Mezinárodní hudební festival Pražské jaro je
nejprestižnější událost klasické hudby v České republice. Každý rok se v
Praze rozezní hudba těch
nejlepších orchestrů, sólistů a dirigentů z celého světa. V hudebním světě je navíc festival fenoménem: úspěšně přečkal všechny dějinné zvraty i změny vkusu. Proč? Ve všech dobách se našlo dost posluchačů, příznivců a fanoušků klasické hudby, připravených ocenit a vychutnat skutečnou uměleckou kvalitu.
Pražské jaro je zkrátka festival, který si zamilujete nejen pro jeho
výjimečný program, ale také pro
neopakovatelnou atmosféru, která propojuje
tradici s
moderními uměleckými směry. Seznamte se s
Pražským jarem a zajímavostmi, které festival provází, na
Kudy z nudy.
1. Pražské jaro poprvé: rok 1946
První ročník festivalu
Pražské jaro se konal v roce
1946. Jeho vznik inicioval světoznámý dirigent
Rafael Kubelík, tehdejší šéfdirigent
České filharmonie, záštitu poskytl tehdejší
prezident Edvard Beneš a během úvodního večera měl proslov i
ministr zahraničí Jan Masaryk. Zahájení se konalo symbolicky v předvečer dvaašedesátého výročí úmrtí
Bedřicha Smetany a také k padesáti letům od založení
České filharmonie.
Úvodní ročník byl svým konáním rok po skončení druhé světové války oslavou nové budoucnosti a svobodné spolupráce evropských národů. Z exilu se vrátil proslulý klavírista
Rudolf Firkušný a hvězdným hostem byl
Leonard Bernstein, budoucí světoznámý americký dirigent a skladatel. Ten si na Pražském jaru odbyl svůj mezinárodní debut, když poprvé dirigoval mimo americký kontinent.
A zajímavost?
Únor 1948 a komunistický puč se odrazil i v kultuře a
Rudolf Firkušný i
Rafael Kubelík odešli na dlouhá desetiletí do exilu. Společně s Bernsteinem slíbili, že se na festival vrátí, až bude Československo opět demokratické. Svůj slib skutečně splnili v roce 1990, kdy se po
sametové revoluci konalo
první svobodné Pražské jaro. 45. ročník festivalu se tehdy stal místem unikátního setkání tří uměleckých osobností: s Pražským jarem byly spojené počátky jejich kariér, po letech se na festival vrátili jako osobnosti se světovým renomé.
Rudolfa Firkušného připomíná od roku 2013
Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který je součástí
Pražského jara.
2. Zahájení festivalu: tradice, která bere dech

Festival
Pražské jaro tradičně zahajuje legendární
Smetanova Má vlast. Tento ikonický cyklus symfonických básní patří k nejsilnějším hudebním zážitkům, které si můžete dopřát. Nezáleží na tom, zda jste festivalový matador nebo nováček – první tóny
Vyšehradu vás pohltí a nenechají na pochybách, že jste na správném místě. Když je řeč o tradicích, patří k nim i to, že dějištěm zahajovacího koncertu je
Smetanova síň pražského Obecního domu, a že festival každý rok začíná
12. května, v den výročí úmrtí
Bedřicha Smetany. Méně známá je skutečnost, že
Má vlast zahajuje festival až od roku 1952, a že do roku 2003 také Pražské jaro pravidelně končilo
Devátou symfonií s
Ódou na radost hudebního skladatele
Ludwiga van Beethovena. Proč tato tradice skončila? Podle dramaturgů se z ní stalo menší programové klišé: stejný začátek i konec festival trochu svazoval, navíc se Óda na radost stala neoficiální znělkou
Evropské unie a v některých zemích se hraje kolem Vánoc.
3. Má vlast: tuzemské orchestry a nejlepší čeští dirigenti

Dlouho se také dodržovala zvyklost, že
Mou vlast hrály výhradně
domácí orchestry s
nejlepšími českými dirigenty. V prvních ročnících tato výsada vždy patřila
České filharmonii, ať už pod taktovkou
Karla Ančerla, Václava Talicha či
Karla Šejny. V roce 1956 se cti zahrát Mou vlast dostalo
Symfonickému orchestru Pražského rozhlasu pod taktovkou
Aloise Klímy, o rok později zahajovala Pražské jaro
Brněnská filharmonie s
Břetislavem Bakalou, v roce 1958
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s
Václavem Smetáčkem a v roce 1966
Slovenská filharmonie pod taktovkou
Ladislava Slováka. Prvním zahraničním orchestrem, který zahajoval
Pražské jaro, byla teprve v roce 1993
Liverpoolská královská filharmonie, ovšem pod taktovkou svého tehdejšího
šéfdirigenta Libora Peška. Prvním zahraničním dirigentem, který se s Mou vlastí na festivalu představil, byl už v roce 1984
Chorvat Lovro von Matačić, který ale řídil domácí
Českou filharmonii.
4. Světové hvězdy na dosah

Festival
Pražské jaro každoročně přivádí do
Prahy ty nejlepší symfonické orchestry a interprety.
Berlínská filharmonie, Londýnský symfonický orchestr, Boston Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra z
Amsterdamu – to je jen několik jmen z bohaté historie festivalu. Každý rok se můžete těšit na špičkové houslisty, klavíristy i nezapomenutelné dirigentské osobnosti. Řada významných umělců se na festivalu objevila už v prvních ročnících: byl to klavírista
Jacques Février, houslisté
David Oistrach a
Yehudi Menuhin, pěvkyně
Jarmila Novotná či skladatel
Dmitrij Šostakovič, který na
Pražském jaru vystoupil jako klavírista na večeru sestaveném z jeho skladeb. Festival si zakládá na podpoře mladých umělců a každoročně pořádá prestižní
interpretační soutěž, na níž začínala řada dnes již celosvětově uznávaných hudebníků. Pokud chcete vidět
budoucí hvězdy klasické hudby ještě před tím, než se stanou slavnými, Pražské jaro je tou nejlepší příležitostí.
5. Netradiční koncertní prostory a netradiční projekty
Dějištěm
Pražského jara není jen
Rudolfinum a
Obecní dům. Festival vnáší hudbu do různých prostor po celé
Praze, včetně
chrámů, industriálních hal, sportovních stadionů či netradičních open-air míst. Hudba tak dostává zcela nový rozměr a vy si ji můžete vychutnat v unikátních akustických podmínkách a originálním prostředí. Mezi dějiště koncertů, přednášek, workshopů i komorních setkání s interprety patří třeba
Anežský klášter,
galerie a centrum současného umění DOX,
Národní divadlo či
Vyšehradský hřbitov.
Jedním z cílů
festivalu Pražské jaro je vytvářet
koncertní příležitosti pro mladé sólisty a soubory,
rozvíjet mladé talenty prostřednictvím mistrovských kurzů a být zadavatelem nových děl českých a slovenských skladatelů, včetně jejich následné realizace špičkovými světovými ansámbly. K tomu je určený
projekt věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring, který je součástí festivalu od roku 2022. Podle dramaturga festivalu
Josefa Třeštíka jen během tří let v rámci projektu vzniklo 34 nových skladeb a řada z nich měla v rámci koncertů Prague Offspring své světové premiéry.
6. Design Pražského jara aneb začalo to Muzikou
Co má
klasická hudba společného s
designem? Mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Víte, že již od prvního ročníku
festival Pražské jaro provází logo s protáhlým písmenem „f“? Pochází z dílny renomovaného českého malíře, ilustrátora a typografa
Františka Muziky. Logo je tak výrazné a na první pohled jednoznačně zařaditelné, že v rámci
přehlídky Czech 100 Design Icons bylo v roce 2005 vybráno mezi
stovku ikon českého designu 20. století. Nadčasovost Muzikova loga potvrzuje i skutečnost, že se v nezměněné podobě používá dodnes.
Muzika s festivalem spolupracoval i v dalších letech, k vizuálnímu stylu festivalu přispěli i další designéři: grafik
Jaroslav Sůra,
Jiří Rathouský – mimochodem autor prvního
jednotného vizuálního stylu pražského metra – nebo výtvarník a ilustrátor
Osvald Špelina. Od roku 2010 se jednotný vizuální styl mění každé tři roky na základě soutěží.
Pražské jaro tak provázely například zpívající plakáty
studia Najbrt, abstraktní tvorba
studia ReDesign, imaginativní koláže se zpěvnými ptáky, hmyzem a přírodními prvky od studia
Dynamo Design či lidské figury spojené s částmi hudebních nástrojů od
studia Formata.
7. Magická atmosféra Prahy
A nakonec, co by byl festival
Pražské jaro bez kulis samotného města? Na úspěchu
nejprestižnější události klasické hudby v České republice se podílí i to, že program nabízí dokonalou příležitostí spojit hudební zážitky s procházkami po historické
Praze. Po koncertě si můžete vychutnat večerní
Karlův most, posezení v
kavárně s výhledem na
Vltavu či
Pražský hrad nebo si jednoduše nechat doznívat dojmy v jednom z mnoha pražských bister.
Pokud máte chuť objevovat dál, vydejte se po koncertě třeba na
Petřín, odkud se otevírá romantický pohled na celé město. Pro klidnou atmosféru a kouzlo starých zahrad zamiřte do
Vojanových sadů, kde můžete na chvíli uniknout ruchu velkoměsta. Pokud máte rádi výhledy, nezapomeňte na
Letnou, odkud si vychutnáte panoramatický pohled na historické centrum. A milovníci historie ocení
Malou Stranu, kde se v úzkých uličkách skrývají jedinečné kavárny a zákoutí s nepopsatelným geniem loci.
Pražské jaro, nejprestižnější událost klasické hudby v České republice, propojuje vrcholné umělecké vystoupení s historickým čarem Prahy.
Pražské jaro je mezinárodní hudební festival a nejprestižnější událost klasické hudby v České republice, který propojuje hudbu, kulturu a atmosféru Prahy.
První ročník festivalu Pražské jaro se konal v roce 1946.
Tradičním zahajovacím koncertem festivalu je obrázek z cyklu symfonických básní 'Má vlast' od Bedřicha Smetany.
Na Pražském jaru vystupovaly světové hvězdy jako Leonard Bernstein, Rudolf Firkušný a mnoho dalších významných orchestřů a sólistů.
Projekt Prague Offspring, založený v roce 2022, je zaměřen na soudobou hudbu a podporu nových děl českých a slovenských skladatelů.
Příklady unikátních prostorů zahrnují Anežský klášter, centrum DOX, Národní divadlo a Vyšehradský hřbitov.
Logo festivalu Pražské jaro vytvořil český malíř a typograf František Muzika.
Magická atmosféra historické Prahy, která poskytuje dokonalou kombinaci hudebních zážitků a procházek po městě, zásadně přispívá k úspěchu festivalu.
Festival tradičně začíná 12. května, což je výroční den úmrtí Bedřicha Smetany.
Má vlast je ikonický cyklus symfonických básní, který emocionálně a tradičně zahajuje každý ročník festivalu Pražské jaro.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.