Příběh českých železnic začal v první polovině 19. století na
koněspřežce z
Českých Budějovic do Lince. Vůbec
nejstarší železniční trať v České republice už sice neexistuje, ale v
Českých Budějovicích ji připomíná
muzeum a v
Bujanově takzvaná
koláčová stanice a muzeum. Z
Tábora do
Bechyně se svezete
Elinkou,
první elektrickou dráhou ve střední Evropě. Jméno jejího stavitele vás asi nepřekvapí:
František Křižík. Chcete se projet romantickou úzkokolejkou? Po
nejdelší úzkorozchodné železnici v Česku sice právě nyní vlaky nejezdí, ale
úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy jezdí pravidelně, stejně jako jiná železniční kuriozita, bývalá
ozubnicová trať z Tanvaldu do Harrachova.
Inspirace pro šotouše! Přehled nejlepších výletů po železnici pro milovníky vlaků
Několik železničních rekordů najdete na
Šumavě: v
Novém Údolí je
nejkratší mezinárodní železnice na světě, titul
nejvýše položené železniční stanice má
Kubova Huť v nadmořské výšce 995 metrů na trati ze
Strakonic do
Volar.
Nejvýše položená rychlíková železniční stanice u nás pak je
Špičák v nadmořské výšce 836 metrů na trati z
Plzně do
Železné Rudy. V nedalekém sedle se nachází i nejvýše položené místo na železnici na našem území.
Nejvyšší železniční zastávkou na Moravě a ve Slezsku je
Ramzová v nadmořské výšce 760 metrů. Naopak
nejníž položená železniční zastávka v
Dolním Žlebu: má nadmořskou výšku pouhých 117 metrů.
Že je
Hlavní nádraží Praha největší osobní železniční nádraží v České republice vás asi nepřekvapí, ale víte, že patří také k nejhezčím secesním památkám
Prahy?
Největší nákladovou stanici najdete v
České Třebové.
Ponořte se do světa českých železničních rekordů a kuriozit. Historické nádraží, muzea a nevšední jízdy čekají na všechny milovníky vlaků.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.