Příběh
vzducholodě Italia sledoval v následujících týdnech celý svět. Dodnes se o něm mluví a píše jako o jedné z nejdramatičtějších kapitol historie polárních výprav. Mimo jiné i proto, že při pátrání po trosečnících zahynul
polární badatel a cestovatel Roald Amundsen (1872–1928). Výpravě se vydal na pomoc 18. června z
Tromsø, ale na
Špicberky bohužel nedoletěl. Jeho letoun se ztratil v mlze a zřítil se do Barentsova moře – a protože šlo o
norského národního hrdinu, přesné místo jeho ztroskotání hledají Norové dodnes.
Fyzik mezi dobrodruhy

Na rozdíl od Amundsena nebyl
František Běhounek (1898–1973) dobrodruh v klasickém slova smyslu. Byl to vědec, humanista a popularizátor, který toužil přiblížit vědu veřejnosti. Vystudoval fyziku na
Karlově univerzitě, pokračoval v
Paříži u
Marie Curie- Skłodowské a specializoval se na
radiační fyziku a
ionizační záření. Roku 1926 se na přímou přímluvu paní Skłodowské mohl zúčastnit
polární expedice k severnímu pólu. Vedl ji právě
Roald Amundsen a cílem bylo přeletět severní pól ve
vzducholodi Norge, zkonstruované
Umbertem Nobilem (1885–1978). Běhounek se expedice účastnil jako člen základny výpravy v Kingsbay na
Špicberkách. Posádka Norge 11. května 1926 jako první v historii přeletěla severní pól. Prokázala, že pod ním neleží pevnina, a vyvrátila i různé hypotézy o anomáliích v tamní atmosféře. Letu k pólu se ale Běhounek tehdy nezúčastnil, na jeho měřicích přístrojích pracoval švédský meteorolog.
Vzducholoď, která měla pokořit pól

V roce 1928 přijal Běhounek pozvání generála
Umberta Nobileho, aby se jako vědecký pracovník připojil k výpravě
vzducholodí Italia k Severnímu pólu. Ačkoliv byl v té době ještě mladý, měl za sebou slibnou vědeckou dráhu. Jeho nadšení pro popularizaci vědy a dobrodružný duch z něj udělaly ideálního člena expedice, která měla být triumfem italské technologie i lidské odvahy.
Mladý český fyzik měl jako první na světě provádět měření elektrické vodivosti atmosféry v polárních oblastech. V té době šlo o špičku fyzikálního výzkumu.
Italia, sesterská loď
vzducholodi Norge, měřila na délku 106 metrů a mohla vyvinout maximální rychlost 113 kilometrů za hodinu. K průzkumu dosud neznámých polárních krajů odstartovala
15. dubna 1928 z
Milána. Z
Itálie se vydala východně kolem
Alp na sever přes
Moravu. Tam ji zdravili obyvatelé
Brna, u
Olomouce ji doprovodilo československé letadlo. Nad
Jeseníky a
Beskydy se dostala do silné bouře, kterou se jí podařilo proletět a doletět do
Polska. Pak se vydala na další cestu přes
Baltské moře, Švédsko a Stockholm do
Norska, a 6. května 1928 doletěla do
Kings Bay na
Západních Špicberkách.
Trosečníci na kře ledové

K severnímu pólu
Italia odstartovala z
Ny-Ålesundu na
Špicberkách 23. května 1928 ráno. Když o den později dosáhla severního pólu,
Běhounek byl prvním Čechem, který se tam ocitl. Posádka shodila vlajky
Itálie, Švédska a
Československa, ale kvůli mizernému počasí vzducholoď nad pólem jen proletěla a vracela se zpět na základnu. Na zpáteční cestě ale výpravu zasáhlo sněžení a silný vítr. 25. května kolem desáté dopoledne došlo ke katastrofě: vzducholoď zatížená námrazou ztroskotala. Trup se rozlomil, gondola s částí posádky spadla na led, zatímco balónová část se zbylými muži odletěla neznámo kam.
Na ledové kře zůstalo deset mužů, včetně Běhounka. Zranění, zima a naprostá izolace – šance na přežití se zdály mizivé. Naštěstí v troskách gondoly byly spousty užitečného vybavení, které trosečníkům umožnily přežít. Právě Běhounek sehrál klíčovou roli: během následujících týdnů v extrémních podmínkách nejenom pomáhal se zabezpečením života v táboře, ale současně měřil a doplňoval své vědecké deníky, sbíral data a denně zaznamenával údaje o teplotě, tlaku i větru.
Umberto Nobile o Běhounkovi napsal:
„Morální sílu a nezdolnou energii osvědčil v nejhroznějších okamžicích, které jsme prožívali. Stejně pečlivě prohlížel elektrometry, jako chystal oheň na přípravu medvědího masa a chodil na hlídání kolem stanu. Nezanedbával ani své druhy v neštěstí... Běhounek vznešená duše... I v nejtěžších chvílích projevoval výjimečnou rovnováhu, notorický klid. Nikdy slovo nebo gesto vyjadřující malomyslnost. I v posledních dnech jsem ho viděl, jak se často usmívá, zvláště když si přišel pro dovolení, aby mohl použít trochu másla při přípravě medvědího masa.“
Záchranná mise, která spojila svět

Havárii vzducholodi naštěstí „přežila“ i vysílačka se sedmisetkilometrovým dosahem. Jakmile se podařilo zachytit signál ztroskotané výpravy, začala
obří mezinárodní záchranná akce. Navzdory napjatým politickým vztahům se do pátrání zapojily lodě i letadla ze
Sovětského svazu, Norska, Itálie a Švédska. Na pomoc vyrazil i slavný polárník
Roald Amundsen, a při tom zmizel beze stopy.
Aby mohli být v nepřehledné polární pustině lépe nalezeni, trosečníci pomalovali stan anilinem ze signálních světlic. Tak vznikl slavný
tenda rossa, červený stan. Ze vzduchu byl poprvé spatřen 20. června. Pomoc dorazila po více než měsíci přežívání na ledu, z letadel se do tábora postupně podařilo shodit zásoby jídla a teplé oblečení. Zbytek posádky Italie zachránil 12. července
sovětský ledoborec Krasin.
Expedici připomíná
pamětní mohyla v Ny-Ålesundu nazvaná
Osm křížů. Osm mužů bylo zachráněno, ovšem obětí pádu bylo sedm. Osmý kříž připomíná smrt švédského meteorologa
Finna Malmgrena (1895–1928), který zahynul později, když se vydal hledat pomoc.
Led, vzduch a vůle přežít: František Běhounek, legenda vědy i literatury

Po návratu se
František Běhounek stal hrdinou. V roce 1929 byl jmenován docentem za výzkum radioaktivity a atmosférické elektřiny, za dalších pětadvacet let univerzitním profesorem. Celou expedici detailně popsal v
knize Trosečníci na kře ledové, je rovněž autorem vědeckých prací, vědeckofantastických a cestopisných próz zejména pro mládež a populárně naučných próz o fyzice, například
Robinsoni vesmíru, Případ profesora Hrona, Příběhy staré řeky, Rokle u Rjukanu, Lidé a póly či
Atomy dnes a zítra.
Jeho jméno nesou
ulice, planetka, kráter na Měsíci, prameny i
lázeňský hotel Běhounek v
lázních Jáchymov. Příběh
Františka Běhounka je víc než historická epizoda. Je to připomínka toho, co znamená spojit vědeckou zvídavost s osobní odvahou. V době, kdy je věda čelí novým výzvám, je dobré si připomenout, že i v těch nejtvrdších podmínkách může právě neznámý mladý vědec sehrát roli hrdiny.
Na
Špicberkách v místě startu vzducholodě umístila
Akademie věd pamětní desku připomínající polární výpravu i havárii vzducholodě Italia. Je to
druhá nejseverněji umístěná česká pamětní deska na světě. Ta nejsevernější – a současně s ní zřejmě
nejsevernější český hrob – je umístěna na
hrobě polárníka a cestovatele Oty Kříže, který zahynul 16. března 1874 na
Wilczekově ostrově v
Zemi Františka Josefa, asi o 100 kilometrů severněji než Běhounkův památník.
Poznejte tragický a inspirující příběh Františka Běhounka, českého vědce, který bojoval o přežití po havárii vzducholodi Italia v ledových vodách Arktidy.
František Běhounek byl československý fyzik, humanista a popularizátor vědy. Narodil se v roce 1898 a zemřel v roce 1973.
Vzducholoď Italia ztroskotala 25. května 1928 nad Severním ledovým oceánem po nárazu do ledu, což vedlo k velkému mezinárodnímu záchrannému úsilí.
František Běhounek hrál klíčovou roli v zajištění přežití trosečníků, sbíral vědecká data a vedl úsilí o zachování morálky a zdraví posádky.
Roald Amundsen byl slavný norský polární badatel, který zahynul při pátrání po troskách vzducholodi Italia v roce 1928.
Tenda rossa, neboli červený stan, byl natřený anilinem ze signálních světlic, aby byl stan lépe viditelný z letadel během záchranné mise.
Pamětní deska expedice Italia je umístěna na Ny-Ålesundu na Špicberkách, což je jedna z nejsevernějších umístěných českých pamětních desek na světě.
František Běhounek přispěl v oblasti radioaktivity a atmosférické elektřiny a napsal několik děl o fyzice a polárních výpravách.
Posádka vzducholodi Italia byla mezinárodní, zahrnovala členy z Itálie, Švédska, Československa a dalších zemí.
K přežití trosečníků přispělo užitečné vybavení nalezené v troskách gondoly, například potraviny a teplé oblečení.
Po havárii bylo zachráněno osm mužů, avšak sedm členů posádky zahynulo. Osmý kříž na pamětní mohyle připomíná švédského meteorologa Finna Malmgrena, který zemřel při hledání pomoci.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.