Možná nerozeznáte
soprán, alt, tenor, baryton či
bas, nevíte, kolik je v Česku
velkých operních scén, kdy začíná
festival Pražské jaro anebo kdy měla premiéru
Smetanova Má vlast, ale přesto máte rádi
divadlo a vážnou hudbu. Na
Kudy z nudy jsme vám představili
slavné české dirigenty, a je nejvyšší čas připojit k nim i umělce, kteří stojí před nimi na pódiích:
slavné operní pěvkyně a pěvce. Kde vlastně jejich příběh začíná?
Místo, kde se zrodila opera: Itálie, Florencie a Benátky
Koho překvapí, že dějiny opery se začaly odvíjet v
Itálii, a to na přelomu 16. a 17. století ve
Florencii. Vůbec nejstarším dílem považovaným za operu je
Dafne skladatele Jacopa Periho, uvedená kolem roku 1597. Slovo
opera (což je mimochodem množné číslo italského slova „opus“, tedy dílo) se ale objevilo o pár desítek let později, a to v
Benátkách roku 1639 při uvedení díla
Francesca Cavalliho nazvaného
Le nozze di Teti e di Peleo. Z Benátek se pak opera během 17. století vydala na své úspěšné tažení Evropou, zejména do
Francie, Německa a
Anglie.
Za první českou operou se vydejte do Jaroměřic
Když přijde řeč na slavné opery, které jsou v Česku doma, kdekomu se vybaví hlavně
Mozartův Don Giovanni,
Smetanova Prodaná nevěsta,
Dvořákova Rusalka nebo
Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky. Znáte ale tu docela
první českou operu? Jmenovala se
O původu Jaroměřic na Moravě, v italském originále
L’Origine di Jaromeriz in Moravia, složil ji
František Antonín Míča (1696–1744) a poprvé zazněla roku 1730 na
zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Jména tehdejších zpěváků se ale nedochovala: Míča (který sám byl ve službách
hraběte Questenberka jako komorník) pracoval se souborem sestaveným ze zámeckého personálu. Rozhodně ale nešlo o spolek amatérů, naopak: s několika desítkami představení ročně mělo jaroměřické divadlo úroveň srovnatelnou s divadly z leckterých evropských měst.
Do zámeckého divadelního sálu se ale vstupenky neprodávaly, a tak se první oficiálně uvedenou českou operou stal
Dráteník. Premiéru měl 2. února 1826 ve
Stavovském divadle v
Praze. Komedie o dvou dějstvích tehdy pětadvacetiletého studenta práv
Františka Škroupa na libreto básníka a překladatele
Josefa Krasoslava Chmelenského vypráví o měšťanské dceři na vdávání, která už má milého, ale otec jí vyhlédl ženicha. Hlavní postavou byl slovenský dráteník, kterého hrál sám Škroup.
Nebýt Dráteníka, možná by se
František Škroup rozhodl pro právnickou kariéru. Jenže operu s úspěchem převzala další divadla a dodnes se tu a tam občas objeví, většinou k
výročí vzniku Československa. Právě úspěch Dráteníka rozhodl o tom, že se Škroup místo dokončení práv rozhodl pro hudbu. Asi dvacet let působil jako první kapelník Stavovského divadla, mohl vybírat repertoár a například
Wagnerova díla byla v Praze uvedena dřív než na většině německých scén. Škroupa známe také jako autora hudby k
písni Kde domov můj, z níž se stala
česká státní hymna; ta poprvé zazněla roku 1834 v
Tylově hře Fidlovačka.
Slavné operní zpěvačky a zpěváci
Jména pěvkyň a pěvců z nejstarších českých oper neznáme, záhy ale vystoupili z anonymity. Podle historiků byli operní pěvci a zejména pěvkyně už během 18. století obdivovaní podobně jako
dnešní hollywoodské celebrity. Talentované zpěvačky byly nejenom obdivované hvězdy své doby, ale současně i první emancipované ženy ve světě zábavního průmyslu. Sice se kolem nich točily spousty obscénních pomluv, ale také to byly první umělkyně, které procestovaly svět, samy si domlouvaly výši honorářů a na ženy své doby byly neobyčejně nezávislé.
Zářící hvězdou operních scén byla i
Ema Destinnová (1878–1930). Jako první přivezla
Mařenku ze
Smetanovy Prodané nevěsty do
USA, zářila na světových pódiích v
operách Pucciniho i
Verdiho, tleskali jí diváci v
newyorské Carnegie Hall. V dubnu 1915 tu za doprovodu newyorské filharmonie řízené
Josefem Straussem uvedla části
Smetanova Dalibora i
Čajkovského Patetickou. V Carnegie Hall později zpívaly i další slavné české operní pěvkyně,
Jarmila Novotná (1907–1994),
Dagmar Pecková (*1961) i
Magdalena Kožená (*1973). V legendární koncertní síni vystoupila při americkém turné
České filharmonie jako vyvrcholení oslav
Roku české hudby 2024 také sopranistka
Kateřina Kněžíková (*1982). Z českých mistrů pěvců určitě znáte i jména
Aleš Briscein (*1969),
Pavel Černoch (*1974),
Richard Samek (*1978) či
Adam Plachetka (*1985), jména dalších umělců najdete v přehlídce umělců oceněných
Cenou Thálie.
Opera se zrodila v Itálii, na přelomu 16. a 17. století, konkrétně ve Florencii. První dílo považované za operu je 'Dafne' od Jacopa Periho, poprvé uvedené kolem roku 1597.
První česká opera se jmenuje 'O původu Jaroměřic na Moravě', složil ji František Antonín Míča a byla poprvé uvedena v roce 1730 na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou.
První oficiálně uvedenou českou operou je 'Dráteník', která měla premiéru 2. února 1826 ve Stavovském divadle v Praze.
František Škroup byl skladatel, který se rozhodl pro hudební kariéru po úspěchu opery 'Dráteník'. Byl prvním kapelníkem Stavovského divadla a autorem hudby k písni 'Kde domov můj', která se stala českou státní hymnou.
Ema Destinnová byla slavná operní pěvkyně, která přivezla postavu Mařenky ze Smetanovy 'Prodané nevěsty' do USA a vystupovala v různých operách na světových pódiích jako Carnegie Hall a Metropolitní opera.
Pražské jaro 2025, jubilejní 80. ročník mezinárodního hudebního festivalu, nabídlo desítky koncertů a speciální programy od 12. května do 3. června.
'Má vlast' je cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany, který obsahuje šest částí komponovaných v letech 1874-1879. Toto dílo je jedním z vrcholů české klasické hudby a je tradičně hráno jako zahajovací koncert festivalu Pražské jaro.
'Rusalka' Antonína Dvořáka je nejoblíbenější českou operou ve světě, měla premiéru v roce 1901 a je stále součástí repertoáru světových hudebních scén.
Mezi nejslavnější české operní pěvce patří dagmar Pecková, Kateřina Kněžíková a Magdalena Kožená, kteří účinkují na předních světových scénách a získali mnoho ocenění.
V České republice jsou nejkrásnější koncertní a operní sály především na místech, kde se daří múzám, například v nejznámějších divadlech a koncertních halách po celé zemi.