Praha je
největším silničním a železničním uzlem v České republice. Je zde i pozemní, letecká, vodní a cyklistická doprava. Začínají zde 4 dálnice, 3 silnice pro motorová vozidla, 4 silnice I. třídy a směřuje sem 10 železničních tratí. Je zde také
nejvíce nádražních budov (mnohé z nich postavebé v 19. století) z nichž nejvzácnější je budova
Masarykova nádraží,
Hlavní nádraží,
Praha – Dejvice, nádraží
Praha-Smíchov a Praha-Holešovice. Jedním z hlavních pražských nádraží bylo i Praha-Těšnov, zrušené v roce 1972 a zbořené v roce 1985.
Nákladová nádraží a seřadiště se nacházejí na Smíchově, v Holešovicích-Bubnech, Vršovicích nebo na
Žižkově. Kontejnerový terminál Praha-Uhříněves je jedním z největších vnitrozemských kontejnerových překladišť ve střední Evropě.
Jako hlavní silniční uzel České republiky je
Praha propojena
dálniční sítí s dalšími českými a evropskými městy. Nejdůležitější jsou
dálnice D1 vedoucí přes
Brno do
Ostravy (s návazností na
České Budějovice, Vídeň nebo Bratislavu), dálnice
D5 spojující
Prahu s
Plzní, dálnice
D8 směrem na
Ústí nad Labem a dálnice
D11 na
Hradec Králové. Bezproblémová je také cesta směrem na
Příbram po rychlostí silnici
R4, částečně zprovozněné
R6 do
Karlových Varů (a dále do Německa),
R7 na
Chomutov a
R10 přes
Mladou Boleslav do
Turnova.
Hlavní město vybuduje velký
dopravní terminál u Smíchovského nádraží, kam by se měly přesunout autobusy, které nyní končí Na Knížecí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila v roce 2024
rekonstrukci nádražní budovy z 50. let, která by měla trvat do roku
2027. Opravy se týkají centrální haly i severního a jižního křídla. Zároveň správa připravuje rekonstrukci celé smíchovské železniční stanice, při které budou mimo jiné opravena tři nástupiště a vybudováno čtvrté.