
Kola se točí všude, ale legendy vznikají i doma. Sednout na kolo a vyrazit vstříc dobrodružství – to je plán, který nikdy nezklame. Ať už šlapete jako o život do horských kopců, nebo si jen tak klidně kloužete po rovinách,
cykloturistika v Česku a naše cyklotrasy jsou jako švédský stůl.
Stačí si vybrat: pořádné
stoupáky v horách pro fajnšmekry, nebo
pohodové stezky podél řek, kde vám maximálně hrozí útok zmrzlinou v nejbližší vesnici.
Grand Tour: tři závody, tři šance stát se legendou
Než ale nasadíte přilby a popadnete mapy, zastavte se. Možná se raději než do cyklistického sedla půjdete alespoň na chvilku posadit před televizi. Každý rok totiž přichází
Grand Tour a tři nejsledovanější cyklistické závody světa. Závody, kde cyklisté šlapou tak, až se i zeměkoule točí rychleji.

Sezóna
Grand Tour startuje na jaře růžovou klasikou
Giro d’Italia, pokračuje žlutým šílenstvím
Tour de France a končí rudým dramatem
Vuelta a España. Tři třítýdenní závody, tři šílené maratony přes hory, doly a nekonečné kilometry asfaltu. Každý jiný, každý svým způsobem krutý. Společné mají jediné: kdo je zvládne, zaslouží si minimálně rytířský titul. Už jen objet dvě
Grand Tour za rok je výkon na hranici lidských možností, který zvládnou jen ti nejtvrdší z tvrdých. A my? My máme na tomhle cyklistickém blázinci
vlastní českou stopu – v pedálech i ve skle. Na konci té největší cyklistické akce planety –
Tour de France – čeká na vítěze
trofej z českého skla v podobě
ikonické vázy z dílny
Lasvitu z
Nového Boru. Kola se točí ve světě, ale legendy i hrdost vznikají doma.
Tak pojďme na to: kde se šlape nejvíc, kde to nejvíc bolí – a kde se nejvíc slaví?
Giro d’Italia: Italská romance na dvou kolech

Když
Itálie na jaře rozkvétá, cyklisté utahují přilby a připravují se na
Giro d’Italia – první ze tří
Grand Tour, která je stejně vášnivá a nevyzpytatelná jako země, po které se jede. Růžový dres lídra, přezdívaný
maglia rosa, je nejen módní záležitostí, ale i symbolem nekonečné dřiny v dešti, větru, horku i sněhu. Ano, na Giru vás může překvapit všechno — od slunce až po laviny sněhu v průsmycích jako
Passo dello Stelvio.

Trasa Gira není pro slabé povahy: prudká stoupání střídají klikaté sjezdy a úzké silničky. Giro je cyklistická opera, kde se bojuje nejen s protivníky, ale hlavně s vlastními limity. Legendární jsou například souboje
Marca Pantaniho, muže s rychlostí větru a hlavou plnou snů, nebo
Vincenza Nibaliho, který dokázal roztrhat peloton jako hladový žralok.
Zatímco ale
Tour de France je celosvětová show a
Vuelta španělské rodeo,
Giro je spíš
rodinná oslava – s vášnivými fanoušky, kteří obsadí horské serpentiny, rozbalí piknik a fandí každému, kdo má odvahu projet kolem. A protože trocha historie nikoho nezabije, dodejme, že druhý nejstarší a jeden z nejtěžších cyklistických etapový závodů se poprvé jel v roce 1909. Třem závodníkům se dokonce podařilo vyhrát Giro pětkrát: byli to
Alfredo Binda, Fausto Coppi a
Eddy Merckx.
Tour de France: Stará dáma na kolech
Když přijde léto, cyklistický svět se zastaví. Nastává totiž čas
Tour de France – závodu, který je větší než život sám. Tři týdny, 21 etap, přes tři tisíce kilometrů utrpení, a mezi tím víno, sýry, nekonečné šplhání do
Alp a Pyrenejí a samozřejmě — ten vytoužený žlutý dres,
maillot jaune.

Tour není jen závod, je to divadlo pod širým nebem. Vesnice vymetou ulice, babičky mávají z oken a děti malují na silnice vzkazy svým hrdinům. Helikoptéry, karavany sponzorů rozhazující reklamní předměty a moře lidí podél trati, to všechno dělá Tour tím největším cyklistickým cirkusem světa. Tady se nejezdí pro slávu. Tady se jezdí pro nesmrtelnost. A věřte nebo ne, takzvaná
Stará dáma, Tour de France, v roce 2023 oslavila už 120 let od startu prvního ročníku. Již od roku 1903 je pevně zakotvena v
kalendáři velkých cyklistických akcí. Trasa prvního ročníku vedla z
Paříže přes celou
Francii a prvním vítězem se stal
Maurice Garin, který trasu dlouhou 2 428 km zvládl za něco málo přes 94 hodin. Stejného vítěze měla soutěž i v následujícím roce, ale později byl diskvalifikován: přistihli ho totiž při nastupování do vlaku, když se chtěl vyhnout stoupání v Alpách.

Na vítěze závodu opředeného legendami a skandály čeká na pařížské Champs-Élysées neobyčejná trofej. Je to
skleněná váza – elegantní, křehká a přitom silná. Symbol vítězství vyfouknutý z písku, ohně a nekonečného umu českých sklářů.
Lasvit trofeje vyrábí od roku 2011 ve spolupráci s
designérem Peterem Olahem. Precizně zpracované trofeje jsou vyrobené z jednoho kusu ručně foukaného a následně ručně broušeného křišťálového skla. Každý, kdo zvedne nad hlavu tuhle krásu, zvedá i kousek Česka.
A nebyli jsme u toho jen sklem: na Tour psali své příběhy i naši jezdci
Roman Kreuziger, Zdeněk Štybar, Leopold König nebo naposledy
Jan Hirt. Nebylo to vždy o vítězstvích, ale o tom nikdy Tour nebyla. Jde o příběhy bolesti, vytrvalosti a těch momentů, kdy je člověk jen sám se sebou a šlapáním do nekonečna.
Vuelta a España: Horké finále sezóny
Jen objet jednu
Tour je výkon hodný hrdiny. Zvládnout za rok ještě jednu Grand Tour? To je jako chtít přeplavat oceán a pak si dát maraton. Přesto se každý rok najdou cyklisté, kteří si dají dvě nebo dokonce všechny tři. Když už si cyklisté myslí, že mají všechno za sebou, přijde přelom srpna a září a s ním
Vuelta a España – poslední dějství
Grand Tour. Závod pro ty, kteří chtějí sezónu zakončit ve velkém stylu.
Ze všech tří Grand Tour je Vuelta trošku jiná liga. Není tak okázalá jako Tour, nemá takovou tradici jako Giro, ale má duši rebela. První ročník se uskutečnil v roce 1935, závod začíná každý rok jinde, ovšem poslední etapa tradičně končí v
Madridu, hlavním městě
Španělska. Každá etapa je nevyzpytatelná: v jednu chvíli jedete po španělských pláních, v další už funíte na konci svých sil na legendárních stoupáních jako
Angliru nebo
Sierra Nevada. Zdejší kopce neodpouštějí chyby a počasí? Ve Španělsku buď prší jako z konve nebo pálí slunce, až asfalt bublá a silnice se kroutí jako hadi.
Na Vueltě to cyklisté berou hopem — jede se tvrdě, útočí se brzy, žádné taktizování. Taky není čas na hrdinství: tři týdny a pak hurá domů regenerovat bolavé nohy i duši. A nezapomeňme na rudý dres lídra,
La Roja, který není jen otázkou rychlosti, ale i odvahy. Vyhrát Vueltu je jako přežít pouštní bouři — bolí to, ale ta sláva za to stojí.
Kola se točí všude, legendy vznikají i doma

Tři závody, tři příběhy na hraně možností.
Giro růžově,
Tour žlutě a
Vuelta rudě — a my Češi tam máme svůj podpis, ať už v pelotonu, nebo ve skleněných vázách od
Petera Olaha z
Lasvitu.
Tak co, sedláte kolo? Nebo aspoň ten gauč a dálkové ovládání? Až příště budete sledovat
Giro, Tour nebo
Vueltu a přemýšlet, jaké to asi je, šlapat tři týdny v kuse, vězte: nemusíte být hned
Tadej Pogačar anebo člen slavného
Českého klubu velocipedistů 1890, abyste si cyklistiku užili naplno. Stačí kolo, cesta, trocha toho českého odhodlání a možná i stroj od některé z
nejlepších českých cyklistických značek.

I když velké příběhy světové cyklistiky inspirují, není třeba hned sedat na letadlo do Alp nebo Pyrenejí. I u nás máme cyklistické závody, které stojí za to – podívejte se na
Kudy z nudy na
kalendář cyklistických závodů a seriálů od jara do podzimu. Největší slávu si drží Závod míru, kdysi považovaný za Tour de France východního bloku, dnes znovuzrozený v podobě
Závodu míru U23, kde se rodí budoucí hvězdy pelotonu.
Zapomenout nesmíme ani na
Czech Tour – největší etapový závod u nás, kde se potkávají domácí esa i světová jména.

A když k tomu přičteme krásné akce jako
Prima Cup nebo
L’Étape Czech Republic by Tour de France, je jasné, že kola se točí i pod českým nebem pěkně zostra.
Přečtěte si o spojení Grand Tour závodů s českým sklářstvím a objevte vliv Čechů ve světě cyklistiky.
Tři hlavní závody Grand Tour jsou Giro d’Italia, Tour de France a Vuelta a España.
Vítěz Tour de France obdrží trofej vyrobenou z českého skla, kterou vyrábí společnost Lasvit.
Každý z tří Grand Tour závodů trvá tři týdny.
Čeští cyklisté, kteří se zúčastnili Tour de France, zahrnují jména jako Roman Kreuziger a Zdeněk Štybar.
Růžový dres, známý také jako maglia rosa, je symbolem vedení v závodě Giro d’Italia.
Vuelta a España je známá svými tvrdými etapami a nepředvídatelným počasím, často s extrémními teplotami.
První závod Giro d'Italia se konal v roce 1909.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.