Cestovní kancelář Čedok vznikla pouhé dva roky po vzniku Československa, 1. července 1920. První a na dlouhá desetiletí jediná univerzální cestovní kancelář ve státě se oficiálně jmenovala
Československá cestovní a dopravní kancelář, název
Čedok se začal používat v roce 1926.
Cestovní kancelář se rychle rozrůstala, vedle poboček v
Praze,
Brně, Karlových Varech se záhy otevřely filiálky v
Rakousku, Francii, Německu a ve
Velké Británii.
Roku 1937 se
Čedok stal
akciovou společností, přičemž většinu akcií držel stát prostřednictvím ministerstva dopravy. To už kancelář nabízela mnohem širší rejstřík služeb a činností. Kromě dopravy to bylo
ubytování,
stravování,
prodej vstupenek a loterií, provozování kin a dokonce i
bankovní operace. Před vypuknutím
druhé světové války kancelář patřila k nejlepším v Evropě.
Po skončení války byl Čedok na základě dekretu
prezidenta Beneše převeden pod národní správu. Společnost rychle obnovila svou činnost a už
6. června 1945 uskutečnila pro zámořské turisty
první okružní jízdy Prahou. Současně zapůjčila autokary, které přečkaly válečné nasazení, k dopravě lidí, osvobozených z koncentračních táborů.
Po druhé světové válce také
Čedok začal používat
logo se symbolem čápa zasazeným v heraldické pavéze. Navrhl je
výtvarník Zdeněk Rykr a symbolika byla jasná: čáp je známý stěhovavý pták, pavéza byla symbolem slavné cestovatelské minulosti českých šlechticů a rytířů.
Příběhy několika slavných cestovatelů vám představujeme i na
Kudy z nudy, třeba téměř zapomenutého
rytíře na kajaku nebo
Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic.
K obnovení zájezdů do zahraničí došlo v roce 1954. Cílem
zájezdů k moři byly ovšem výhradně
státy za železnou oponou, především pak
Bulharsko, které Češi objevovali podobně jako před válkou Jugoslávii. Jezdilo se také do
Rumunska, Maďarska, Německa, Polska a přechodně i do
Albánie. Hlavním cílem poznávacích a později i pobytových zájezdů se stal především
Sovětský svaz. V osmdesátých letech měl Čedok 166 domácích poboček a dvacet zahraničních, zaměstnával 21 000 pracovníků, provozoval přes dvě stě hotelů a bezmála tři sta restaurací, desítky lyžařských vleků, a dokonce si sedačkové a kabinové lanovky.
Na počátku 90. let byl
Čedok ponechán vlastnímu osudu a nešťastné privatizaci. Mezi elitní hráče na českém trhu cestovního ruchu se začal vracet až v polovině devadesátých let, a zejména pak po roce 2016, kdy se majoritním vlastníkem stala
největší polská cestovní kancelář Itaka. V současné době je
Čedok univerzální cestovní kancelář, kde „pod jednou střechou“ objevíte celou škálu služeb cestovního ruchu. Vybrat si můžete z široké nabídky
pobytových a poznávacích zájezdů po Česku, Evropě i celém světě, a to letecky, autobusem, vlakem nebo vlastním automobilem. Kromě toho Čedok modernizoval svůj web, klientům nabídl mobilní aplikaci a v rámci portálu SeePlaces nabídl cestovatelům také unikátní možnost on-line rezervace fakultativních výletů.
Cestovní kanceláři, jejíž filozofie je založená na jistotě, kvalitě a komplexnosti poskytovaných služeb, se podařilo navázat na
dobré tradice proslulé značky. Dnes společně se
Škodovkou, Prazdrojem, Budvarem a dalšími podniky patří k
rodinnému stříbru českého hospodářství.