Horní (Kašperskohorská) Zlatá stezka je nejmladší trasou Zlaté stezky. Vede z Kašperských hor přes Horskou Kvildu, Kvildu, na Freyung a dále do Pasova. Byla vybudována z příkazu krále Karla IV v roce 1356 jako část zamýšlené dálkové obchodní cesty z Čech přes Salzburg až do Benátek.
Zlatá stezka (Goldener Steig/Goldsteig) je souhrnný název pro
systém severo-jižních středověkých obchodních cest, které překračovaly
šumavské hvozdy a spojovaly Čechy s Podunajím. Název Zlatá stezka se objevuje až počátkem 16. století jako výraz mimořádné výnosnosti obchodu, který po ní probíhal.
Třetí a nejmladší trasou , tzv.
Horní je kašperskohorská cesta na Pasov a Bavorsko, kterou nechal postavit roku 1356 Karel IV. Jeho záměrem bylo vybudovat kvalitní "dálnici", obchodí cestu z Čech přes Pasov a Salzburg do Benátek.
Ve 14. století byla vytyčena nová trasa
Zlaté stezky (tzv. Zlatá silnice), která se
oddělovala v Horské Kvildě a postupovala západněji přes
Grafenau a také do
Pasova. Ve stopě Kašperohorské Zlaté stezky (místy souběžně) vede dnes přes
Horskou Kvildu zelená turistická značka, která umožňuje nahlédnout o jaké dílo se jednalo. Tato "Zlatá silnice" měla
šířku 2,5 m, byla
dlážděná a umožňovala
formanskou dopravu na kupeckých nákladních vozech. Za vytyčení nové silnice byl královský úředník Heinzlin von Bader odměněn pozemkem u osady Červená pod Malou Losenicí. Pro ochranu obchodní cesty, zlatých dolů a zemské hranice byl Karlem IV. v tom samém roce (1356) založen
hrad Kašperk. Podobně byl při obchodní cestě založen klášter St. Oswald a město
Grafenau s jeho velkoryse pojatým náměstím.
Od sklonku 16. století využívali kašperskohorské „Zlaté stezky“
bavorští vévodové k přepravě své soli do Čech a
konkurovali tím Pasovu a
Zlaté stezce. Toto soupeření ukončila v roce 1608 smlouva, podle které Bavorsko dále prodávalo svou sůl Pasovu a ten ji dopravoval po
prachatické Zlaté stezce do Čech. Význam šumavské Zlaté silnice tím silně poklesl a po třicetileté válce (1618–1648) zcela zpustla.
Trasa kašperskohorské Zlaté stezky
Kašperské Hory –
Amálino údolí – Kozí Hřbet –
Zhůří –
Horská Kvilda –
Kvilda –
Bučina – Finsternau – Mauth –
Kreuzberg – Freyung –
Röhrnbach – Salzgattern – Strasskirchen – Salzweg –
Pasov.
Púvodně vedla trasa z Horské Kvildy na Filipovu Huť a na Modrý sloup pod Luzným (kam se nyní nesmí vstupovat) a poté západnějším směrem přes Waldhäuser, St. Oswald a Grafenau a také do Pasova.
Dnešní turistický úsek kašperskohorské cesty v podobě úvozových cest jsou dodnes
zřetelně zachované a téměř v
původním vzhledu. Krásné jsou výhledy do okolí z vrchů Kozího Hřbetu,
Zhůří i Huťské hory. Stezka je doplněna informačními tabulemi. Stezku je možné
projít pěšky, případně na kole (s náročnějšími úseky, kdy je třeba kolo vést), cesta však není vhodná pro kočárky z důvodů náročného terénu.
Přepravované zboží vozili soumaři
Hlavním obchodním artiklem na Zlaté stezce byla nesporně
sůl z rakouských solných dolů. České země jí měly nedostatek, a jelikož středověk potřeboval velké množství soli (byl to jediný konzervační prostředek na potraviny), bylo nutné ji dovážet. Ze solných ložisek ve východoalpské oblasti v Reichenhallu, Halleinu nebo
Hallstattu se sůl přepravovala
po řekách do Pasova a odtud
na hřbetech soumarských koní po
Zlaté stezce přes
Šumavu do Čech. Kromě soli se z Pasova do Čech vozily drahé látky, jižní plody, koření a víno a
opačným směrem hlavně obilí a dále
chmel,
med,
vlna,
kůže,
pivo a další potravinářské produkty.
Skutečnými nositeli obchodu na
Zlaté stezce byli
soumaři (německy Säumer), většinou sedláci, kteří za odměnu přepravovali zboží na hřbetech koní buď ve vlastní režii nebo ve službách velkoobchodníků. Z bezpečnostních důvodů se tito soumaři sdružovali do karavan a občas používali i ozbrojeného doprovodu. Karavany chodily po Zlatých stezkách celý rok, ale
nejvíce po žních a hlavně
po podzimních pracích; cesty byly totiž v bažinatých úsecích zamrzlé a byl dostatek obilí, hlavního zpětného nákladu do Pasova. Po denním pochodu asi 25 – 30 kilometrů museli soumaři nocovat a právě v těchto vzdálenostech vznikla na trase
Pasov – Prachatice největší soumarská sídliště
Waldkirchen a
Volary.