Staré rčení „co Čech, to muzikant“ by se dnes dalo upravit do znění „co Čech, to turista“. V zemi, kde
značené trasy patří k absolutní evropské špičce a chodí se po nich už přes 130 let, kde se velké oblibě těší
dálkové turistické trasy a kde existují i takové rarity jako
Muttichovy němé značky, to platí na sto procent. Tentokrát nás ale nepovedou
turistické značky; místo toho zamíříme do měst, kde vyrábějí své skvělé funkční oblečení, nejrůznější vychytávky a vybavení pro outdoorové aktivity známé i méně známé české společnosti. Pojďte se s nimi seznámit!
Moira
Láska sice hřeje, ale termoprádlo je termoprádlo, říká o sobě česká značka
Moira. V roce 1991 ji ve
Strakonicích založil
Mario Vlček. Za minulého režimu procestoval téměř celý svět, a protože oblečení a vybavení do extrémních klimatických podmínek se prakticky nedalo sehnat, pro sebe a své kamarády, kteří stejně jako on šplhali po horách nebo létali na rogalu, je pan Vlček šil sám.
Jihočeské město si vybral hlavně kvůli
továrně Fezko. Už dřív od slavného podniku kupoval materiály pro své návrhy, a když na začátku 90. let fabrika měnila majitele a rušila jednu výrobnu, bez práce zůstali nejenom textilní odborníci, ale i stroje. Dnes tu má
společnost Moira nejenom výrobní závod, ale také designérské ateliéry, sklady i expedici, po celé republice má několik desítek prodejen. Kromě funkčního prádla, které odvádí vlhkost a hřeje i mokré, vyrábí pro milovníky outdooru celou škálu oblečení do různých klimatických podmínek, materiály se navíc stále vylepšují. Tvářemi značky jsou
Jiří Ježek, několikanásobný paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice, a
Miroslav Jakeš, polární cestovatel a průvodce, který jako první Čech došel na severní pól.
Tilak
Podobný příběh provází i
firmu Tilak. Její zakladatel, československý reprezentant v horolezectví
Roman Kamler, si první péřový spacák ušil na maminčině šicím stroji v roce 1986. Postupně začal šít další věci pro kamarády, pak založil firmu a dnes je Tilak jedním z posledních mohykánů, jehož výrobky šijí české švadleny. Rodinná firma vše vyrábí doma v Česku, v
Šumperku. Obléká Horskou službu, horolezce, běžce, kajakáře, dobrodruhy a extrémní sportovce, fotografy i režiséry, kteří točí v náročných podmínkách. Jako jediná outdoorová firma v České republice dostal Tilak licenci od americké společnosti Gore, a tak může z materiálu goretex vyrábět pod vlastní značkou. Navíc cokoli vyrobí, umí také opravit; své zkušenosti s Tilakem má i alpinista
Pavel Bača Vrtík.
„Kdybych měl Tilak popsat jedním slovem, byla by to spolehlivost. S oblečením se moc nemazlím,“ říká.
„Deset metrů nad skobou nemůžu myslet na to, jestli mi v klíčovým fleku ostrej cepín na rameni náhodou nepáře díru. Goráčovky jsou drahý věci. Proto mne překvapil Tilak servis, kdy jsou schopni opravit mou roztrhanou bundu tak, že vypadá jako nová. Prostě to umí.“
Hannah
Jednou z nejznámějších outdoorových firem na domácím trhu je
Hannah: má síť více než čtyřiceti obchodů a své produkty vyváží do třiceti zemí celého světa.
„V osmdesátých letech minulého století jsme byli blázni do lezení a víkendy, které bychom nestrávili ve skalách, jsme si ani nedovedli představit. Lezení, pískovcové věže a kamarádi, to byl náš svět,“ říká její zakladatelka
Hana Zachariášová. Podobně jako mnozí další šila spacáky a bundy napřed pro kamarády, v roce 1991 pak v
Plzni společně se svým přítelem
Stanislavem Krpejšem založila firmu Hannah. Dnes značka vyrábí kvalitní outdoor oblečení a vybavení, které lidem pomáhá pokořit každou vytyčenou hranici a nabízí maximální komfort pro nejnáročnější cesty.
Alpine Pro
Značka s největší sítí autorizovaných prodejen, která dlouhodobě spolupracuje s nejlepšími sportovci České republiky. Značka, která testuje a vyvíjí nové materiály, a jejímž partnerem je
Český olympijský a paralympijský tým, Český svaz biatlonu, Český svaz kanoistů, Český svaz juda a další sportovní organizace – tím vším je společnost
Alpine Pro se sídlem v
Praze. Kromě vlastních prodejen dodává zboží do řady obchodních řetězců, má obchodní zastoupení v desítkách zemí a kromě České republiky má výrobní závody i ve světě. Alpine Pro je rovněž partnerem
seriálu běžeckých závodů RunTour, partnerem
stezek korunami stromů na Lipně a v
Krkonoších a také řady moderních lyžařských středisek, například
areálu Klínovec v
Krušných horách,
areálu Paseky nad Jizerou v
Krkonoších a
areálu Červenohorské sedlo v
Jeseníkách.
Sir Joseph
Proč se rodinná firma jmenuje
Sir Joseph, Pan Josef? Zkrátka proto, že ji založil
Josef Rakoncaj, jeden z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších českých horolezců. Vystoupal na vrcholy osmi osmitisícovek a jako první člověk na světě dokázal dvakrát zdolat nejobávanější osmitisícovku K2. Outdoorové vybavení a oblečení vyráběl od sedmdesátých let, podobně jako ostatní dobrodruhové: napřed neoficiálně doma na koleně, postupně oficiálně a ve větším. Na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků se firma Josefa Rakoncaje zaměřila jako jedna z prvních, dnes sídlí v
Turnově, kde má vlastní vývojové centrum a výrobní zázemí.
Hudy
Další síť prodejen zaměřených na outdoorové vybavení založil jiný vynikající lezec,
Jindřich Hudeček přezdívaný
Hudy. První lezecké krůčky podnikal se svými kamarády v pískovcových skalách rodného
Českého Švýcarska. V roce 1990 založil malou firmu a v
Hřensku, malé obci přímo uprostřed
Labských pískovců, otevřel první kamennou prodejnu. Většina lidí, kteří ve firmě pracují, jsou aktivní lezci či sportovci s velkými zkušenostmi. Síť obchodů se postupně rozšířila do dalších měst po celém Česku, ovšem první prodejna Hudy sportu v Hřensku existuje na stejné adrese dodnes.
Bushman
Z Čechů si občas cizinci utahují, že outdoorové oblečení velmi často používají na běžné nošení. Právě pro všechny všední aktivity je určená další tradiční značka volnočasového oblečení,
Bushman: můžete s ní vyrazit na ryby, se psem, na koni, v autě, na houby, cestu letadlem, na pivo, do práce i na nákupy.
Jindřich Melichar ji založil v roce 1997, když měl zrovna delší toulavé období a uvědomil si, že kromě spolehlivého vybavení potřebuje na svých cestách i kvalitní a pohodlné oblečení. Značka každý rok vytváří dvě nové kolekce oděvů a doplňků, pro teplé a chladné období. Používá téměř výhradně přírodní materiály, jako je bavlna, vlna, len, bambus, kůže a další, které se na konci své životnosti dají snadno zlikvidovat nebo recyklovat. Zvláštností jsou zážitkové akce pro zákazníky s ambasadory značky, například horolezcem
Radkem Jarošem nebo hercem
Lukášem Langmajerem.