ÚvodAktualityZnačky aut, co voní minulostí: Trabant, Wartburg, Lada, Moskvič, Maluch, Luaz a stará Škodovka
Památky

Značky aut, co voní minulostí: Trabant, Wartburg, Lada, Moskvič, Maluch, Luaz a stará Škodovka

Vzpomínáte si na dobu, kdy se na parkovištích neskvěla šedočerná anonymita SUV, ale pestrá směsice vrzajících, kouřících a překvapivě charakterních vehiklů? Kdy byl ventilátor v autě spíš hračka než funkční věc, bezpečnostní pás luxusem a design připomínal krabici od banánů? To nebyla retro romantika, to byl každodenní provoz. Projeďte se s Kudy z nudy v automobilech, které už na ulicích téměř nepotkáte!
Po ulicích už skoro nejezdí, zato na srazech veteránů, to je jiná! Připomeňte si s Kudy z nudy značky, které patřily k běžnému koloritu silnic a zároveň se staly tichými hrdiny jedné epochy. Stroje, které vás možná nikdy nenechaly dojet včas, ale zanechaly stopu – jak v asfaltu, tak v paměti. Byly to časy, kdy auto nebylo status, ale spíš zkouška trpělivosti a řidičských dovedností. Kdo si dneska stěžuje na chybějící vyhřívání volantu, nikdy se neškrábal zamlženým okýnkem Trabanta v mínus deseti stupních. A kdo se bojí automatu, ten nezažil řazení u Wartburgu, kde jste nikdy nevěděli, jestli jedničku trefíte, anebo si zlomíte ruku.
 
Zkrátka vítejte zpátky v době, kdy značky jako Trabant, Wartburg, Žiguli nebo Moskvič byly realitou každého druhého parkoviště u paneláku. V časech, kdy silnice bručely jako starý vysavač a okýnka se stahovala klikou, auta se opravovala kladivem, olej se doléval častěji než benzín a otevření kapoty znamenalo začátek dobrodružství hodného Indiana Jonese.
 

Trabant – malý zázrak z duroplastu

Němci mu říkali „lidové auto Východu“, zbytek Evropy se tomu smál. Dvoutaktní motor, karoserie z tvrzeného bakelitu prosyceného pryskyřicí (duroplastu), kterou byste v nouzi použili i jako skříň, a nezaměnitelný zvuk i zápach, který předcházel auto o dvě ulice. Trabant byl miláček i noční můra. Na palubní desce chyběl jakýkoli ukazatel stavu množství benzínu, a ostatně i ten se do nádrže musel lít smíchaný s olejem. Trabant měl charisma dětského traktůrku a životnost věčně opravovaného fénu. Ale přežil všechno – i pád Berlínské zdi v roce 1989.
 
Trabanty vyráběla automobilka Sachsenring v saském městě Zwickau. Poslední exemplář sjel z výrobní linky 30. dubna 1991. Autíčka značky Trabant sice nebudila velký respekt, ale dodnes mají své fanoušky. O novodobou popularitu trabantů se postaral novinář, režisér a cestovatel Dan Přibáň, který s nimi procestoval řadu exotických zemí. O svých výpravách natočil řadu dokumentů – Trabantem Hedvábnou stezkou, Trabantem napříč Afrikou, Trabantem až na konec světa, Trabantem Jižní Amerikou nebo Trabantem do posledního dechu.
 
Podívejte se na Kudy z nudy na kalendář akcí legendárních trabantů, kde se odehrávají spanilé jízdy, výstavy i přehlídky elegance. Trabant má dokonce jako jediná ze značek ze starých časů „svá“ muzea, a to Muzeum trabantůNové Vsi pod Pleší (kde je k vidění právě přehlídka žlutých trabantů z cest Dana Přibáně), Expozici dvoutaktů ve Svobodnickém dvoře v Retro Muzeu Lobzy a Trabant muzeumPraze-Motole. Dokonce se dočkal i sochy: plastika Davida Černého Quo Vadis aneb trabant na čtyřech nohách je vystavený na zahradě velvyslanectví Spolkové republiky Německo na Malé Straně.
 

Wartburg – luxusnější větší bratr malého trabantu

Náročnější řidičský zážitek, vyšší výbava a aura vozu pro papaláše – to byly automobily značky Wartburg. Motor s charakterem (čti: náladový), kufr velikosti garsonky a spotřeba oleje, za kterou by se nestyděl ani dvoutaktový skútr. Přesto si držel jistý šmrnc – zvenku elegán, uvnitř trochu bestie.
 
Wartburgy se vyráběly v automobilce v německém městě Eisenach a dostaly jméno podle stejnojmenného hradu tyčícího se nad městem. Poslední byl vyroben 10. dubna 1991, tedy jen tři týdny předtím, než se rozloučil trabant. Přesto si všimněte: když se někde sejdou lidé, kteří dřív jezdili v trabantu nebo wartburgu, často vytvoří dvoutaktní spolek, opustí společnost a spokojeně budou klábosit jen spolu. Mají o čem: kouzlo těch strojů ocení jen oni sami.
 

Žiguli, Lada a Niva – ruské tanky pro běžný provoz

Ať už šlo o VAZ 2101 (prodával se pod jménem Žiguli, nazvaným podle Žigulovských hor v Rusku), verzi 2107 (takzvaný mafiánský model) nebo Ladu Niva (terénní obrněnec pro myslivce), Lady byly vždy synonymem odolnosti. Startovaly i v mínus třiceti stupních Celsia, prasklé výfuky se považovaly za detail a na kvalitě benzínu jim nezáleželo. To nebyla auta, ale společníci na přežití.
 
Vyráběly se ve Volžském automobilovém závodě (VAZ) v ruském městě Toljatti. Výchozím modelem byl Fiat 124 a první model se objevil v dubnu 1970. Od své italské předlohy se lišil jen v detailech, hlavně měl vyztužený a zvýšený podvozek. Až do zastavení výroby v roce 2012 se jich vyrobilo téměř 17 milionů. Úspěšnější je Lada Niva: poprvé se mezinárodně představila v roce 1978 na autosalonu v Bruselu a po ukončení výroby původního modelu Land Rover Defender v roce 2016 je nejdéle vyráběným vozidlem s pohonem všech čtyř kol ve své původní podobě.
 

Škoda 100/105/120/125/130 – královna československých cest

Měla motor vzadu, chlazení, co rádo stávkovalo, a pověst vozu, který vás nenápadně naučil základům mechaniky. Přesto se Škodovka stala legendou. Všichni ji měli, každý ji proklínal, ale když ji dnes po letech zahlédnete na srazech veteránů, něco ve vás cukne.
 
Ve Škoda MuzeuMladé Boleslavi je vystavená Škoda 125 L v barvě agáve. Byla vyrobena v pátek 8. dubna 1989 a stala se dvoumiliontým exemplářem typové řady Š 742. Poslední vozy sjely z výrobních linek na přelomu roku 1989 a 1990.
 

Moskvič – dělník sovětského automobilismu

Nehezký, hlučný, ale loajální a pracovitý dříč, co se nebojí špíny. Moskviče se používaly jako služební auta, taxislužby nebo výbava pionýrských táborů. Spíš než na krásu hrály na výdrž. A když něco upadlo, prostě jste to přivázali drátem. Fungovalo to. Většinou.
 
Moskevská automobilka MZMA vyrábějící vozy značky Moskvič sice patřila mezi důležité součásti sovětského autoprůmyslu, ale v době, kdy závody v Toljatti chrlily své Žigulíky po statisících, Moskvič postupně mizel ze scény. Nyní se na ni po letech vrací, i když s čínskou pomocí: jde vlastně o upravenou verzi čínské značky JAC JS4.
 

Dacia – Renault na rumunský způsob

Licenční Renault, vyráběný v Rumunsku, vypadal jako francouzský bourák po drsné východní výchově. Jednoduchý, skromný, ale se stylem – trochu jako lidový imitátor šansoniéra. Dacia sloužila dlouho a věrně. A když nemohla, dala vědět. Rachotem.
 
Na své socialistické sedany ale jejich majitelé s láskou vzpomínají dodnes. Mnozí z nich zůstali značce věrní: automobilka pojmenovaná podle antického státu Dácie a založená v roce 1966 funguje dodnes, v roce 1999 ji koupila společnost Renault.
 

Fiat 126p – Maluch, co pobavil svět

Drobek, kterého jste mohli v případě nouze zvednout a přenést přes obrubník. V Polsku národní poklad, u nás ideální auto na krátké vzdálenosti a dlouhé diskuse u pumpy. Maluch byl jako starý pes – hodný, trochu smutný, ale vždy připravený. A také pro mnohé první auto, které kdy řídili.
 
Fiat 126, jenž byl nástupcem legendárního modelu 500, se poprvé představil veřejnosti na autosalonu v Turíně v říjnu 1972, výroba v Polsku odstartovala o rok později. O spolehlivosti Maluchů (a také o tom, kolik lidí a věcí se do nich vešlo) kolovala spousta vtipů. Například se říkalo, že jejich manuály jsou tlustší než u jiných značek, protože jsou v nich pro jistotu vložené jízdní řády autobusů, anebo že s pampeliškou skřípnutou ve dveřích se fiátek nerozjede. Přezdívka Maluch (mrňous, malé dítě, drobek) se natolik vžila, že se v roce 1997 dokonce stala oficiálním názvem. To už ale mrňatům zvonila hrana: poslední kousek byl vyroben 22. září 2000. S celkovým počtem téměř tří a půl milionu vyrobených kusů jde dodnes o pravidelné účastníky automobilových srazů. Maluchy prostě nejde nemilovat.
 

Luaz – žlutá žába

Trabanty objely svět, teď plují žáby! Cestovatel Dan Přibáň přesedl z Trabantů do aut jiné exotické značky: do Luazů. LuAZ-967 bylo obojživelné vozidlo, které pro Sovětskou armádu vyráběl Lucký automobilový závod (LuAZ) v ukrajinském městě Luck. První prototyp Luazu byl dokončen v roce 1958, sériová výroba probíhala až do roku 1991, a celkem bylo vyrobeno asi osm tisíc kusů.
 
Film o výpravě do Mongolska tak právě podle obojživelných Luazů dostal název Žlutou žábou do země modrého nebe. Aby to bylo stylové, členové expedice před cestou rozebrali Luazy do posledního šroubku a přelakovali je na poznávací barvu Přibáňova Žlutého cirkusu. Ojeté, nebezpečné a legrační stroje se cestou vypořádaly se spoustou nástrah, od bizarních režimů exotických zemí přes mizející řeky a kvetoucí pouště až po nekonečné pláně, kde nejsou cesty – jen směry.
 

Značky, co už jely naposled, a retro automobilová muzea

Do našeho seznamu by se daly připojit ještě další klenoty, třeba značky Barkas, Zastava nebo Volhy pro fajnšmekry. Světla sice zhasla, ale duše motorů žije dál. Dnes už tyhle stroje potkáte spíš na srazech veteránů než v ranní špičce, a jejich zvuk – kdysi tak běžný – je dnes jako melodie z jiného světa. Přesto se nedá říct, že by zmizely. Přežívají ve vzpomínkách, na poličkách sběratelů, v rodinných albech… a samozřejmě v muzeích, kde se čas zastavil přesně ve chvíli, kdy staré auto naposledy chytlo na první pokus. Navštívit některé z českých retromuzeí nebo výstav starých automobilů není jen výlet do historie, ale i připomenutí, že i za smradem spáleného oleje a klikami oken se skrývá kus lidského příběhu. A ten rozhodně ještě neskončil!
 
Auta starých značek si prohlédnete kromě Muzea trabantůNové Vsi pod Pleší, Expozice dvoutaktů ve Svobodnickém dvoře v Retro Muzeu Lobzy a Trabant muzeaPraze-Motole také na dalších místech. Velké sbírky nabízí třeba RetroAutoMuzeum Strnadice, Muzeum socialistických vozů v Železném Brodě, Automuzeum Terezín nebo Muzeum spolku Veteráni Litvínov. Na své si přijdete i v expozici Pozor, zákruta!Technickém muzeuBrně. Všem milovníkům starých aut (a nejenom aut) učaruje také Retro Muzeum Na StatkuBrně.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Paneláky v Česku: věžáky, sídliště, muzeum architektury a panelové rekordy

Paneláky v Česku: věžáky, sídliště, muzeum architektury a panelové rekordy

Když se řekne panelák, většině lidí naskočí obraz šedivé krychle, komunistického dědictví a nudné uniformity. Ale panelová sídliště v České republice skrývají mnohem víc. Jsou živým dokumentem doby, ukázkou masové bytové výstavby i experimentální architektury. A také domovem pro čtvrtinu obyvatel České republiky. Prozkoumejte s Kudy z nudy paneláky a sídliště jako neprávem opomíjenou součástí českého městského koloritu.

Kalendář 2025: Srazy veteránů, burzy, spanilé jízdy a akce, kde si prohlédnete krásné veterány

Kalendář 2025: Srazy veteránů, burzy, spanilé jízdy a akce, kde si prohlédnete krásné veterány

Máte rádi staré automobily, obří nablýskané americké veterány anebo vozy jak vystřižené z filmů pro pamětníky? Zajímají vás motoristické akce, veteránské a motoristické burzy, výstavy, festivaly a setkání? Vypravte se na některou z akcí z kalendáře portálu Kudy z nudy: nabízí to nejlepší, co fandové mohou vidět a zažít.

Expozice dvoutaktů ve Svobodnickém dvoře v Muzeu Lobzy Kultura

Expozice dvoutaktů ve Svobodnickém dvoře v Muzeu Lobzy

Muzeum trabantů, wartburgů a dalších veteránů ve čtvrti Lobzy je určeno všem příznivcům a vyznavačům historie, ať již se jedná o určitou etapu vývoje motorismu nebo zájemce o lidovou architekturu. Nachází s v arálu nejstarší usedlosti na Rolnickém náměstí v Plzni, která je součástí památkové zóny .

Technické muzeum v Brně Památky

Technické muzeum v Brně

Muzeum se zabývá dokumentací vývoje vědy a techniky a průmyslové výroby v širokém rozsahu téměř tří desítek oborů – počínaje řemeslnou výrobou a konče moderní výpočetní technikou.

Muzeum Spolku Veteráni Litvínov Kultura

Muzeum Spolku Veteráni Litvínov

Parta nadšenců z litvínovského Spolku Veteránů o víkendech zpřístupňuje své garáže, respektive klubovnu veřejnosti. Vždy v sobotu a v neděli od 10 do 16 hodin můžete navštívit jejich muzeum veteránů a podívat se, jak se jim jejich koníček daří.

Automuzeum Terezín – poznejte auta socialismu Kultura

Automuzeum Terezín – poznejte auta socialismu

Zajímají vás auta, která brázdila naše silnice v éře socialismu? Padesát takových exponátů z doby od 50. do konce 80. let 20. století si můžete prohlédnout v Terezíně. Nechybí ani dobové motocykly, vozy Tatra a zahraniční auta četně Wartburku, Trabantu, Dacie, Lady či Moskviče.

RetroAutoMuzeum Strnadice Kultura

RetroAutoMuzeum Strnadice

RetroAutoMuzeum ve Strnadicích u Maršovic, nedaleko Bystřice připomíná pamětníkům vozy, které je provázely jejich životy, i ty, o nichž pouze snili. Těm později narozeným pak dá na okamžik zakusit, jaký byl motoristický život jejich rodičů či prarodičů.

Retro Muzeum Na Statku Kultura

Retro Muzeum Na Statku

Jedinečná, největší a nejucelenější expozice běžného života z období 50. až 90. let. Více než 600 rádií, 100 TV, 100 vysavačů, smíšené zboží, trafika, kancelář, byt, kadeřník, řezník a mnoho dalšího. Součástí muzea jsou i veteráni značek Trabant, Wartburg, Ifa, Barkas, Multicar, Tatra nebo Volha.

Muzeum socialistických vozů Železný Brod Kultura

Muzeum socialistických vozů Železný Brod

Muzeum socialistických vozů vzniklo v roce 2011 s cílem prezentovat motorismus východního bloku 50. – 80. let minulého století i obraz doby a připomenout návštěvníkům časy nedávno minulé.

Muzeum trabantů v Nové Vsi pod Pleší Kultura

Muzeum trabantů v Nové Vsi pod Pleší

Zajímavou prohlídku žlutých trabantů z cest Dana Přibáně slibuje nové muzeum v Nové Vsi na Příbramsku. Kromě trabantů, motorek a polského "malucha" z Přibáňových cestopisných snímků si návštěvníci mohou prohlédnout i 15 dalších aut.

Pozor, zákruta! v Technickém muzeu Brno

20. 2.31. 12.
Pozor, zákruta! v Technickém muzeu Brno

Jste milovníci aut? Líbí se vám stará auta? Pak je tato expozice právě pro vás! Uvidíte jak auta známá, tak auta neznámá, která se nikdy nedostala do výroby.

Kalendář 2025: Legendární trabant v Česku – automuzea, akce, srazy a spanilé jízdy

Kalendář 2025: Legendární trabant v Česku – automuzea, akce, srazy a spanilé jízdy

Trabant je auto, na které mnozí vzpomínají s dojetím a nostalgií. Vypráví se o nich spousta vtipů a legračních historek, existují muzea trabantů a jejich příznivci se setkávají na pravidelných srazech a spanilých jízdách. Pojďte se podívat s portálem Kudy z nudy, kde můžete trabanty potkat na spanilých jízdách, a připomeňte si i další legendu jménem Velorex.

Praha – Malá Strana Památky

Praha – Malá Strana

Jedna z nejstarších a nejhezčích částí Prahy se rozkládá mezi Vltavou a Pražským hradem. Ve spleti romantických dlážděných ulic se spoustou malebných domů, paláců a kostelů čeká celá řada dalších atraktivních míst, namátkou ostrov Kampa, barokní chrám sv. Mikuláše nebo barokní palácové zahrady.

Škoda Muzeum Mladá Boleslav Kultura

Škoda Muzeum Mladá Boleslav

Automobilka Škoda Auto se jako jedna z mála může pochlubit více než stodvacetiletou nepřerušenou výrobní tradicí. Muzeum vám představí její příběh, který se od roku 1895 odehrává v Mladé Boleslavi.

David Černý – umělec a autor originálních i kontroverzních soch

David Černý – umělec a autor originálních i kontroverzních soch

Viselec, obří stříbrná Lilith v Karlíně, miminka šplhající po žižkovské televizní věži anebo robotická restaurace Cyberdog v Nových Butovicích: to je jen malý výběr z děl Davida Černého (* 15. prosince 1967, Praha). Proslavil se především jako tvůrce různých kontroverzních a provokativních plastik.

Škoda Auto – nejvýznamnější průmyslový podnik v České republice

Škoda Auto – nejvýznamnější průmyslový podnik v České republice

Jedna z mála evropských automobilek s rostoucími prodeji vozů má v Čechách více než stoletou tradicí. Továrnu založili dva nadšení průkopníci cyklistiky Laurin & Klement. Od opravy a výroby velocipedů přešli na motocykly a jejich slavný vůz Voiturette A znamenal v roce 1905 počátek automobilismu v Čechách. Velký rozvoj nastal zejména v roce 1925 po spojení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň a po roce 1991, kdy se Škoda Auto stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen.

30. září 1989 – den, kdy na Malé Straně v Praze padla Berlínská zeď

30. září 1989 – den, kdy na Malé Straně v Praze padla Berlínská zeď

V létě 1989 zaplnily Malou Stranu a další části historického centra Prahy tisíce trabantů, wartburgů a automobilů dalších východoevropských značek. Exodus východních Němců, kteří přes Prahu prchali na Západ, vyvrcholil 30. září 1989.

Lobkovický palác – sídlo Velvyslanectví Spolkové republiky Německo Památky

Lobkovický palác – sídlo Velvyslanectví Spolkové republiky Německo

Malostranský palác významného šlechtického rodu Lobkowiczů byl postaven podle návrhu architekta Giovanni Battisty Alliprandiho v letech 1702-04.

Trabant muzeum Praha Motol Kultura

Trabant muzeum Praha Motol

V pražském Motole naleznete muzeum věnované nejznámějšímu výrobku východoněmeckého automobilového průmyslu – trabantu. Seznámíte se zde s kompletní historií tohoto vozu s dvouválcovým dvoutaktním motorem a s karosérií z duroplastu.

Další aktuality

Seznamte se: velká jména českého a světového automobilismu

Vydejte se s Kudy z nudy na fascinující jízdu dějinami automobilismu a poznejte osobnosti, které stály u zrodu legendárních strojů, proslavily českou technickou zručnost a dobývaly světové tratě. Ukážeme vám konstruktéry, průkopníky i závodní esa, jejichž jména se zapsala zlatým písmem do historie motorismu. Pojďte objevit příběhy mužů i žen, kteří žili pro rychlost, inovace a vášeň k automobilům.
3. červenec 2025 8:31
Památky

Holandsko v Česku: dům, zahrady, větrné mlýny, sýry, dřeváky i keramika

Rozkvetlé tulipány, větrné mlýny, vodní kanály, sýry a dřeváky: tak znají Holandsko turisté. Víte, že holandské stopy objevíte i u nás? V Kroměříži můžete obdivovat Holandskou zahradu, ve Veltrusech Holandský domek a větrných mlýnů stojí po Česku tolik, že je nespočítáte ani na prstech obou rukou.
2. červenec 2025 6:08
Památky

Česko ve filmu: Osada Havranů, Karel Zeman a české filmy o pravěku

Zkuste na chvíli odložit smartphone, zapomenout na klimatizaci a skočit zpátky o pár tisíc let. Do doby, kdy se lidé domlouvali spíš pokřikem než mobilem, místo Uberu používali vlastní nohy, a jejich šatník se skládal hlavně z kožešin a pazourků. Tohle je pravěk – a český film si na něj docela potrpí. S Kudy z nudy se dostanete mezi mamuty, do Osady Havranů anebo k Lovcům mamutů.
1. červenec 2025 9:14
Památky

Archeologické léto nabízí procházky na archeologické lokality s odborníky

Archeologické léto probíhá i letos a příznivce archeologie a historie zve na zajímavé akce, během nichž odborníci odkrývají příběhy minulosti v akcích pro veřejnost po celé republice. Zájemci se můžou vydat na hrady, hradiště, pohřebiště, do archeoparků nebo navštívit právě probíhající výzkumy. Na více než 250 prohlídek je třeba se objednat předem, Archeologické léto probíhá během prázdnin 2025 a potrvá až do poloviny září 2025.
30. červen 2025 11:00
Památky

Vydejte se na výlet po stopách dávných Slovanů!

Poznejte dávnou historii českého území. Legenda o praotci Čechovi vypráví o zemi pusté, neobývané, mlékem a strdím oplývající. Pravda ovšem vypadá zcela jinak. Slovanské kmeny nepřišly na neobydlené území, ale usadily se na místech, kde již v minulosti žili Keltové a Germáni. Kudy z nudy vás dnes zve na výlet do míst, která souvisí se starodávnými legendami, slovanskými rituály a prvními kmenovými hradišti.
29. červen 2025 10:06
Památky

Věda a historie není nuda: staré lomy jako skvělá místa k výletům

Jak se mění české lomy? Kdysi ponurá měsíční krajina, dnes atraktivní koupání, zajímavá příroda, skvělá místa k odpočinku anebo naučné stezky: tak vypadá nový život starých povrchových lomů. Z několika stovek jsme na Kudy z nudy vybrali pouhý zlomek, ale věřte, že všechna vybraná místa stojí za návštěvu a bližší prozkoumání.
29. červen 2025 7:36
Památky

Zámky o prázdninách vítají děti: přijďte na pohádkovou prohlídku

Vydejte se s dětmi na výlet do minulosti a poznejte hrady oživlé historií a pohádkami. Portál Kudy z nudy vám přináší několik tipů na hrady a zámky, kde si děti užijí prázdninová dobrodružství!
27. červen 2025 6:00
Památky

Kam se vydat na výlet na hrady a zámky, kde není o prázdninách v pondělí zavřeno?

Čas prázdnin, a s ním i nárůst návštěvníků na hradech a zámcích, vedl kastelány k rozšíření otevírací doby. Právě s ohledem na dobu dovolených zůstane letos řada objektů otevřena i v pondělí. Jedná se například o zámky Lednice, Sychrov, hrad Trosky nebo hospitál Kuks. Otevřeno má ale i řada soukromých hradů a zámků.
24. červen 2025 7:07
Památky