Dělicí čárou mezi světem
Římanů a
Markomanů byl
Dunaj.
Římské impérium s vyspělou civilizací, bohatými provinciemi a rozvinutou ekonomikou se na národy ze severu, tedy za Dunajem, dívalo jako na barbary. Jistě, jejich území se od římských provincií výrazně lišilo, ale i Markomani měli své typické osady, zvyky, řemesla a dokonce i panovníka.
Markomanský král Marobud byl dokonce prvním vládcem na českém území, kterého známe jménem.
Odkud se vzali Markomani?
O
Markomanech se často mluví jako o těch, co z Čech vyhnali
Kelty. Historie ale byla mnohem složitější: ještě před svým příchodem do budoucích Čech byl
kmen Markomanů téměř zdecimován při válkách s Římany. Podle římských historiků právě
Marobud odvedl svůj lid z vnitrozemí Germánie na rozlehlé území nazývané
Boiohaemum, dříve obsazeným keltským kmenem Bójů.
Nešlo o prázdnou krajinu: ještě stále tu žili zbývající
Bójové i
Keltové, germánští
Hermunduři a také
Kvádové. Všichni postupně splynuli s nové příchozími a pod vedením Marobuda vytvořili funkční semknutý útvar. Sice nepřetrval věky, ale u Římanů si získal velký respekt. Mimochodem od Bójů prý odvozuje svůj název i
Bavorsko (Baiowaria) a
Lužice (Boica), a možná dokonce i italské město
Bologna.
Markomani a jejich životní styl
Markomani žili jednodušším způsobem života než jejich předchůdci
Keltové. I přes fantastická vyprávění římských historiků byli více rolníci než válečníci. Žili v menších vesnicích, většinou na mírných vyvýšeninách poblíž potoků a řek. Osady tvořilo jen několik dvorců, v nichž vedle obytných staveb byla
hospodářská stavení, špýchary nebo
zásobní jámy, a také jednoduché
pece. Živili se tím, co dokázali vypěstovat, malý podíl jejich jídelníčku tvořila ulovená zvěř anebo
prasata, ovce a
kozy z vlastních chovů. Markomani nevyráběli mince, ale téměř každá vesnice byla soběstačná ve výrobě keramiky a železa. Specializovaných řemeslníků sice bylo málo, ale jak prozrazují archeologické průzkumy a materiály, které vydržely v zemi tisíce let, Markomani uměli obrábět kámen, železo, bronz a další slitiny barevných kovů, dřevo, kosti nebo parohy. Z nich zhotovovali šídla, jehly, drobné ozdoby, hřebeny, dětské hračky nebo hrací kostky.
Pičhora a Stezka Markomanů v Dobřichově
Nikde se s
Markomany neseznámíte lépe než na
Pičhoře, návrší nad
Dobřichovem ve
středních Čechách. Když na jeho západním úbočí na jaře roku 1896 začali těžit písek a štěrk pro stavbu obecní silnice, dělníci náhodou našli tři hliněné nádoby. Předali je správci
Lichtenštejnského panství v
Radimi Janu Waňkovi, a ten o nich okamžitě napsal
Josefovi Ladislavovi Píčovi, kustodovi a prvnímu řediteli prehistorického oddělení
Národního muzea v Praze. Hledáte souvislost mezi jménem slovutného profesora a názvem Pičhora? Zbytečně, neexistuje: návrší se podle kronik říká Pičhora odpradávna a původ jména dodnes není uspokojivě vysvětlený.
Profesor Píč nelenil, na Pičhoře odkryl první
žárové hroby a návrší a Dobřichov tak vynesl na piedestal archeologického bádání. Po čase nechal
Jan Waněk na Pičhoře vztyčit památník z tmavé švédské žuly. Stojí tu dodnes a uvádí jména všech zúčastněných, kteří se na odkrývání žárového pohřebiště podíleli.
Památníkem na Pičhoře to nekončí: stojí tu také nízká
kamenná vyhlídka a okolím vede
Stezka Markomanů. Jednotlivá zastavení nabízejí zajímavá fakta o jejich životě, najdete tu také dřevěné sochy a
model markomanského obydlí.
Žárové pohřebiště na Pičhoře
Jak ale
markomanská pohřebiště v římských dobách vypadala? Spálené lidské ostatky se ukládaly do keramických uren nebo do jamek vyhloubených v zemi. Do hrobů se mrtvým přidávaly předměty, které buď bývaly jejich majetkem, anebo měly i po smrti doložit jejich společenské postavení. Hroby byly mělké, přibližně 20 až 25 centimetrů pod povrchem. Někde byla odkryta malá pohřebiště jen s několika desítkami hrobů, jinde ale šlo o rozsáhlé nekropole.
Takové bylo i
žárové pohřebiště na Pičhoře. Čím ještě je unikátní? V žádném jiném místě v celé Evropě, tedy v části, kterou neovládali Římané, nebylo objeveno tolik cenných předmětů, vyrobených v římských dílnách. I když se často jedná jen o zlomky a původní vzhled se dá určit jen zčásti, našly se tu předměty z drahých kovů a kousky stříbrných nádob, výbava válečníků, šperky nebo kování opasků, které zdobily velkolepé oděvy. Také nejbohatší hroby byly místo v keramických urnách uloženy v bronzových římských nádobách.
Další podobná pohřebiště byla odhalena v
Třebusicích na
Kladensku nebo u
Hradce Králové.
Markomanská královna Fritigil
Po
Marobudovi (mezi 35 a 30 př. n. l. – 37/38 n. l.), prvním obyvateli českých zemí, jehož známe jménem, přišli další vládci:
Katvalda, král Kvádů
Vannius, Ballomar, Attalus,
Fredegildus a nakonec jeho údajná dcera,
markomanská královna Fritigil či Fritigilda, žijící někdy na přelomu 4. a 5. století. Nemáme o ní téměř žádné informace, ale dochovaly se o ní pověsti v nejrůznějších koutech Čech i Moravy. Údajně si dopisovala se
sv. Ambrožem, který ji obdaroval nejen poznáním víry, ale i
soškou Panny Marie. Takzvaná Stará Matka Boží, uchovávaná v
chrámu sv. Anny v
Žarošicích, sice rozhodně nepochází ze 4. století, ale dodnes je považovaná za odkaz markomanské královny.
Díky Fritigil prý také u nás už za Markomanů zapustilo kořeny
křesťanství, dávno před příchodem
sv. Cyrila a Metoděje. Výjev z jejího života zachycuje sgrafitová výzdoba na zdi poutního areálu kolem žarošického kostela. Podle místní legendy královna nějaký čas sídlila na nedalekém hradišti, u
Buchlova je po ní pojmenovaná jeskyně.
Když na sklonku 4. století do Evropy pronikly kmeny nomádských válečníků, začalo období stěhování národů a čas
Markomanů skončil. Postupně se smísili s dalšími kmeny, než se v 6. století do Čech dostali staří
Slované – ale to je už jiná kapitola dějin i našeho
seriálu Věda a historie není nuda.
Marobud byl markomanský král a první vládce na českém území, kterého známe jménem.
Boiohaemum je název rozlehlého území, které dříve obsazoval keltský kmen Bójů a kam Marobud přivedl svůj lid z vnitrozemí Germánie.
Markomani žili jednoduchým způsobem života, většinou v malých vesnicích na vyvýšeninách poblíž vod. Byli více rolníci než válečníci, soběstační ve výrobě keramiky a železa a zhotovovali i drobné předměty z různých materiálů.
Dělníci náhodně objevili tři hliněné nádoby při těžbě písku a štěrku pro stavbu obecní silnice.
Na žárovém pohřebišti na Pičhoře bylo objeveno více cenných předmětů vyrobených v římských dílnách než kdekoliv jinde v Evropě mimo Římskou říši, včetně předmětů z drahých kovů a stříbrných nádob.
Fritigil byla markomanská královna žijící na přelomu 4. a 5. století, zhruba známá pro svůj dopisový kontakt se sv. Ambrožem. Křesťanství u nás zapustilo kořeny právě díky této královně, která byla později obdarovaná soškou Panny Marie.
Markomanské osady se skládaly z několika dvorců s obytnými i hospodářskými stavbami, špýchary a zásobními jámami, stejně jako prostými pecemi. Oběvyvale se osídlily na mírných vyvýšeninách poblíž vodních toků.
Do markomanských hrobů se přikládaly předměty, které buď byly majetkem zesnulého nebo měly doložit jeho společenské postavení.
Na ostatních podobných pohřebištích, například v Třebusicích nebo u Hradce Králové, byly také odhaleny rozsáhlé nekropole a objeveny další archeologické nálezy.
Původ názvu Pičhora není znám, ačkoli se podle kronik jmenuje tak odpradávna. Na tomto návrší byly odkryty první žárové hroby, což Podřichov vyřadilo na významné místo v archeologickém bádání.