Zahájení festivalu v Obecním domě i na Kampě
Pražské jaro ve svém aktualizovaném programu nabízí přes čtyři desítky koncertů, které se uskuteční mezi
12. květnem a 3. červnem 2022. 77. ročník festivalu orámuje vystoupení dvou dirigentských velikánů. K provedení úvodní
Smetanovy Mé vlasti se na
Pražské jaro vrací jeden z nejvýznamnějších umělců naší doby
Daniel Barenboim, tentokrát s
West-Eastern Divan Orchestra. Orchestr složený z hudebníků z Izraele, Palestiny a ostatních arabských zemí má obrovský symbolický význam. Letošní provedení díla si bude možné
poslechnout v parku Kampa, kde bude promítán živý přenos z
Obecního domu.
Má Vlast na Kampě začne ve 20:00 hodin.
Hlasy violoncella a klavíru
Gautier Capuçon, jeden z
nejlepších violoncellistů současnosti, se v tomto ročníku stane rezidenčním umělcem
Pražského jara. Vystoupí celkem na třech koncertech – v sólovém recitálu v sugestivním prostředí
Pražské křižovatky (16.5.), s
klavíristou Jérôme Ducrosem ve
Dvořákově síni (17.5.) a coby sólista ve
Violoncellovém koncertu Edwarda Elgara (18.5.) spolu se City of Birmingham Symphony Orchestra pod taktovkou mladé šéfdirigentky Mirgy Gražinytė-Tyly.
Francouzské hudební zážitky aneb Psyché i dobové nástroje
Významnou pozornost věnuje dramaturgie festivalu velkému jubileu belgicko-francouzského romantika
Césara Francka (1822–1890). Jeho monumentální
symfonická báseň se sborem Psyché zazní v podání České filharmonie a Petra Altrichtera ve čtvrtek 26.5. Franckovu komorní hudbu si poslechnete v mistrovské interpretaci Gautiera Capuçona. O kouzlu jeho písňové tvorby přesvědčí Markéta Cukrová 19.5. Zážitkem bude 31.5. i geniální
Symfonie d moll v podání jedinečného
francouzského orchestru dobových nástrojů Les Siècles, a to pod vedením jeho šéfdirigenta a zakladatele François-Xaviera Rotha.
Mimořádný večer s klavíristou Ivo Kahánkem
Mimořádný večer slibuje 20.5. koncert
České filharmonie s americkým dirigentem Davidem Robertsonem,
Pražským filharmonickým sborem a
Ivo Kahánkem. Jeden z nejvýznamnějších českých klavíristů současnosti se festivalovému publiku představí hned dvakrát, když provede
klavírní koncert Movis současného českého autora Michala Rataje, aby následně přednesl sólový part v
Symfonii č. 4 Charlese Ivese. Koncert se odehraje v Obecním domě, ve Smetanově síni.
Housle Augustina Hadelicha
Vůbec poprvé vystoupí 15.5. na
Pražském jaru houslista Augustin Hadelich. Program koncertu, na němž spojí síly se
Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením jeho šéfdirigenta Alexandra Liebreicha, je nejen posluchačsky atraktivní, ale i dramaturgicky rafinovaný.
Předkládá hudbu tří různých období – klasicismu, romantismu a 20. století –
Houslový koncert Ludwiga van Beethovena, zřídka uváděnou symfonickou báseň
Les Éolides Césara Francka, od jehož narození uplyne v roce 2022 rovných 200 let, a
Koncert pro orchestr, vrcholný opus folkloristického období klasika polské hudby
Witolda Lutosławského. Podle umělcových slov je Beethovenův Houslový koncert jedním z největších děl, jaké kdy bylo pro housle napsáno. Hadelich jej hraje již od svých osmi let!
Nejen soudobá hudba Prague Offspring
Projekt
festivalu věnovaný soudobé hudbě, Prague Offspring, zavede 27.5. do
Centra současného umění DOX špičkový
rakouský soubor Klangforum Wien, jednu z nejoceňovanějších
skladatelek současnosti Olgu Neuwirth a české a slovenské autory, kteří napsali svá nová díla na objednávku
Pražského jara. Klangforum Wien vystoupí na dvou večerních koncertech a formou veřejných workshopů a mistrovských kurzů bude předávat své dovednosti mladým skladatelům a instrumentalistům.
Prague Offspring přinese také
premiéry děl, která na objednávku festivalu píší autoři a autorky nejrenomovanější – letos Martin Smolka, příležitost dostanou 28.5. také ti nejslibnější –
Jakub Rataj, Lucie Vítková, Adrián Demoč, Konstantin Heuer a Ian Mikyska. To zdaleka není vše. Festivalové publikum se může těšit na setkání s umělci, panelovou diskuzi osobností evropské scény soudobé hudby,
performativní instalaci skladatele Matouše Hejla a režiséra Aleše Čermáka,
přednášku a performance architekta komplexu budov
DOX+ Petra Hájka, který pojal samotný koncertní sál jako hudební nástroj.
Vize a sny staré hudby
Vize a sny – tak se jmenuje projekt
Pražského jara, který v rámci jediného dne (14.5.) přinese tři koncerty těch nejlepších českých i zahraničních hudebníků specializovaných na
historicky poučenou interpretaci staré hudby. Soubory The Breathtaking Collective,
Tiburtina Ensemble a
Collegium Marianum publiku představí promyšlenou dramaturgii, ve které
zazní hudba středověká, renesanční a barokní v sousedství tvorby současných autorů.
Můžete se tak těšit na tvorbu trubadúrek,
Palestriny,
Vivaldiho nebo
Telemanna, ale i na skladby, které přímo pro staré nástroje a hlasy hudebníků a hudebnic napsali současní skladatelé Michal Nejtek, Jan Ryant Dřízal, Jiří Gemrot, Ivan Moody či Calliope Tsoupaki. Milovníci poučené interpretace staré hudby se mohou těšit na skvělý
belgický vokální soubor Vox Luminis a německý
Freiburger Barockorchester – společně uvedou vokálně-instrumentální díla barokních mistrů, jež spojuje téma Nanebevstoupení Páně.
Dvořákova "Šestá" ve vídeňském podaní
Festival završí 3.6.
koncert Vídeňských filharmoniků s Andrisem Nelsonsem, kteří mj. uvedou
Dvořákovu Šestou symfonii.