Italský malíř a architekt
Raffael Santi, známý také jako
Raffaello Sanzio nebo
Raphael patří společně s
Michelangelem a
Leonardem da Vinci mezi
nejproslulejší umělce vrcholné renesance. Ačkoliv originální Raffaelova plátna v našich galeriích nenajdete, jeho vliv je patrný ve sbírkách starého umění. Například v
Národní galerii v Praze se dochovala řada rytin, které podle Raffaelových předloh vytvořil rytec
Marcantonio Raimondi. Raffaelovy práce se odrazily i v tvorbě českých umělců, především v barokní éře,
Petrem Brandlem počínaje a
Václavem Vavřincem Reinerem konče. Oba umělci si osvojili Raffaelovu monumentalitu a brilantní práci se světlem. A víte také, že se
Raffaelův Paridův soud stal předlohou pro
Manetovu Snídani v trávě? Anebo že do tváří krásných Raffaelových Madon se podíváte jen kousek za hranicemi, konkrétně ve
Vídni a v
Drážďanech? Zkrátka vydejte se s
Kudy z nudy pátrat po stopách malíře, který se stal symbolem
čistoty a dokonalosti renesanční malby.
Nejkrásnější madona, pekařka a andílci
Raffael je považován za jednoho z největších umělců všech dob, jehož vliv sahá díky
britskému Bratrstvu Prerafaelitů až do 19. století. Vydejte se na výlet do
Německa a zastavte se v
drážďanské galerii Zwinger:
Sixtinská madona je tradičně považovaná za
nejkrásnější z Raffaelových madon – alespoň v Německu o tom jsou stoprocentně přesvědčeni. Velmi populárním detailem obrazu Sixtinské madony jsou
dva andílci, kteří se dole opírají o rám obrazu. Vypadají jako dva nezbedové, kteří přemýšlí o příštích rošťárnách. Vyvažují tak malého Ježíška: u něj si Raffael dal záležet na tom, aby v jeho očích vyjádřil hrůzu, která ho v budoucnosti čeká.
Zajímavý příběh má i samotná madona: traduje se, že modelkou pro ni byla stejná dívka, jakou vidíte na portrétu
Dámy se závojem, nazývaným též
Donna Velata. Její obraz je vystaven v
Palazzo Pitti ve Florencii a podle historiků umění šlo o podobiznu ženy, kterou Raffael nesmírně miloval po celý svůj život. Jmenovala se
Margherita Lute, byla dcerou římského pekaře, a její tvář poznáte také na portrétu nazvaném
La Fornarina, Pekařka.
Raffael zemřel roku 1520, v den svých sedmatřicátých narozenin. Své jmění rozdělil mezi žáky a jednoho příbuzného. Na vlastní přání byl pohřben v
římském Pantheonu, kde jeho náhrobek zdobí slova básníka a kardinála Bembeho:
Zde leží Raffael, za jehož života se Příroda obávala, že nad ní zvítězí. Když zemřel, toužila zemřít s ním.
Renesanční malíř a architekt ve službách papežů
Raffael Santi, mistr klasického a harmonického renesančního stylu, pocházel z
Urbina, kde se narodil jako jediné dítě do
rodiny malíře Giovanniho Santiho. Otcova dílna dodávala obrazy urbinským
vévodům rodu Montefeltro. Než v jedenácti letech osiřel, otec ho svěřil do péče malíře
Pietra Perugina, který měl dílny jak v
Urbinu, tak ve
Florencii. Raffael u něj začal jako učedník, ale svého učitele brzy překonal. Na podzim 1508 zřejmě na doporučení
architekta Bramanta vstoupil do papežských služeb a odešel do
Říma, v té době hlavního uměleckého centra
Itálie i celé Evropy. Raffaelovy fresky zdobí několik místností papežského vatikánského paláce, z nichž nejznámější je
Athénská škola z vatikánské
komnaty Stanza della Segnatura. Raffael rovněž navrhl
sérii gobelínů pro Sixtinskou kapli a také několik odpočinkových vil, které vyrůstaly na kopcích kolem Říma; ve
vile Farnesina v římské čtvrti Trastevere můžete vidět jeho fresku
Triumf nymfy Galatey. Kromě toho ale mladý umělec ve službách papežů
Julia II. a Lva X. vytvořil nespočet
portrétů, obrazů ušlechtilých madon i
nástěnných maleb s monumentálními alegorickými kompozicemi, a také
množství grafických listů.
Marcantonio Raimondi, slavný grafik božského Raffaela
Marcantonio Raimondi (asi 1480–1534) byl italský renesanční grafik a kreslíř. V letech 1506–1508 pobýval v
Benátkách a kopíroval hlavně dřevořezby
Albrechta Dürera. Když kolem roku 1510 přišel Riamondi do Říma, seznámil se s Raffaelem a ten si ho vybral jako svého osobního rytce. Jak uvádí
Národní galerie v
Riamondiho medailonku, Raffael si dobře uvědomoval význam grafiky jako prostředku rychlého a levného šíření výtvarných děl a slávy jejich tvůrce. Jejich spolupráce byla velmi úspěšná a
Raimondiho rytiny, inspirované Raffaelovými předlohami, se staly se jedním z hlavních zdrojů šíření římské renesance. Národní galerie pečuje o kolekci několika desítek Riamondiho děl, v nichž rozeznáte detaily z Raffaelových obrazů.
Protože Raimondi pracoval většinou podle cizí předlohy, je považován za
otce reprodukční grafiky, který zásadním způsobem proměnil grafické umění v
Itálii a ve své dílně vychoval mnoho výrazných tvůrců. Po Raffaelově smrti v roce 1520 spolupracoval zejména s
Bacciem Bandinellim a
Giuliem Romanem. Za
rytiny s pornografickými scénami podle Giuliových kreseb byl v roce 1524 na rozkaz papeže krátce uvězněn.
Paridův soud a Snídaně v trávě

Podle Raffaelovy kresby
Paridův soud vytvořil Riamondi v letech 1515 až 1516 rytinu, která je pokládána za jednu z nejvýznamnějších grafik italské renesance. Podle
Giorgia Vasariho (1511–1574), architekta, dvorního malíře Medicejských a životopisce florentských umělců, prý scéna zachycující Parida se třemi bohyněmi uchvátila celý Řím. Marcantonio dokázal prostřednictvím důmyslného šrafování výrazně rozšířit tonální škálu, a zesílit tak malířské vyznění scény.
Grafický list inspiroval jiné umělce i po stovkách let: francouzský malíř
Édouard Manet využil skupinku postav v pravé části listu pro svůj
obraz Snídaně v trávě, který vystavil v roce 1863 na
Salonu odmítnutých. Obrazem, který je nyní vystaven v
pařížském Muzeu Orsay, se Manet snažil vytvořit dílo, které by bylo zároveň klasické a moderní. Ve své době vyvolalo spoust hádek a dnes je považováno za
jeden z klenotů francouzského výtvarného umění.
Objevte umělecké odkazy Raffaella Santiho ve vrcholné renesanci a prozkoumejte jeho vliv na české a evropské umění.
Raffael Santi byl italský malíř a architekt, považovaný za jednoho z nejvýznamnějších umělců vrcholné renesance.
Mezi nejznámější díla patří Dáma s jednorožcem, Dáma se závojem, Athénská škola, Sixtinská madona, Madona della Sedia a Madona v zeleni.
Originální díla Raffaela Santiho můžete vidět například ve Vídni nebo v Drážďanech.
Raffael ovlivnil české umělce, především v barokní éře, s umělci jako Petr Brandl a Václav Vavřinec Reiner, kteří osvojili jeho styl práce se světlem a monumentalitu.
Tradičně se věří, že modelka pro Sixtinskou madonu byla stejná žena, která je zobrazena na portrétu Dámy se závojem.