1. Lanovka pod vrcholek Sněžky
Nejčastějším výchozím místem
výletů na Sněžku je malebné
krkonošské městečko
Pec pod Sněžkou. Vyjít můžete pěšky buď
Obřím dolem kolem
Slezské boudy anebo přes
Růžohorky a
Růžovou horu. Nejsnadněji se ale na
nejvyšší vrchol České republiky dostanete
moderní kabinovou lanovkou. Nadmořská výška dolní stanice v Peci pod Sněžkou je 828,95 metrů, stanice na Sněžce má oficiálně změřenou nadmořskou výšku 1588,32 metrů. Fňukalové zbystří: ano, k
vrcholu Sněžky zbývá od lanovky vyjít ještě neuvěřitelných
patnáct výškových metrů!
2. Dvacet milionů výletníků a čtyřhodinová fronta
Zprávy o tom, že na
Sněžce je přelidněno, mají pravdu. Stará
dvousedačková lanovka od roku 1949 až do 2. září 2012, kdy byl její provoz ukončen,
vyvezla na vrchol více než 7,2 miliónu cestujících, samotnou lanovku pak využilo 20 miliónu turistů. Lanovka byla v provozu více než 63 let prakticky v původním stavu a v té době byla
nejstarší provozovanou lanovkou u nás. Největší zájem o ni byl v 70. letech, kdy se při pěkném počasí u
dolní stanice v Peci tvořily až
čtyřhodinové fronty. Nejkratší pěší cesta nahoru přitom trvá něco málo přes tři hodiny.
3. Větrná hůrka a velké plány
Mnozí výletníci měli a mají při cestě na
Sněžku smůlu, protože zejména
na druhém úseku z Růžové hory na Sněžku bývá lanovka docela často mimo provoz kvůli silnému větru. Nejhorší poryvy jsou těsně pod vrcholem hory, kde lanovka vede jen kousek nad hranou
Obřího dolu. Na vrcholu Sněžky často vítr dosahuje v nárazech až 200 km/hod (55 m/s). V prvních plánech těsně po druhé světové válce se dokonce uvažovalo, že by lanovka vedla
Obřím dolem až k
Obří boudě (zbořená roku 1982) a odtud na vrchol Sněžky. Nakonec se kvůli ochraně přírody a technicky náročné trase po strmých svazích přesunula do
dnešní trasy pod vrcholem
Růžové hory a s dolní stanicí blíž k Peci.
4. Sedačky vystřídaly moderní kabinky
Po rekonstrukci v letech 2012–2013 vede na
Sněžku jednolanová oběžná lanová dráha se čtyřmístnými uzavřenými kabinami, které se ve stanicích odpojují od tažného lana. Na dolním úseku koluje 16 kabinek, na horním 18. Zatímco se starou sedačkou to nahoru na
Sněžku trvalo téměř 25 minut, kabinky cestu zvládnou zhruba za 14 minut. Nová lanová dráha vede po stejné trase, pouze v Peci pod Sněžkou se spodní stanice posunula níž k
chatě Lesovna.
5. Lanovková prababička jezdí na Pustevny
Vůbec
nejstarší sedačková lanovka v Evropě a prý i na světě šplhá z
Trojanovic na
Pustevny. Budovala se za protektorátu,
provoz zahájila 4. března 1940, měla převýšení 304 metrů a celkem 81 sedaček z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží. Stavěla se neuvěřitelně rychle,
Beskydy totiž byly po Mnichovské dohodě a odstoupení pohraničí Německu jediné hory s nadmořskou výškou nad tisíc metrů, které milovníkům zimních sportů zůstaly. Lanovka prošla kompletní rekonstrukcí a také se výrazně prodloužila: v roce 1987 se její délka z původních 887 metrů protáhla na 1637 metrů. Také tady se chystá důkladná změna,
otevřené dvousedačky by měly nahradit kabiny.
6. Nejdelší česká lanovka a největší převýšení
Je to nefér, ale
lanovku na Sněžku připravuje o
prvenství v žebříčku nejdelších lanovek sedačková lanovka z Krupky-Bohosudova na
Komáří vížku. Lanovka ve východní části
Krušných hor měří
2348 metrů, což je sice méně než lanovka na Sněžku, jenže ta se oficiálně skládá ze dvou úseků. První úsek z Pece na Růžovou horu měří 1 747 metrů, druhý úsek z Růžové hory na Sněžku měří 2012 metrů, celkem tedy
3759 metrů.
Totéž platí pro
žebříček největších převýšení: tam patří první místo
čtyřsedačce, která od roku 1996 vozí návštěvníky z
Rokytnice nad Jizerou na
Lysou horu.
Převýšení této krkonošské lanovky je 591 metrů, takže i když lanovka z Pece na Sněžku zdolá
celkem 749 metrů, platí přepočet na dva úseky a převýšení rozdělené na 510 a 239 metrů.
7. Nejzajímavější lanovky světa
Pojďme se podívat do světa. Lanovky nenabízejí jen nejjednodušší způsob, jak se dostat na kopec, ale třeba také jak se vyhnout městským zácpám. Taková je
síť lanovek nad bolívijskou metropolí La Paz. Má už několik linek, takže tvoří pomyslné metro v oblacích s celkem šesti linkami. Na stavbě nejdelší sítě lanovek světa se podílela i
česká společnost Mikroelektronika z
Vysokého Mýta.
Kuriózní jsou také
lanovkové double-deckery. Ve světě jich je víc, ovšem v Evropě můžete vyzkoušet
jízdu první lanovkou s otevřeným horním patrem na švýcarský vrchol Stanserhorn. A konečně v
Riu na
horu Sugarloaf vede lanovka, která si zahrála v bondovce Moonraker.