Historická
Turistická tramvaj jezdí celoročně. K radosti turistů i místních propojuje městské památky formou okružní jízdy a
staví na všech zastávkách na trase s možností opakovaného výstupu a nástupu cestujících. Svézt se můžete
vždy v sobotu, v neděli a o svátcích mezi
10. a 18. hodinou. Tarif je
350 Kč (zlevněný
250 Kč)
za celodenní jízdenku. A navíc, celodenní jizdenka platí i na
lince číslo 41. Celodenní jízdenka je po označení platná 24 hodin pouze na lince
42 a
41, není možné ji využívat na běžných pravidelných spojích pražské MHD.
Flotilu historických tramvají rozšířil kloubový vůz K2
Dvoučlánková tramvaj
K2 je vůbec
první sériově vyráběnou československou kloubovou tramvají. Vůz, který bude nyní brázdit pražské ulice, byl vyroben v roce
1977 a je v řadě ohledů unikátní. Například ještě nikdy nevezl žádné skutečné cestující. Z výrobního závodu
ČKD Tatra Praha putoval rovnou do Bratislavy, kde sloužil jako zácvikové vozidlo pro nové řidiče. Po odstavení tramvaj koupil a zrenovoval Dopravní podnik hl. m. Prahy. Jízda zrekonstruovanou kloubovou tramvají bude pro Pražany a návštěvníky hlavního města výjimečným zážitkem také proto, že v Praze tyto vozy nikdy nejezdily. Konstrukčně totiž nevyhovovaly členitému terénu hlavního města. V 60.-80. letech byly vyváženy do Ruska a na Ukrajinu, na Slovensko a do Bosny a Hercegoviny. Na domácím trhu našly uplatnění v Ostravě, ale především v Brně, kde jich dokonce několik stále jezdí.
Historická tramvaj mevro opět na kolejích
Jednosměrný motorový vůz
„mevro“ představuje důležitý milník v historii vozidel pražské tramvajové dopravy. Jedná se o poslední typ dvounápravových motorových tramvají pro osobní dopravu v Praze, následník tzv. ponorek a předchůdce čtyřnápravových tramvají T1, průkopníků nadčasové koncepce PCC, která je díky vozům T3 v Praze stále přítomna.
Začátkem prosince 2024 vyjela historická tramvaj „mevro“ evidenčního čísla 3098 Dopravního podniku hl. m. Prahy
po téměř šedesáti letech a po rozsáhlé opravě a zkušebních jízdách opět
do provozu s cestujícími. Zkušební jízdy si tramvaj odjezdí na historické lince
42, po získání Průkazu způsobilosti bude nasazována i na nostalgickou linku
41. Tuto krásnou historickou tramvaj si bude možné pronajmout i na soukromé jízdy. Vůz ev. č. 3098 je unikátní tím, že se jednalo o poslední vyrobenou a dodanou tramvaj typu „mevro“, ale i poslední dvounápravovou tramvaj pro osobní dopravu v Praze vůbec.
Kudy linka vede a kde sehnat lístky?
Linka je vedena po zastávkách v docházkové vzdálenosti od významných pamětihodností, včetně objektů spravovaných Prague City Tourism, ke kterým náleží:
Prašná brána,
Novomlýnská vodárenská věž,
Staroměstská radnice,
Staroměstská mostecká věž,
Malostranská mostecká věž,
Mikulášská zvonice a
Petřínská rozhledna se
zrcadlovým bludištěm.
Lístky lze zakoupit
přímo v tramvaji u průvodčího (platba v hotovosti, platební kartou, mobilem a bitcoiny) či
na prodejních místech Prague City Tourism:
TIC Staroměstská radnice (Staroměstské náměstí 1),
TIC Na Můstku (Rytířská 12), TIC Pražský hrad nebo
IC Petřínská rozhledna (Petřínské sady 633). Jednosměrná okružní trasa, jejíž výchozí a konečnou zastávkou je
smyčka Dlabačov. Doba jízdy jednoho okruhu je cca
45 minut. Vůz poznáte podle jeho
historického vzhledu a označení číslem 42.
Tramvaj jezdí po
pravidelné trase: Dlabačov – Pohořelec – Brusnice –
Pražský hrad –
Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Staroměstská – Karlovy lázně – Národní divadlo (nábřeží) – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí –
Karlovo náměstí –
Novoměstská radnice – Lazarská (ul. Spálená) –
Národní třída –
Národní divadlo – Újezd – Hellichova – Malostranské náměstí – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Pohořelec – Dlabačov
. Linka je v provozu
od 10:00 do 18:00 hodin, interval je cca
40 minut.
Jízdní řády jsou k dispozici na webu jrportal.dpp.cz.
Historická tramvaj linky 42 v Praze je turistická tramvaj, která propojuje městské památky formou okružní jízdy a umožňuje cestujícím vystupovat a nastupovat na kterékoli z jejích zastávek. Na lince se střídají historické vozy různých typů.
Na lince 42 se střídají historické vozy z různých období, včetně nejstarších z doby rakousko-uherské monarchie a vozů T1, T2, T3 z 50. a 60. let 20. století, spolu s kloubovým vozem K2.
Historická tramvaj linky 42 je v provozu každou sobotu, neděli a o svátcích od 10:00 do 18:00 hodin.
Cena celodenní jízdenky na historickou tramvaj linky 42 je 350 Kč pro dospělé a 250 Kč slevněný tarif. Jízdenka platí 24 hodin po označení pouze na linkách 42 a 41 a neplatí na běžných spojích MHD.
Vůz K2 je první sériově vyráběná československá kloubová tramvaj z roku 1977, která původně sloužila jako zácvikové vozidlo a nikdy předtím nevezla skutečné cestující na pravidelné trase.
Lístky na historickou tramvaj lze koupit přímo v tramvaji u průvodčího nebo na prodejních místech Prague City Tourism, například na Staroměstské radnici nebo IC Petřínská rozhledna.
Tramvajová linka 42 jede okružní trasu kolem významných pamětihodností Prahy s výchozí a konečnou zastávkou na smyčce Dlabačov. Jízda jedním okruhem trvá přibližně 45 minut.
Během jízdy historickou tramvají je možné vidět mnoho pražských pamětihodností jako Prašná brána, Staroměstská radnice, Malostranská mostecká věž, Mikulášská zvonice a Petřínská rozhledna.
Motorová tramvaj mevro je historická jednosměrná tramvaj, poslední typ dvounápravových tramvají pro osobní dopravu v Praze, která byla po opravě opět uvedena do provozu.
V Pražské historické tramvaji lze platit hotovostí, platebními kartami, mobilem a dokonce i kryptoměnami.