ÚvodAktualityHitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic
Památky

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Poslechněte si audio verzi článku
Dálnice a silnice nemusí spojovat města a vesnice, mohou také vést odnikud nikam. Své by o tom mohla vyprávět nedokončená stavba dálnice, která měla protnout Moravu a spojit Vídeň s Vratislaví. Dodnes ji připomíná spousta zajímavých míst: pojďte je prozkoumat s Kudy z nudy.
Pilíř pod hrází Brněnské přehrady, mosty schované v remízcích uprostřed polí anebo úseky široké silnice, vedoucí odnikud nikam: to jsou stopy, které dodnes připomínají nikdy nedokončenou Hitlerovu dálnici. Projekt, který zahrnoval celkem dvacet tisíc kilometrů dálnic, myslel na budoucnost. Tehdejší auta jezdila nanejvýš osmdesátkou, ale nové dálnice s kvalitním betonovým povrchem byly připravené na dvojnásobnou rychlost. Exteritoriální dálnice A88 měla protnout jižní Moravu a východní Čechy a spojit Vídeň s Wroclaví. První zmínky o projektu se objevily v říjnu 1938, už před koncem roku začaly přípravné práce a za pouhé tři měsíce byly připravené pozemky i plány. Stavět se začala 11. dubna 1939.

Během následujících tří let se z celkové délky 320 kilometrů na našem území rozestavělo přibližně osmdesát kilometrů, ale stavba se postupně začínala zpožďovat a v dubnu 1942 se práce kvůli ekonomickým potížím a vojenským neúspěchům nacistického Německa zastavily navždy. Po válce se za dálnicí rychle slehla zem a opuštěná staveniště začala rychle zarůstat. Po takzvané Hitlerově dálnici ale nezbyly jen nevyužité mosty, pilíře a náspy; někde se po ní dodnes jezdí.


 

Od Brněnské přehrady do Kuřimi

Několik dálničních mostů a původních náspů nedokončené německé dálnice využívá dálnice D52, mířící z BrnaPohořelicím, Mikulovu a rakouským hranicím. Největší část, po které se dodnes jezdí, se dokonce jmenuje Stará dálnice: vede z Brna-Bosonoh do sídliště Bystrc, ale dokončená byla až po válce. V Bystrci kousek od přístaviště výletních lodí můžete dodnes vidět nedokončenou část dálničního náspu, upravenou jako malý park (GPS 49.2285206N, 16.5203703E), a pod hrází Brněnské přehrady se tyčí přes dvacet metrů vysoký pilíř nedostavěného mostu.

Dál v polích směrem ke Kuřimi se takových míst skrývá víc: nedokončené mosty u silnice do Rozdrojovic (GPS 49.2539931N, 16.5231586E) a také o kousek dál v polích (GPS 49.2588047N, 16.5229125E), anebo zdálky viditelný dálniční násep a zářez i nedokončený most na křižovatce cest do Moravských Knínic a Senařova, přezdívaný Hitlerák (GPS 49.2699525N, 16.5239667E). Další hotový most nedokončené dálnice vede přes říčku Kuřimku západně od Kuřimi. Místa jsou příhodně zarostlá a odlehlá, takže si tu přijdou na své keškaři, nejlepším dopravním prostředkem je samozřejmě kolo.
 

Čtyřmostí a čtyřlístek

Lovci kešek a milovníci dopravních kuriozit mohou zamířit také k rozhraní Boskovické brázdy a Českomoravské vrchoviny, kde do údolí říčky Lubě shlíží Krkatá bába: krásná, ale zrádná nevěsta, podle pověstí zakletá ve skálu. Právě tady mělo vzniknout Čtyřmostí: čtyři mosty, překlenující mělké údolí Dvorského potoka a hned za ním hluboké údolí Lubě. Na jejich stavbu chyběla ocel, a tak Čtyřmostí zůstalo jen na papíře. Na místě jsou dodnes k vidění asi 50 metrů dlouhé základy pojezdů pro kabelový jeřáb na jižním předmostí.

Další zajímavá a na svou dobu nevídaná stavba měla vzniknout mezi Kunštátem a Boskovicemi v místech, kde dnes ze silnice II/150 vede odbočka do Skalice nad Svitavou. Na křižovatce s tvarem klasického čtyřlístku se německá dálnice měla křížit s dálkovou silnicí z Plzně do Ostravy. Práce byly záhy přerušeny a rozestavěná ramena křižovatky i těleso dálnice postupně opět splynuly s krajinou.

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty
 

Plánované, rozestavěné a nedokončené projekty

  • S využitím původně zamýšlené trasy nedokončené dálnice počítá rychlostní silnice R43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou.
  • Páteřní dopravní tepnou předválečného Československa se měla stát 980 km dlouhá Baťova dálnice, naplánovaná z Chebu až do podkarpatského městečka Jasiňa. Mělo se po ní jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, z velkého snu ale nakonec zůstaly jen mosty, dálniční propustky a náspy, například nevyužité mosty u Senohrab a v údolí Sedlického potoka.
  • Nejkurióznějším prvkem této rovněž nedokončené dálnice jsou dva mosty: dvoupatrový most na dálnici D1 mezi kilometry 78 a 77, kdy spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic, a Borovský most nad vodárenskou nádrží Švihov. Tomu na jedné straně chybí násep, a tak vede odnikud nikam.
  • Jak bude vypadat nový železniční most na VýtoniPraze sice už víme, ale zatím není jasné, kde skončí ten starý. Možná se posune přibližně o 300 metrů blíž k centru města mezi nový železniční a Palackého most, kde by sloužil jako propojka pro cyklisty a pěší mezi Botanickou zahradou a Smíchovem. Druhá varianta počítá, že se z mostu stane stylová lávka v Modřanech.
Most Miloše Sýkory v Ostravě Památky

Most Miloše Sýkory v Ostravě

Každé město má svůj ikonický most. Pro Ostravu je to ocelový nýtovaný obloukový most Miloše Sýkory aneb Sýkorák z roku 1914. Spojuje moravskou a slezskou část Ostravy a je pojmenovaný po „hrdinném odbojáři“.

Železniční viadukt Žampach Památky

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík Památky

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík

U obce Červená vyrostl nový most. Místo příhradového železničního mostu zde byl v letech 2022-24 postaven obloukový, jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosahuje 316 metrů. Jezdí po něm vlaky z Tábora do Písku.

Zatopený Borovský most – Hitlerův most v přehradě Želivka Památky

Zatopený Borovský most – Hitlerův most v přehradě Želivka

Most u obce Borovsko vedoucí do nikam téměř zatopila Želivka. Dálniční trasa se zde začala budovat roku 1939 stavební firmou J. Domanský z Prahy. K uvedení do provozu však nedošlo a o dvacet let později musela být trasa pozměněna kvůli napuštění přehrady Švihov řekou Želivkou.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách Památky

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

Vlakem nemusíte jezdit jen do práce a do školy! Pojďte se s portálem Kudy z nudy vydat na výlety po tratích, které se od těch běžných něčím liší. Čím? Jsou krásnější, provází je barvité příběhy, mají neobvyklá jména a někde na trati se také často skrývají místa, která rozhodně stojí za návštěvu. Vydejme se tedy společně objevit kouzlo lokálních tratí a dávno zapomenutých časů na českých železnicích.

Most v Podolsku – brána do nebe Památky

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni Památky

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni

Železniční most spojuje pražské čtvrti Vyšehrad (Výtoň) a Smíchov. Je určen pro železniční přepravu a svému účelu slouží od začátku 20. století. Kromě vlaků se po něm mohou projít i chodci díky lávkám pro pěší.

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka Památky

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Dřevěný krytý most věšadlové konstrukce z roku 1840 vede přes řeku Zdobnici nedaleko Vamberka. Co mu chybí na délce, to si vynahrazuje šířkou. Patří k našim nejširším dřevěným mostům.

Zapomenutý kamenný most u Nejdku Památky

Zapomenutý kamenný most u Nejdku

Kamenný most přes železnici z Nejdku do Horní Blatné byl postaven společně se železnicí v roce 1898, aby zůstala zachována stará povoznická cesta, kterou trať protínala.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice Památky

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Most Černý Kříž – nejdelší dřevěný obloukový most v České republice Památky

Most Černý Kříž – nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice vede přes Studenou Vltavu nedaleko Černého Kříže na Šumavě. Měří šestatřicet metrů a slouží všem pěším turistům i cyklistům, kteří chtějí obdivovat především krásy Mrtvého Luhu.

Sudety – pohraniční oblasti naší země se složitou minulostí

Sudety – pohraniční oblasti naší země se složitou minulostí

Když se řekne Sudety, většině lidí se vybaví označení pro pohraniční oblasti Československa za první republiky a před druhou světovou válkou. V roce 1938 po mnichovské dohodě byly Sudety většinou přičleněny k nacistickému Německu, po porážce Třetí říše se vrátily k Československu.

Nejvýše položený dálniční bod v České republice – dálnice D1 na 105. km

Nejvýše položený dálniční bod v České republice – dálnice D1 na 105. km

Úsek na 105. km D1 mezi Humpolcem a Jihlavou ve výšce 655 m n. m. je nejvýše položeným dálničním bodem v Česku.

Pňovanský most přes řeku Mži Památky

Pňovanský most přes řeku Mži

Most přes údolí Mže u Nového Dvora (Pňovan) je impozantní památkou budování železniční sítě u nás. Svou velikostí je i netypickou ukázkou staveb budovaných na železničních tratích, které vznikly na základě zemského zákona o podpoře výstavby místních drah z roku 1892.

Libeňský most v Praze Památky

Libeňský most v Praze

Pražský Libeňský most v sedmé městské části spojuje Holešovice s Libní. Byl postaven v letech 1924 až 1928. V té době šlo o nejdelší silniční most v Praze. Po proudu řeky je v Praze patnáctým mostem, vede po něm i tramvajová trať.

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi Památky

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi

V druhé polovině 19. století se začalo budovat nové železniční spojení Brna s Vídní. Trasa vedla značně členitým terénem a tak si vyžádala stavbu několika mostů a tunelů. Všechny byly dvojkolejné, kromě jednoho, toho největšího mostu. Najdete jej u řeky Jihlavy Mezi Ivančicemi a Dolními Kounicemi.

Zajímavé mosty v Děčíně Památky

Zajímavé mosty v Děčíně

V Děčíně se nachází několik zajímavých mostů přes řeky Ploučnici a Labe. Jedná se např. o velmi strmý most – Ovčí lávku, řetězový most pod Děčínským zámkem či kamenný most přes Ploučnici.

Válečné muzeum Sudety Zážitky

Válečné muzeum Sudety

Muzeum v originálním krytu civilní obrany je zaměřené na první a druhou světovou válku, koncentrační tábory, 50. a 60. léta obav před atomovou válkou a rok 1968. Velká výstava Zmizelé Sudety mapuje devastaci obcí v Sudetech komunisty.

Silniční majestát – okruh kolem Prahy Lahovice – Slivenec Památky

Silniční majestát – okruh kolem Prahy Lahovice – Slivenec

Jedním ze stěžejních témat Prahy je již dlouhá léta doprava. Pojďme se trochu netradičně podívat na jednu stavbu, která sice neláká tolik pozornosti jako Staroměstský orloj či Tančící dům, zato je z hlediska technicko-inženýrského a svou konstrukcí výjimečným světovým dílem!

Další aktuality

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Jihomoravský kraj

Které neobjevené cíle lákají k výletům do Jihomoravského kraje s tradicemi vinařství, památek a lidových tradic? Vyberte si! Cílem skvělého výletu může být Památník písemnictví v Rajhradě, muzeum v Ivančicích, stará huť u Adamova, Papouščí zoologická zahrada Bošovice, zámeček Bohutice s poutním místem a naučnou stezkou anebo zámek Rosice. Zavítejte i na řadu dalších dosud neobjevených míst. Navštivte také dvě interaktivní expozice v Institutu Paměti národa Brno – expozice, které vás vtáhnou do příběhu z 2. světové války nebo 50. let 20. století.
18. květen 2025 8:09
Zážitky, Jihomoravský kraj

Mikulov zve na tradiční Slavnosti města

Přijďte nasát současnou i historickou vůni města jihu, přijďte prožít Slavnosti města Mikulova. Od 16. do 18. května 2025 jsou zváni všechny generace na pestrý víkendový program plný dobrého jídla, pití a zábavy. Těšit se můžete na oblíbený jarmark, hudební vystoupení na náměstí či promítání filmu na zeď panelového domu.
16. květen 2025 12:00
Zážitky, Jihomoravský kraj

Oblíbená místa prezidenta Masaryka: kam utíkal od politiky?

Vydejte se s Kudy z nudy po stopách muže, který věřil ve svobodu, pravdu a sílu vzdělání. První prezident Československé republiky Tomáš Garrigue Masaryk miloval krajinu, rozhledy, ticho i setkání s lidmi. Víte, která místa měl rád, kam se opakovaně vracel a kde na něj dodnes vzpomínají? Jeho oblíbená místa najdeme v Česku, na Slovensku i za hranicemi – a každé z nich vypráví kus příběhu, který je i náš.
15. květen 2025 15:20
Památky, Jihomoravský kraj

Open House v Brně: prozkoumejte místa, kam se jindy nedostanete

Již tento víkend 17. a 18. května 2025 se uskuteční osmý ročník Festivalu Open House Brno (OHB), který každoročně v jihomoravské metropoli otevírá široké veřejnosti zdarma běžně nepřístupné památky a zajímavé architektonické objekty. V nabídce je letos přes sto objektů, do čtyřicítky z nich je třeba rezervace, ale ostatní místa si lze prohlédnout bez rezervace. Některé z lokací jsou navíc ve sdíleném režimu, kdy je místo přístupné volně a rezervace jsou nutné jen na komentované prohlídky.
15. květen 2025 6:00
Památky, Jihomoravský kraj

V Ivančicích na Slavnostech chřestu ochutnáte špargl a víno

Chcete ochutnat chřest v rozmanitých kombinacích, upravený skutečnými mistry kuchaři? Pak se s portálem vydejte ve dnech 16. až 18. května 2025 do jihomoravských Ivančic, kam se opět po roce vracejí Slavnosti chřestu. S bohatým chřestovým menu a kuchařskou show, duely vína a jídla i nabitým doprovodným programem... a hlavně s pravým u nás vypěstovaným chřestem!
13. květen 2025 6:00
Gurmánská turistika, Jihomoravský kraj

Sezóna výletů Krajem vína 2025 pokračuje májovým putováním okolím Modrých Hor

Putování Malovaným krajem, sezóna cyklo a pěších výletů Krajem vína po Moravských vinařských stezkách, pokračuje i v sobotu 17. května 2025. Tentokrát se cyklisté a pěší turisté vydají do Modrých hor ve Velkopavlovické vinařské podoblasti, která se proslavila nezaměnitelnými červenými víny. Na trasách vás přivítají místní vinaři s ochutnávkami vín, biomoštů i specialit jako jsou domácí sýry, paštiky, vegetariánský boršč nebo škvarky. Ve Vinařství Mikulica předvedou sabráž předvede sabráž a nabídne hroznový olej, trdelník či koláče. Ve Vinařství Vinium navštívíte  Výstavu Vinná poezie a historické sklepení.
11. květen 2025 8:06
Letní sporty, Jihomoravský kraj

Přístavy, kotviště a rejdy: tipy, kde se plavit a zakotvit na Baťově kanále

Baťův kanál nabízí široké spektrum zážitků ve spojení s rekreační plavbou – najdete zde množství půjčoven člunů a motorových loděk, které vám zajistí nezapomenutelnou dovolenou. Stejně tak je ale důležité vědět, kde se svým plavidlem bezpečně zakotvit. Infrastruktura Baťova kanálu je opravdu bohatá, přesto vznikají nové přístavy i rejdy a starší místa procházejí postupnou renovací. V přehledu najdete tipy na nová kotviště, kde můžete bezpečně zastavit a bezpečně vystoupit na břeh. Kam se svou lodí zamířit vám poradí Kudy z nudy.
4. květen 2025 8:37
Letní sporty, Jihomoravský kraj

Na Kyjovsko za lahodným mokem, krásnou krajinou i do mlýna

Vypravit se na Slovácko, to je vždycky dobrý nápad. Je to jedno z mála míst střední Evropy, kde je ještě folklor stále živý. Zdejší tanec verbuňk je dokonce zapsán na seznamu památek UNESCO. A k návštěvě zvou nejen folklorní slavnosti a festivaly, ale také archeologická naleziště a stará slovanská hradiště, poutní místa, hrady a zámky i zvlněná krajina Moravského Toskánska. Objevte tento rázovitý region při svých toulkách Českem!
3. květen 2025 10:53
Životní styl, Jihomoravský kraj