Ing. František Janeček a jeho motocykly i automobily
Motocykly značky Jawa zná opravdu každý a její sláva se dostala daleko za hranice České republiky. Věděli jste, ale že pod značkou Jawa se vyráběly také
osobní automobily? U jejich zrodu, stejně jako u prvních motocyklů,
stál
Ing. František Janeček, obdivuhodný selfmademan, který v poměrně krátké době téměř
z ničeho vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle. Ve své továrně, původně zaměřené na
výrobu granátů a kulometů, zahájil v roce 1929 licenční výrobu německých
motocyklů Wanderer. Nesly
značku Jawa, která vznikla z počátečních písmen firem
JAneček a
WAnderer. Výrobu licenčních motocyklů brzo nahradily
motocykly vlastní konstrukce a v průběhu třicátých let značka Jawa postupně získala zásadní podíl na
domácím motocyklovém trhu.
Povzbuzen úspěchem svých motocyklů se Ing. František Janeček rozhodl
rozšířit výrobní program i o osobní automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil
Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů
vyrobeno kolem tisíce kusů. Svůj pražský podnik Ing. Janeček postupně rozšiřoval i o
nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. V podnikání mu výrazně pomáhal
jeho syn a společník Ing. František Karel Janeček. Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel
ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa,
zestátnění podniku a přechod na direktivní státem řízené plánované hospodářství. Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena již
jen s výrobou motocyklů.
Krásné kousky naleznete v
Národním technickém muzeu. Tam se ukrývá
unikátní sbírka prototypů Jawa, kterou dodala přímo továrna, a na kterou jsou v muzeu náležitě pyšní. Snahou je budování
nejhodnotnější sbírky Československých motocyklů s dlouhodobou koncepcí, nikoliv dělat za každou cenu sbírku největší. K vystaveným raritám tak patří například nejstarší vystavený kus motocyklu značky Hildebrand & Wolfmüller vyrobený v Německu nebo
závodní čtyřválcová dvoudobá vodou chlazená Jawa o objemu 350 ccm z roku 1967 určená pro silniční závody, která je dosud nejrychlejší a nejvýkonnější Jawou.
Cenným prototypem Jawy ve sbírce je motocykl
Jawa 250 DIN z roku 1942, která je lakována německou vojenskou šedou barvou a jsou na ní německé
poznávací značky SS (šlo o tajný vývoj za okupace). Zvláštní konstrukcí je bezpochyby také
Jawa 500 – 824 z přelomu 70. a 80. let
s protilehlými válci. Krásné technické kousky si prohlédnete také na právě probíhající výstavě
NTM -
Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět.
Jawa na hradě Kámen
Zhruba na polovině cesty mezi
Pelhřimovem a
Táborem, v kraji mírně zvlněného Pacovska, leží
hrad Kámen. Počátkem 70. let 20. století bylo na hradě, kde se nedochovalo nic z původního vnitřního vybavení, vytvořeno
reprezentativní motocyklové muzeum. Připomíná motoristické události v tomto regionu na začátku 20. století.
Národní technické muzeumsem zapůjčilo nejcennější motocykly ze své sbírky, například
prototyp stroje Jawa 250 z roku 1939, předchůdce slavné Jawy 250 přezdívané „
Pérák“. Dalším zajímavým exponátem je
silniční závodní speciál Jawa 500 DOHC z roku
1951, typ, na němž začínal závodit František Šťastný, náš asi nejznámější motocyklový jezdec.
Tovární muzeum Jawa na Konopišti
Na
Konopišti najdete
unikátní motocyklové muzeum, kde je vystavena
část největší české sbírky motocyklů. V obou muzeích je vystaveno v současné době celkem okolo 200 motocyklů a další exponáty.
Muzeum na Konopišti je zároveň oficiálním
továrním muzeem značky Jawa, která sídlí v nedalekém
Týnci nad Sázavou.
Muzeum je zaměřeno na
reprezentativní ukázky z historie značky Jawa, a to jak exponátů, tak historických materiálů, při použití video prezentace velkoprostorovou projekcí v českém, anglickém a německém jazyce. Dalším nosným tématem muzea je
zdokumentování závodních úspěchů českých motocyklových značek ve 20. století (unikátní exponáty, trofeje, historické dokumenty).
Malé muzeum Jawy v Kácově
V městečku
Kácov na břehu řeky
Sázavy můžete navštívit
Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy, které bylo otevřeno v roce 2015. Muzeum vzniklo postupnou rekonstrukcí v prostorách původního činžovního domu z počátku 20. století.
Hlavním zastoupení v expozici mají
značky Jawa a ČZ, ale také
historické fyzikální modely, modely technických principů,
řezy motorů, krystalové přijímače, měřící přístroje a mnoho dalších technických zajímavostí. Expozice je doplněna původními
plakáty technických principů a originálními
reklamními a propagačními letáky.
Muzeum motocyklů Křivoklát
Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v
křivoklátském podhradí. Jedná se o
nejkomplexnější sbírku sériových cestovních
motocyklů ČZ,
Jawa i automobilů Jawa vyráběných od zahájení výroby do roku 1959, u automobilů Jawa do konce jejich výroby v roce 1946.
Pozdější období je zastoupeno zajímavým výběrem, který ukazuje
kam vývoj v továrnách spěl a
speciály, které nejvíce značky Jawa a ČZ proslavily. Motocykly jsou vystaveny tak, aby si je pozorný návštěvník mohl pohodlně
prohlédnout z několika stran a u každého exponátu jsou uvedena i stručná technická data. Některé motocykly jsou
citlivě zrenovovány a další, u kterých to jejich nálezový stav dovoloval, jsou
ponechány v původním stavu.
Muzeum Jawa Rabakov
Soukromé muzeum historických motocyklů Jawa otce a syna Miclíkových se nachází na okraji
Českého ráje poblíž zámku
Dětenice, necelých 15 km od
Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Při návštěvě uvidíte ucelenou
kompletní sbírku motocyklů Jawa od roku 1929 do roku 2006.
První expozice nacházející se v hlavní nové budově, která byla dokončena teprve v roce 2013 a obsahuje
170 exponátů historických motocyklů. Můžete zde vidět
první vyrobený motocykl vyráběný v licenci
Janeček – Wanderer. Dále také motocykly
sériové,
policejní,
vojenské,
automobily a
velorexy. Součástí expozice jsou i
stovky dobových reklam, staré
plechovky od olejů jiné předměty spojené s motorismem dob minulých.
Z původních prostor muzea byla vytvořena
druhá expozice, která je rozdělena na dvě menší části. V první se nachází
motocykly nízkého obsahu od
pionýrů, stadionů, babet až po různé typy Jawy 90. Ve druhé části nazvané jako
lidová tvořivost uvidíte
dětské motocykly,
traktůrky či
sněžný skútr, které si lidé sami vyrobili využívajíce při tom motoru Jawa.
Veteran Arena Olomouc
Muzeum historických automobilů Veteran Arena v
Olomouci je jedno z největších, veřejně přístupných muzeí svého druhu v České republice. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména
Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Celkový počet vystavených exponátů včetně automobilů, motocyklů, benzínových stojanů, podvozků, motorů, stabilních motorů a ukázky renovace je kolem 160 kusů.