Takzvané
Rukopisy jsou čtyři a dodnes není jasné, zda jde o falzifikáty anebo významné památky z počátků české literatury. Nejznámější je
Rukopis královédvorský, který
16. září 1817 nalezl
Václav Hanka ve sklepě
kostelní věže ve
Dvoře Králové nad Labem, a
Rukopis zelenohorský, objevený na
zámku Zelená hora u
Nepomuku. Jenže rukopisných objevů bylo víc: už v roce 1816 našel
Josef Linda takzvanou
Píseň vyšehradskou, v roce 1819 pak přibyla ještě
Milostná píseň krále Václava. Příběh, jak ji jistý Zimmermann objevil v
Univerzitní knihovně v
Praze, silně připomíná historky jeho jmenovce
Járy Cimrmana.
Rok 1817: Rukopis zelenohorský

Zámek
Zelená Hora u
Nepomuku se několikrát výrazně zapsal do českých dějin. Vznikla tu
Jednota Zelenohorská, je dějištěm
Švandrlíkova románu Černí baroni a v roce 1817 panský úředník
Josef Kovář nalezl v jedné staré skříni dva zaprášené pergamenové dvojlisty. Na první pohled vypadaly jako středověká památka. Protože tehdejší zámecký pán
Jeroným Colloredo-Mannsfeld byl odpůrcem českého obrozeneckého hnutí, Kovář dlouho nedělal nic. Když se ale koncem roku 1818 dozvěděl, že v
Praze bylo založeno
Museum království Českého, dnešní
Národní muzeum, a je možné mu zasílat příspěvky a dary, neváhal. Když se ten rok panstvo na zimu stěhovalo do
Prahy, hodil pergameny do poštovní schránky na
Malé Straně společně s cedulkou, adresovanou nejvyššímu komořímu, hraběti
Františku Antonínu Kolowratovi s tím, že jde o dar pro nově založené muzeum. Utajení se ale stejně časem prozradilo, zámecký pán Kováře vyhodil a ve vzteku spálil ostatní dokumenty a knihy, uložené ve stejné místnosti jako rukopis. Ten už ale zničit nemohl.
Rok 1817: Rukopis královédvorský
Rukopis královédvorský údajně objevil šestadvacetiletý právník
Václav Hanka v kobce věže děkanského
kostela sv. Jana Křtitele při své návštěvě ve
Dvoře Králové nad Labem. Na rozdíl od Nepomuku známe datum objevu i pár detailů: bylo to
16. září 1817, Hanka sem původně šel pro několik starých šípů z husitských dob (k čemu je potřeboval bohužel netušíme) a událost měla dalších pět svědků.
Ani
Rukopis královédvorský není nijak obsáhlé dílo: skládá se ze sedmi pergamenových dvojlistů, popsaných po obou stranách čtrnácti písněmi, prodchnutými českým vlastenectvím. Když se Hanka o pár let později stal knihovníkem
Národního muzea, rukopis daroval do jeho sbírek.
Rok 1816: Píseň vyšehradská
Poněkud tajemnější původ má list s devatenácti řádky, popsaný po jediné straně. Je rovněž uložený v
Národním muzeu s poznámkou, že
„19 řádků na pergamenovém listu objevil Linda“. Míněn je
Josef Linda (asi 1789–1834), spisovatel, dramatik a novinář. List prý objevil ve svém bytě v
Konviktské ulici v
Praze na
Starém Městě, a to v knize nájemců domu, kterou používal jako podnožku. Ano, také si o tom i o Lindovi na
Kudy z nudy myslíme svoje.
1819: Milostná píseň krále Václava
Poněkud zamotaný příběh odhaluje objev posledního ze sporných pergamenů,
Milostná píseň krále Václava. Z obou stran popsaný ústřižek pergamenu prý ve staré vazbě jedné z knih objevil zaměstnanec
Univerzitní knihovny Jan Václav Zimmermann a poslal ho do muzea s tím, že našel zlomek nejstarší české básně z 12. století. Podle Zimmermanna bylo takových kousků víc, ale musel je navlhčit, aby se daly z vazby vyjmout, a při sušení na okně je sfoukl vítr. Zbyl mu jediný: Milostná píseň krále Václava
Rukopisy: záhada české literatury a symbol národního obrození
Rukopisy vypadaly autenticky: byly psané rukopisem, jazykem a písmem starým stovky let, byly patřičně omšelé a zaprášené. Čeští obrozenci věřili, že objevili opravdové středověké památky. Brzy se ale objevily pochybnosti, zejména ze strany lingvistů a slavistů. Těm se nezdála celá řada věcí, od volby slov až po celkové pojetí. Ostatně o to, zda jde o autentický středověký text nebo padělek z 19. století, se vědci přou dodnes. Za pravost Rukopisů by dali ruku do ohně například
Jan Neruda, Božena Němcová nebo
František Palacký, proti pravosti díla vystupovali
Josef Jungmann, Jan Gebauer a
Tomáš Garrigue Masaryk.
Dnes víme, že sice nejde o nejstarší česky psané literární texty, ale historickou hodnotu rozhodně mají: přinejmenším vznikly před více než 200 lety.
Rukopisy jako inspirace v umění

Ať už jim na svět pomohl kdokoliv, Rukopisy měly vliv na
české národní obrození a byly nejpřekládanějšími českými díly 19. století. Ovlivnily řadu umělců, od výtvarníků přes spisovatele až po hudební skladatele, například
Bedřicha Smetanu a jeho
operu Libuše anebo
Mikoláše Alše a jeho
obraz Pobití Sasíků pod Hrubou Skálou, výjev popsaný v epické básni
Královédvorského rukopisu. Právě
Hrubá Skála ale zároveň prozrazuje, že Rukopisy nepochází ze středověku: popsaná bitva mezi markrabětem Siegfriedem von Meissen a českým feudálem Benešem, synem Heřmana, se měla odehrát za vlády
Přemysla Otakara I. na počátku 13. století u Hrubé Skály. Hrad ale vznikl přibližně o 150 let později, jenže to autor rukopisů nemohl vědět.
Václav Hanka, jazykovědec s pověstí falzifikátora

Záhadnou postavou v celém sporu o Rukopisy je spisovatel, básník a knihovník
Václav Hanka (1791–1861),
rodák z Hořiněvsi na
Královéhradecku. Kvůli rukopisům má jeho sláva trochu hořkou příchuť, ale zkušený jazykovědec byl členem
České královské společnosti nauk a několika zahraničních univerzit. Na té pražské se několikrát neúspěšně ucházel o místo profesora, od roku 1848 na ní jako soukromý docent přednášel staroslověnštinu, pak i slovanské literatury a jazyky. Většinu jich znal dobře slovem i písmem.
Hankovy stopy tak či onak najdeme kolem všech rukopisů. S
Josefem Lindou chodil do stejného studentského vlasteneckého kroužku, přátelili se a dokonce společně bydleli v pronajatém bytě v Konviktské ulici – ano, tam, kde si Linda dával pod nohy knihu nájemníků. Na
zámku Zelená hora u
Nepomuku zase v době objevení
Rukopisu zelenohorského pracoval v zámecké obrazárně dobrý Hankův známý, malíř a restaurátor
František Horčička, známý také jako zručný falzifikátor; jeho role v celém příběhu by si zasloužila důkladnější průzkum. V neposlední řadě pak v rukopisech najdeme úryvky o některých místech z Hankova rodného kraje: dávný „staročeský“ bard v nich vedle
Hrubé Skály připomíná třeba lesy kolem
Miletína.
V roce 1859 se konflikt o pravost Rukopisů vyhrotil a Hanka, veřejně označovaný za podvodníka, podal žalobu. Spor vyhrál, všichni svědci, kteří s ním byli při nálezu Rukopisu královédvorského, vypovídali v jeho prospěch a nikomu nebyly okolnosti objevu podezřelé. Ačkoli od soudu odešel jako vítěz, prodělaný stres si vybral svou daň. Hanku začaly trápit deprese a pouhé dva roky po procesu zemřel.
Jsou Rukopisy padělky nebo originály?

Historie není spravedlivá: jazykovědec Hanka, který vytvořil rozsáhlé vědecké i literární dílo, sice je uveden mezi
72 velikány na fasádě Národního muzea v Praze, současně se však do národního povědomí zapsal jako falzifikátor. Navíc ani po 200 letech nevíme, jak to s těmi
Rukopisy vlastně je. Neexistuje jednoznačný důkaz, že jde o podvrhy, ale nemáme ani důkazy o jejich pravosti.
Když v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století Rukopisy prozkoumal z podnětu spisovatele
Miroslava Ivanova Kriminalistický ústav, chemický průzkum prozradil, že pergamen pochází ze středověku, ale dřív na něm prý byl jiný text, který kdosi seškrabal.
Jenže v letech 2017 a 2018 další kolečko výzkumu původní závěry zpochybnilo: rentgenové fotografie žádné stopy původního písma neukázaly.
Dodnes tak s jistotou nevíme, jak jsou vlastně Rukopisy staré. Podle některých indicií by autorem básní, jež jsou v nich obsaženy, mohl být rakovnický písař
David Crinitus Nepomucký z Hlavačova, žijící v letech 1531 až 1587.
Jsou to středověké rukopisy, které byly nalezeny na počátku 19. století a představují díla české literatury, ale jejich pravost je sporná.
Byl nalezen 16. září 1817 Václavem Hankou ve sklepě kostelní věže ve Dvoře Králové nad Labem.
Byl nalezen na zámku Zelená Hora u Nepomuku v roce 1817 úředníkem Josefem Kovářem v staré skříni.
Zámek Zelená Hora je historicky známý, vznikla zde Jednota Zelenohorská a je dějištěm Švandrlíkova románu Černí baroni.
Rukopisy měly značný vliv, inspirovaly řadu umělců a ovlivnily českou národní identitu a literaturu 19. století.
Někteří, jako Jan Neruda, věřili v pravost Rukopisů, zatímco jiní, jakými byli Josef Jungmann a Tomáš Garrigue Masaryk, vyjadřovali pochybnosti a skepsi.
Chemické analýzy naznačily, že pergamen pochází ze středověku, ale s dalšími průzkumy byly některé z těchto závěrů zpochybněny.
Podle některých teorií mohl být autorem děl David Crinitus Nepomucký z Hlavačova, rakovnický písař žijící v 16. století.
Václav Hanka vyhrál soudní spor, ale stres z celé události mu způsobil deprese a zemřel dva roky po procesu.
Ne, i po 200 letech stále není jasné, zda jsou Rukopisy pravé nebo padělané, chybí jednoznačné důkazy na obě strany.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.