ÚvodAktualityČtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají
Památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají

Jízda tramvají byla pro naše předky zážitkem, v našem světě jde ale o docela obyčejnou věc. Co se během téměř 150 let změnilo? Kde v naší zemi jezdí a jezdily tramvaje a nostalgické výletní linky? Kde jezdí české tramvaje ve světě? A kolik toho o městské kolejové dopravě v České republice nevíte?
Ikonická žlutá tramvaj v portugalském Lisabonu
Historická červená tramvaj v ulicích Prahy
Patříte mezi fanoušky tramvají? Jste na správné adrese! Portál Kudy z nudy nabízí přehlídku toho, co musíte v České republice ve spojení s městskou kolejovou dopravou vyzkoušet a zažít. Tramvajové linky najdete v řadě našich měst a dokonce se setkáte s řadou unikátů!
 

1. Praha a historické tramvaje

Věřte nebo ne, ale s podobným nadšením jako jezdí Češi do Lisabonu a projíždí se jeho ulicemi ve známých žlutých tramvajích, jezdí řada cizinců do Prahy. Do jejích ulic vyjela první tramvaj v roce 1875, v dalších desetiletích Praha zažila éru elektřiny a Františka Křižíka. Z oken tramvají se otvírá výhled na krásnou historickou architekturu, navíc se díky turistické lince 42 a nostalgické lince 41 můžete vrátit do dávné tramvajové historie. Turistická tramvaj, jejíž výchozí a konečnou zastávkou je smyčka Dlabačov, propojuje okružní jízdou centrum Prahy s řadou zajímavých míst, nastoupit a vystoupit můžete cestou kdekoliv. Vynechat nesmíte ani Muzeum městské hromadné dopravy, sídlící v památkově chráněné tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích nedaleko Pražského hradu. K vidění jsou desítky historických tramvají, autobusů i trolejbusů a také secesní salonní vůz, který navrhl architekt Jan Kotěra.
 

2. Středočeský kraj a čekání na tramvaj v Berouně

Podle odhadu jezdí v našich městech přibližně 1800 tramvají. Setkáte se s nimi v ulicích Prahy, Plzně, Ostravy, Liberce, Brna, Olomouce, Jablonce nad Nisou, Mostu a Litvínova, pověstným chytákem jsou Modřice. Tramvajová linka už totiž dávno nejezdí do Modřic coby městské části Brna, ale do sousedního samostatného města.

Než se podrobněji podíváme do dalších tramvajových měst v Česku, připomeňme si místo, kam zatím žádná tramvaj nepřijela. V Berouně si s tím ale nedělají těžkou hlavu a každoročně organizují happening Čekání na tramvaj s živým obrazem, který znázorňuje čekání na opožděnou tramvaj. Inspirací byla pohlednice z přelomu 19. a 20. století přesně s touto futuristickou vizí, která se ale nikdy neuskutečnila.
 

3. Jihočeský kraj a tramvaje v Českých Budějovicích

Na časy, kdy zdejšími ulicemi jezdívaly tramvaje, nostalgicky vzpomínají České Budějovice. První tramvaje městem projely v roce 1909 a rovnou šlo o elektrické linky – éru koňských i parních tramvají v Českých Budějovicích zkrátka elegantně přeskočili. Vozy jezdily na dvou tratích, P a L, které lidé lehce zlomyslně přejmenovali na Langsam a Pomalu (což je česky a německy totéž), ovšem dodnes s nostalgickým smutkem vzpomínají na 3. březen 1950, kdy městem projely naposledy. Dodnes se objevují návrhy na zavedení historické tramvajové linky, která by sloužila nejenom pro cestující od nádraží do centra, ale také jako turistický tahák. Podobně se tu a tam vynoří nápad vrátit do českobudějovických ulic jako turistickou atrakci repliku koněspřežné dráhy, nejstarší železnice na kontinentě. Zajděte se podívat do Muzea koněspřežky, ať víte, jak by výsledek vypadal.
 

4. Plzeňský kraj a výrobce tramvají Škoda Transportation

Plzni při prázdninových víkendech a městských slavnostech dodnes můžete vidět primátorský vůz aneb tramvaj, která 29. června 1899 zahajovala tramvajový provoz v západočeské metropoli, stejný vůz si dokonce můžete pronajmout pro vlastní oslavu. Tramvaje jezdí Plzní dodnes – ostatně plzeňská Škoda Transportation je strojírenská firma s více než 150letou tradicí, která navazuje na dobré jméno výrobců českých tramvají. Tramvaje z Plzně potkáte nejenom u nás, ale i v ulicích slovenských, italských, amerických, polských, maďarských, finských, tureckých či lotyšských měst.

Ovšem slavná tramvaj T3, chlouba československého strojírenství, která s přibližně 14 tisíci kusy drží rekord jako nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě, z Plzně nepochází: vyráběla se v podniku ČKD PrahaPraze na Smíchově v šedesátých až devadesátých letech minulého století.
 

5. Karlovarský kraj a tramvaj do Mariánských Lázní

Stejně jako v Jihlavě, Olomouci a dalších městech, kde to lidé měli z města na nádraží kapku daleko, i v Mariánských Lázních lázeňským hostům pomáhaly s dopravou do oblíbených lázní desítky let tramvaje. Městem jezdily od roku 1902, a to na jednokolejné trati s délkou přibližně 2300 metrů. Po ukončení provozu tramvají v Českém Těšíně šlo o nejmenší tramvajový provoz v bývalém Československu, ovšem mariánskolázeňské tramvaje měly na kontě ještě další prvenství: jako jediné v Česku jezdily v nadmořské výšce přes 600 metrů. Nakonec je v 50. letech minulého století nahradily trolejbusy a návrat tramvají není v plánu.

Ačkoli v Karlovarském kraji nemají tramvaje, mají karlovarské metro: s nadsázkou se tak říká lanovce z Divadelního náměstí k hotelu Imperial. Lázeňské hosty vozí od roku 1912, měří 127 metrů a přezdívku si vysloužila tím, že celá trať vede v tunelu.
 

6. Ústecký kraj a tramvaj z Mostu do Litvínova

Nostalgickou jízdou v červnu 1970 se s tramvajemi rozloučilo Ústí nad Labem. Tramvaje se zastavily po jednasedmdesáti letech a po více než 33 kilometrů dlouhé tramvajové síti zbyly jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce. Ještě o něco déle jezdily tramvaje v Teplicích, kde jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí na území dnešního Česka vznikla v roce 1895 z popudu hraběte Edmunda Clary-Aldringena. Definitivně se pak teplické tramvaje zastavily v roce 1959.

Přesto na jednom místě v Ústeckém kraji tramvaje jezdí dodnes, a to po 18,6 km dlouhé trati z Mostu do Litvínova. Vznikla v roce 1901, kdy vedla od dnes již zaniklého nádraží ve starém Mostu přes Kopisty, Růžodol a Horní Litvínov do Janova.
 

7. Liberecký kraj a meziměstská tramvaj Liberec–Jablonec

V Jablonci nad Nisou se první tramvajový vůz vydal na svou trať v roce 1900, v roce 1965 nahradily tramvaje autobusy. Přesto se v době, kdy se už nad jabloneckými tramvajovými linkami začala stahovat mračna, budovala nová trať, a to meziměstská tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce. Linka je součástí sítě městské hromadné dopravy v Liberci, měří 13 kilometrů, vede lesy i vesničkami a jízda trvá půl hodiny. V krajském městě Libereckého kraje jezdí tramvaje od rou 1897 dodnes. Už nyní si můžete prohlédnout Technické muzeum, v budoucnosti se počítá se vznikem muzea historie tramvajové dopravy.

Mimochodem, i jablonecké tramvaje měly na kontě jeden zajímavý rekord: nejstrmější úsek našich tramvajových tratí se sklonem 108,5 ‰, který vedl Lidickou ulicí.
 

8. Královéhradecký kraj a tramvaj, která neexistovala

Ani v Hradci Králové tramvaje nejezdí a dokonce nikdy nejezdily, i když se s jejich zavedením počítalo už v regulačním plánu z roku 1898. Při stavbě Pražského mostu dokonce byly v jeho vozovce položeny elektrické koleje, a i když po nich nikdy žádný vůz nepřejel, tramvaj na mostě se objevila na dobových pohlednicích. Nakonec se v roce 1949 Hradec Králové stal sedmým městem v republice, kde začaly jezdit trolejbusy.
 

9. Pardubický kraj a tramvaj z Pardubic do Hradce Králové

Pokud by došlo na některé z velkých návrhů a plánů, s nimiž se v minulosti počítalo v Pardubickém kraji, jezdily by po Pardubicích tramvaje (případně by rovnou propojily Pardubice s Hradcem Králové), ve městě by stál obří přístav, opera a zoologická zahrada, na úpatí Kuňky by se tyčily skokanské můstky a v nedalekých Opatovicích nad Labem by hezký obrázek Polabí doplňovala jaderná elektrárna.
                                              

10. Vysočina a výlet tramvají po Jihlavě

Spojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948. Jednokolejná trať měřila přibližně 2,7 km a po Českém Těšíně a Mariánských Lázních šlo o třetí nejmenší tramvajový provoz v českých zemích. Objevilo se několik návrhů na prodloužení, ale nakonec trať zkrátili a v roce 1948 tramvaje vystřídaly trolejbusy. Kdo by se chtěl projít po někdejší tramvajové trati, musel by z dnešního Masarykova náměstí jít po Komenského ulici přes náměstí Svobody a dál po Havlíčkově ulici až k nádraží. Jihlavské tramvaje dnes připomíná krátká kolej, zasazená v dlažbě mostu U Jánů; právě tudy tramvajová trať vedla.
 

11. Jihomoravský kraj a nejstarší tramvajová síť

Ze všech našich „tramvajových měst“ má nejstarší tramvajovou síť Brno: první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. Dnes má Brno po Praze druhou největší tramvajovou síť v republice, jedna z tratí vede i do sousedního města Modřice. V letních měsících projíždějí městem historické a retro soupravy, o které pečuje Technické muzeum, v rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika vozoven a muzejních depozitářů. S tématem tramvajové dopravy si pohrává i nápadité graffiti na konečné tramvají Čertova rokle na sídlišti Lesná. Dokážete najít všechna přísloví a pořekadla, ukrytá ve velkoformátové malbě?
 

12. Zlínský kraj a místo tramvají trolejbusy

Ve Zlíně sice měli rodinu Baťů a jejich úspěšné vize rozvoje, ale žádný z plánů nezahrnoval tramvaje. Pokud se proto chcete vypravit na slavnosti spojené s jízdami historických vozidel, musí vám stačit autobusy a trolejbusy.
 

13. Olomoucký kraj a tramvaj do pevnosti

Za zavedení tramvajové dopravy v Olomouci může zdejší vojenská pevnost. Kvůli bytelným hradbám a ochrannému pásmu nádraží vzniklo daleko od dnešního centra. Aby lidé nemuseli chodit tak daleko, město zavedlo už v roce 1945 přepravu omnibusy, které na přelomu 19. a 20. století vystřídaly právě tramvaje.
 

14. Moravskoslezský kraj a cesta tramvají do lesa

Po Praze a Brně je třetí největší v zemi síť tramvají v Ostravě. První linka parní tramvaje se z nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic rozjela v srpnu 1894, síť se stále rozšiřuje a řadu historických tramvají využívá Dopravní podnik Ostrava při mimořádných jízdách. Raritou je meziměstská trať z Ostravy do Kyjovic-Budišovic. Původně šlo o železniční trať, ale když se v 50. letech rušila, přestavěli ji pro tramvajový provoz. Jednokolejka projíždí lesy, rekreačními oblastmi a vesnicemi až k malému lyžařskému svahu, dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí. Připomeňme si také zaniklou tramvajovou síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956, nevelkou tramvajovou síť v Českém Těšíně, provozovanou od roku 1911 do roku 1921, kdy se město rozdělilo mezi dva státy, a kratičkou síť tramvají v Bohumíně z let 1902–1973.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice – trať Jindřichův Hradec-Obrataň

Nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice – trať Jindřichův Hradec-Obrataň

Nejdelší úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm bývala dlouhá 46 km a vede z Jindřichova Hradce do Obrataně. Od října roku 2022 zde vlaky nejezdily, k zahájení provozu však došlo opět v září 2024.

Areál MHD v Brně-Líšni Kultura

Areál MHD v Brně-Líšni

Veřejně přístupný depozitář městské hromadné dopravy (MHD) pod správou Technického muzea v Brně se nachází v městské části Brno-Líšeň, východně od centra Brna, v prostoru bývalého nádraží místní dráhy. Prohlídky je nutné domluvit dopředu.

Když někdo miluje železnici… aneb tipy na expozice i zážitkové jízdy

Když někdo miluje železnici… aneb tipy na expozice i zážitkové jízdy

Že jsou vlaky poezie, to ví dnes už každý. Nic na tom nezmění ani to, že modrá armáda už dnes není co dřív. Když je milujete, není totiž co řešit. Nepomůžete si. Mašinky mají svoje kouzlo, a když mu jednou propadnete, tak už je to na celý život a nikdo s tím nic nenadělá. Pojďte se s námi podívat na místa, která mají se železnicemi něco společného a kde se s nimi můžete nejen setkat, ale kde se jich můžete třeba i dotknout vlastníma rukama a seznámit se s nimi jinak než jako pasažéři.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese Zážitky

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese

Trať Liberec – Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Vybudována byla v letech 1947 až 1955. Původně byla provozována společně dopravními podniky obou měst, nyní je trať součástí Liberecké tramvajové sítě.

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

Metro je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a nejvyužívanější dopravní prostředek v Praze. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci, a přestože zpoždění prakticky neexistuje a v dopravní špičce vlaky jezdí po dvou až třech minutách, hlášku „promiňte, mně nejelo metro“ používají školáci po celém městě. Samozřejmě, dokonce i ti, kteří jím jezdit vůbec nemusí.

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze Kultura

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky

Hledáte inspiraci pro letní výlety po všech krajích České republiky? Vyzkoušejte naše tipy na elektrárny, mosty, železnice, kanály, rozhledny, vodní stavby, manufaktury a další industriální a technické památky. Jsou přístupné veřejnosti, přináší svědectví o umu a vynalézavosti našich předků a podrobně je zmapoval cestopisný dokumentární cyklus České televize, na němž se podílela i Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism s portálem Kudy z nudy.

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Tentokrát uděláme radost všem fanouškům železnice, literatury a filmů: vydali jsme se po peronech a kolejích pátrat po uměleckých dílech, kde duní vlaky a ze stránek na nás pomrkávají kreslené parní mašinky pana Milera. Následující řádky voní dehtem a karbolem, mezi nimi uniká pára a tu a tam se ozve táhlé zahoukání.

Technické muzeum Liberec Kultura

Technické muzeum Liberec

Technické muzeum Liberec je místem, kde se potkávají příznivci techniky z celého trojzemí a kde je možné se seznámit s bohatou technickou historií kraje. Nachází se v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů ve čtyřech pavilonech.

Pronájem historické tramvaje v Plzni Zážitky

Pronájem historické tramvaje v Plzni

Hledáte něco mimořádného? Využijte unikátní možnosti pronájmu historické tramvaje v Plzni a zpestřete tak svou svatbu, podnikovou oslavu, reklamní akci či jinou příležitost, která si žádá něco opravdu výjimečného.

Jízda historickou tramvají po Praze Památky

Jízda historickou tramvají po Praze

Pronájem historické tramvaje a jízda historickým centrem patří k nezapomenutelným zážitkům při návštěvě Prahy.

Nostalgická tramvajová linka č. 41 Památky

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Jízda historickou linkou 41. Ze střešovické vozovny vyjíždějí o víkendech od dubna do října historické soupravy tramvají na svou pravidelnou trať centrem Prahy na nostalgické lince 41.

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší tramvaj v Čechách se nachází v Plzni. Tramvaj "primátorský vůz" zahajovala 29. června 1899 tramvajový provoz v Plzni.

Další aktuality

Seznamte se: velká jména českého a světového automobilismu

Vydejte se s Kudy z nudy na fascinující jízdu dějinami automobilismu a poznejte osobnosti, které stály u zrodu legendárních strojů, proslavily českou technickou zručnost a dobývaly světové tratě. Ukážeme vám konstruktéry, průkopníky i závodní esa, jejichž jména se zapsala zlatým písmem do historie motorismu. Pojďte objevit příběhy mužů i žen, kteří žili pro rychlost, inovace a vášeň k automobilům.
3. červenec 2025 8:31
Památky

Holandsko v Česku: dům, zahrady, větrné mlýny, sýry, dřeváky i keramika

Rozkvetlé tulipány, větrné mlýny, vodní kanály, sýry a dřeváky: tak znají Holandsko turisté. Víte, že holandské stopy objevíte i u nás? V Kroměříži můžete obdivovat Holandskou zahradu, ve Veltrusech Holandský domek a větrných mlýnů stojí po Česku tolik, že je nespočítáte ani na prstech obou rukou.
2. červenec 2025 6:08
Památky

Česko ve filmu: Osada Havranů, Karel Zeman a české filmy o pravěku

Zkuste na chvíli odložit smartphone, zapomenout na klimatizaci a skočit zpátky o pár tisíc let. Do doby, kdy se lidé domlouvali spíš pokřikem než mobilem, místo Uberu používali vlastní nohy, a jejich šatník se skládal hlavně z kožešin a pazourků. Tohle je pravěk – a český film si na něj docela potrpí. S Kudy z nudy se dostanete mezi mamuty, do Osady Havranů anebo k Lovcům mamutů.
1. červenec 2025 9:14
Památky

Archeologické léto nabízí procházky na archeologické lokality s odborníky

Archeologické léto probíhá i letos a příznivce archeologie a historie zve na zajímavé akce, během nichž odborníci odkrývají příběhy minulosti v akcích pro veřejnost po celé republice. Zájemci se můžou vydat na hrady, hradiště, pohřebiště, do archeoparků nebo navštívit právě probíhající výzkumy. Na více než 250 prohlídek je třeba se objednat předem, Archeologické léto probíhá během prázdnin 2025 a potrvá až do poloviny září 2025.
30. červen 2025 11:00
Památky

Vydejte se na výlet po stopách dávných Slovanů!

Poznejte dávnou historii českého území. Legenda o praotci Čechovi vypráví o zemi pusté, neobývané, mlékem a strdím oplývající. Pravda ovšem vypadá zcela jinak. Slovanské kmeny nepřišly na neobydlené území, ale usadily se na místech, kde již v minulosti žili Keltové a Germáni. Kudy z nudy vás dnes zve na výlet do míst, která souvisí se starodávnými legendami, slovanskými rituály a prvními kmenovými hradišti.
29. červen 2025 10:06
Památky

Věda a historie není nuda: staré lomy jako skvělá místa k výletům

Jak se mění české lomy? Kdysi ponurá měsíční krajina, dnes atraktivní koupání, zajímavá příroda, skvělá místa k odpočinku anebo naučné stezky: tak vypadá nový život starých povrchových lomů. Z několika stovek jsme na Kudy z nudy vybrali pouhý zlomek, ale věřte, že všechna vybraná místa stojí za návštěvu a bližší prozkoumání.
29. červen 2025 7:36
Památky

Zámky o prázdninách vítají děti: přijďte na pohádkovou prohlídku

Vydejte se s dětmi na výlet do minulosti a poznejte hrady oživlé historií a pohádkami. Portál Kudy z nudy vám přináší několik tipů na hrady a zámky, kde si děti užijí prázdninová dobrodružství!
27. červen 2025 6:00
Památky

Kam se vydat na výlet na hrady a zámky, kde není o prázdninách v pondělí zavřeno?

Čas prázdnin, a s ním i nárůst návštěvníků na hradech a zámcích, vedl kastelány k rozšíření otevírací doby. Právě s ohledem na dobu dovolených zůstane letos řada objektů otevřena i v pondělí. Jedná se například o zámky Lednice, Sychrov, hrad Trosky nebo hospitál Kuks. Otevřeno má ale i řada soukromých hradů a zámků.
24. červen 2025 7:07
Památky