procesů, který pracuje například s úpravou vody a celkově optimalizuje ty nejvhodnější podmínky pro růst rostlin. Co nejlepší světelné podmínky zajistila světla Tungsram s variabilním spektrem. Výhodou také je, že
celý proces lze spravovat na dálku, takže technologii bylo možné obsluhovat nejen přímo v pavilonu v Dubaji, ale také z pohodlí pražské kanceláře. Stačí k tomu pouze přístup k internetu a počítač, tablet či chytrý telefon.
Pavilon Expo 58 na pražské Letné
Z minulých ročníků výstav EXPO slavilo
Československo nebývalý úspěch
v roce 1958 v Bruselu:
český pavilon, jehož autory byli
František Cubr, Josef Hrubý a
Zdeněk Pokorný, byl na celém EXPO nejlepší. V Bruselu získal hlavní cenu
Zlatou hvězdu a dalších třináct ocenění – za demontovatelnou konstrukci se sklem i plastem, za dokonalý interiér s originálním nábytkem i za umělecká díla a užitkové předměty včetně textilu, skla či porcelánu, které navzdory komunistickému režimu navázaly na špičkovou úroveň designu prvních let svobodného Československa.
Po skončení výstavy byl pavilon rozebrán, převezen do
Prahy a znovu postaven na
holešovickém Výstavišti, kde ho v roce 1991 zničil požár. Dochovala se jen
zakřivená budova restaurace přenesená do
Letenských sadů, která se po dlouhé době otevřela pro veřejnost v době výstavy EXPO v Dubaji. Nová výstavní síň nazvaná
Expo 58 Art uvnitř plánuje výstavy, na terase koncerty. Je tu ještě jedna zajímavost, dokonale ukrytá pod povrchem:
největší renesanční viniční sklep v Praze, který vznikl v roce 1550. Je ve výborném stavu, ukrývá například háky na sudy na víno.
Víte, že…?
- Další výstava EXPO se má odehrát už v roce 2025 v japonské Ósace, kde se konala již v roce 1970.
- Sochař Jan Dostál žije a tvoří v Olomouci. Smetanovy sady zdobí jeho téměř 12 metrů vysoké dílo s názvem Stvůra, na Horním náměstí stojí kruhová socha Rounded. Populární je i jeho Vetřelec na střeše domu v Šemberově ulici. Další díla najdete v zahradách zámku ve Žďáru nad Sázavou, kde je nechala instalovat rodina Kinských.
- Národní den Czech Spring se v areálu dubajské EXPO se odehrál 21. března 2022 a Českou republiku představil jako zemi pramenů, zřídlo nápadů a jarní zahradu. Tento termín byl vybrán nejenom jako první jarní den, ale také proto, že těsně před ním je Den radosti a těsně po něm Den vody, která je pro Českou republiku a pavilon stěžejním tématem.
- Národní den zakončila unikátní multimediální show s názvem iMucha, kterou na motivy života a díla světoznámého malíře Alfonse Muchy připravil hudebník Michal Dvořák. Navazuje na úspěšný projekt Vivaldianno Reloaded, s nímž tvůrci procestovali desítky světových metropolí.
- Na EXPO v Montrealu v roce 1967 svět uchvátil český Kinoautomat, první interaktivní film, kdy diváci mohli spoluvytvářet děj. Obdivu se dočkal i Třebechovický betlém či Věstonická venuše.
- Pro EXPO 2015 v Miláně postavili český pavilon architekti Chybík a Krištof ve spolupráci s firmou KOMA, která se specializuje na modulární konstrukce. Pavilon, který získal řadu ocenění, nyní slouží jako polyfunkční budova a výstavní centrum ve Vizovicích.