Pilíř pod hrází
Brněnské přehrady, mosty schované v remízcích uprostřed polí anebo úseky široké silnice, vedoucí odnikud nikam: to jsou stopy, které dodnes připomínají nikdy nedokončenou Hitlerovu dálnici. Projekt, který zahrnoval celkem dvacet tisíc kilometrů dálnic, myslel na budoucnost. Tehdejší auta jezdila nanejvýš osmdesátkou, ale nové dálnice s kvalitním betonovým povrchem byly připravené na dvojnásobnou rychlost. Exteritoriální dálnice A88 měla protnout
jižní Moravu a
východní Čechy a spojit Vídeň s Wroclaví. První zmínky o projektu se objevily v říjnu 1938, už před koncem roku začaly přípravné práce a za pouhé tři měsíce byly připravené pozemky i plány. Stavět se začala 11. dubna 1939.
Během následujících tří let se z celkové délky 320 kilometrů na našem území rozestavělo přibližně osmdesát kilometrů, ale stavba se postupně začínala zpožďovat a v dubnu 1942 se práce kvůli ekonomickým potížím a vojenským neúspěchům nacistického Německa zastavily navždy. Po válce se za dálnicí rychle slehla zem a opuštěná staveniště začala rychle zarůstat. Po takzvané Hitlerově dálnici ale nezbyly jen nevyužité mosty, pilíře a náspy; někde se po ní dodnes jezdí.
Od Brněnské přehrady do Kuřimi
Několik dálničních mostů a původních náspů nedokončené německé dálnice využívá
dálnice D52, mířící z
Brna k
Pohořelicím,
Mikulovu a rakouským hranicím. Největší část, po které se dodnes jezdí, se dokonce jmenuje
Stará dálnice: vede z Brna-Bosonoh do sídliště Bystrc, ale dokončená byla až po válce. V Bystrci kousek od
přístaviště výletních lodí můžete dodnes vidět
nedokončenou část dálničního náspu, upravenou jako malý park (GPS 49.2285206N, 16.5203703E), a pod hrází
Brněnské přehrady se tyčí přes dvacet metrů vysoký
pilíř nedostavěného mostu.
Dál v polích směrem ke
Kuřimi se takových míst skrývá víc:
nedokončené mosty u silnice do Rozdrojovic (GPS 49.2539931N, 16.5231586E) a také o kousek dál v polích (GPS 49.2588047N, 16.5229125E), anebo zdálky viditelný
dálniční násep a zářez i nedokončený most na křižovatce cest do Moravských Knínic a Senařova, přezdívaný Hitlerák (GPS 49.2699525N, 16.5239667E).
Další hotový most nedokončené dálnice vede přes říčku Kuřimku západně od
Kuřimi. Místa jsou příhodně zarostlá a odlehlá, takže si tu přijdou na své keškaři, nejlepším dopravním prostředkem je samozřejmě kolo.
Čtyřmostí a čtyřlístek
Lovci kešek a milovníci dopravních kuriozit mohou zamířit také k rozhraní
Boskovické brázdy a
Českomoravské vrchoviny, kde do údolí říčky Lubě shlíží
Krkatá bába: krásná, ale zrádná nevěsta, podle pověstí zakletá ve skálu. Právě tady mělo vzniknout
Čtyřmostí: čtyři mosty, překlenující mělké údolí Dvorského potoka a hned za ním hluboké údolí Lubě. Na jejich stavbu chyběla ocel, a tak Čtyřmostí zůstalo jen na papíře. Na místě jsou dodnes k vidění asi 50 metrů dlouhé základy pojezdů pro kabelový jeřáb na jižním předmostí.
Další zajímavá a na svou dobu nevídaná stavba měla vzniknout mezi
Kunštátem a
Boskovicemi v místech, kde dnes ze silnice II/150 vede odbočka do Skalice nad Svitavou. Na křižovatce s tvarem klasického čtyřlístku se německá dálnice měla křížit s dálkovou silnicí z
Plzně do
Ostravy. Práce byly záhy přerušeny a rozestavěná ramena křižovatky i těleso dálnice postupně opět splynuly s krajinou.
100 tipů, kde vidět zajímavé mosty
Plánované, rozestavěné a nedokončené projekty
- S využitím původně zamýšlené trasy nedokončené dálnice počítá rychlostní silnice R43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou.
- Páteřní dopravní tepnou předválečného Československa se měla stát 980 km dlouhá Baťova dálnice, naplánovaná z Chebu až do podkarpatského městečka Jasiňa. Mělo se po ní jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, z velkého snu ale nakonec zůstaly jen mosty, dálniční propustky a náspy, například nevyužité mosty u Senohrab a v údolí Sedlického potoka.
- Nejkurióznějším prvkem této rovněž nedokončené dálnice jsou dva mosty: dvoupatrový most na dálnici D1 mezi kilometry 78 a 77, kdy spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic, a Borovský most nad vodárenskou nádrží Švihov. Tomu na jedné straně chybí násep, a tak vede odnikud nikam.
- Jak bude vypadat nový železniční most na Výtoni v Praze sice už víme, ale zatím není jasné, kde skončí ten starý. Možná se posune přibližně o 300 metrů blíž k centru města mezi nový železniční a Palackého most, kde by sloužil jako propojka pro cyklisty a pěší mezi Botanickou zahradou a Smíchovem. Druhá varianta počítá, že se z mostu stane stylová lávka v Modřanech.