Po trase Pražského semmeringu
První tip máme pro Pražáky – pražský motoráček jezdí celoročně každou sobotu, neděli a ve státní svátky po tzv.
Pražském semmeringu, po trati číslo 122 ze stanice
Praha hlavní nádraží do stanice
Praha-Zličín a zpět. Cestou nabízí překrásné pohledy na
Prahu, které se otevírají z železničního mostu přes
Vltavu. Vidět je i panorama
Pražského hradu,
Vyšehrad a z
hlubočepských viaduktů můžete sledovat téměř
vesnickou zástavbu původních Hlubočep, ale i unikátní přírodu
Prokopského údolí. Přes Košíře a
Cibulku projíždí vlak přírodní park Motol a Stodůlky. Trasa končí ve stanici Praha-Zličín, která je nedaleko
konečné tramvají Sídliště Řepy, odkud se lze vrátit zpět do centra. Jízdu
Pražského motoráčku zajišťuje dopravce
KŽC Doprava, který se specializuje na provozování nostalgických vlaků. V
pracovní dny jezdí po trase linka ČD S65 v časovém rozmezí od 5:00 do 22:00 hodin. Vlaky jezdí mezi zastávkami Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Praha-Zličín – Hostivice – Rudná u Prahy.
Polubenka z Tanvaldu přes Harrachov až do Szklarské Poreby
Ozubnicová železnice nazývaná místními
Zubačka nebo
Polubenka jezdí z
Tanvaldu do
Harrachova a polské Szklarské Poręby celoročně a v zimě pilně vozí lyžaře. Trať mezi
Tanvaldem a
Harrachovem je jednou z posledních normálně rozchodných
ozubnicových železnic v Evropě a zároveň představuje
nejstrmější železnici v České republice. Trať se honosí mnoha zajímavými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů, dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku
Tanvald –
Kořenov, překonávající výškový rozdíl 235 metrů maximálním
stoupáním až 58 promile. Zajímavostí je také to, že se zde točil
film Věry Chytilové "Kalamita". Osobní vlaky projíždějí touto tratí na trase
Liberec –
Jablonec nad Nisou – Lučany –
Smržovka –
Tanvald –
Desná – Dolní Polubný –
Kořenov –
Harrachov – Szklarska Poręba.
Výlet na Švestkovou dráhu
Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující
Litoměřice horní nádraží,
Lovosice a
Most. Její historie sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v
provozu denně v rámci linky U10. Vlaky zde provozuje
společnost AŽD Praha, jedná se o motorové jednotky RegioSprinter, které vás komfortně a s příjemnou obsluhou odvezou do
Muzea českého granátu, k Ulrice von Levetzow, pod
hrady Košťálov a
Oltářík, nebo jen tak do přírody. Název lokálky
Švestková dráha byl používán sudetskými Němci (ovšem pod sudetoněmeckým ekvivalentem "
Zwetschkenbahn") až do jejich násilného odsunu po druhé světové válce. Jméno trati dalo v tehdejší době velké množství
švestkových sadů a alejí, z nichž do dnešních dnů zůstaly po napadení nemocí šarka pouze nepatrné zbytky.
Posázavským Pacifikem z Braníka do Čerčan
Trať okolo řeky
Sázavy v Posázaví patří k trempským stálicím víkendových
výletů od dob první republiky. V zimní sezóně vás tratí
Praha – Čerčany svezou
vlaky Českých drah, které zde jezdí celoročně. Ať už patříte k starým turistickým mazákům či jste
Posázavským Pacifikem ještě nejeli, určitě vás vždycky nadchne nádherná krajina, lesy a skály, tunely a ve všech ročních obdobích krásná řeka
Sázava.
Vláček do Posázaví, krajiny romantických duší, vyjíždí z pražského
Hlavního nádraží a zastavuje v Braníku –
Zbraslavi –
Vraném nad Vltavou –
Davli – Petrově – v Lukách pod Medníkem –
Jílovém – Krhanicích –
Týnci nad Sázavou – v Poříčí a Čerčanech. Milovníkům přírody a turistiky můžeme doporučit
výlet z Kamenného Přívozu po červené značce
okolo Sázavy do Petrova u Prahy.
Jízda horskou krajinou Krušnohorského semmeringu
Krušnohorský semmering je horská část druhé nejvýše položené železniční trati v České republice, která vede z
Karlových Varů do německého
Johanngeorgenstadtu. Na úseku z
Nejdku do
Perninku překonává vlak na patnácti kilometrech výškový rozdíl 365 m. Je tomu tak pomocí
tří tunelů a
novohamerské smyčky. Zde se motorový vlak
otáčí do protisměru obloukem o poloměru 180 metrů a dostane se tak až do nadmořské výšky
915 metrů, což je druhý nejvyšší bod dosažený na železnici v Česku. Tento bod se nachází mezi zastávkami
Pernink a Oldřichov u
Nejdku, stanice
Pernink je druhá
nejvýše položená železniční stanice v Čechách. Trať byla dokončena v roce 1899, vede krajinou
Krušných hor a nabízí daleké výhledy do údolí říčky Rolavy. Na trati (v obci Pernink) se nachází technická zajímavost – impozantní
klenutý kamenný viadukt, který v nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 m. Původně měla být trať součástí Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Plzně a odtud pak do Saska.
Vlaky Českých drah zde jezdí denně, a to po trase
Karlovy Vary – Stará a Nová Role –
Nejdek – Vysoká Pec –
Nové Hamry – Sejfy –
Pernink –
Horní Blatná – Potůčky – Johanngeorgenstadt.
Všechny krásy Šumavy na Šumavské dráze
Šumavské hluboké lesy, horské louky a podmáčená blata chytnou za srdce každého milovníka přírody v jakékoli roční době. Díky společnosti
GW Train, která provozuje
Šumavské dráhy si lze jízdu
šumavskou krajinou vychutnat v létě i v zimě. Vybrat si můžete hned ze tří tras – nejpopulárnější z nich je
České Budějovice –
Černý Kříž, která vede přes
Český Krumlov – Hořice na Šumavě – Černou v Pošumaví –
Horní Planou –
Novou Pec – Ovesnou a Pěknou na
Černý Kříž. Tam se potkávají vlaky jedoucí po trase Číčenice –
Vodňany –
Bavorov –
Prachatice –
Volary – Dobrá na Šumavě –
Černý Kříž –
Stožec a
Nové Údolí. Poslední šumavskou dráhou společnosti GW Train je trasa
Strakonice –
Vimperk –
Kubova Huť –
Lenora –
Soumarský Most –
Volary. Na všech tratích vás svezou bezbariérové oranžovo-zelené
motoráčky Regio Sprinter RVT s hlášením stanic, klimatizací, panelem s aktuálním úsekem projížděné trasy a wi-fi. V sezóně je připojen také speciální vagon pro převoz kol a lyží.
Zapomenutá středočeská lokálka z Olbramovic do Sedlčan
Malebná a romantická
Sedlčanka, tedy
lokálka z Olbramovic do Sedlčan byla vystavěna v letech 1893–1894 jako soukromá dráha. Později byla připojena k ČSD. Vede krásnou krajinou
lesů, luk a vesniček středního Povltaví. Železniční trať Olbramovice –
Sedlčany je v jízdním řádu ČD označena jako 223. Jedná se o jednokolejnou trať, jejíž
okolí je velmi malebné. Vlaky jezdí ze
Sedlčan do Bořené Lhoty, Štětkovic, Minartic, Voračic,
Vrchotových Janovic a Olbramovic. Tam lze přesednout na vlaky do
Prahy či
Českých Budějovic. Místní obyvatelé jsou na „svou dráhu“ velmi hrdí a laskavě jí přezdívají
Seldčanský Pacifik nebo
Sedlčanka. Svézt se po ní můžete
po celý rok, jezdí zde
České dráhy.
Výlet do Jeseníků po Slezském semmeringu a do Vrbna pod Pradědem
První říjnový den roku 1888 byla zprovozněna
železniční trať z Hanušovic do Jeseníku, tzv.
Slezský Semmering. Zejména úsek mezi stanicemi
Branná a
Lipová-lázně nabízí cestujícím úchvatné pohledy na hřebeny
Jeseníků a
Rychlebských hor. Železnice zejména v
Horní Lipové prochází několika údolími a tvoří úchvatné zákruty nad nimi.
Údolí železnice překonává pomocí viaduktů, přičemž jen na území
Horní Lipové jich je šest. Trasa mezi
Brannou a
Lipovou překonává značné převýšení, přičemž
nejvyšším bodem trati je
Ramzová (760 m n.m.), které je
nejvýše položenou rychlíkovou stanicí v ČR. Vlaky
Českých drah zde jezdí
každý den, a nejen „obyčejné“ osobáky, ale zejména vlaky spěšné, které vyjíždí ze
Zábřehu na Moravě a jedou před
Hanušovice – Potůčník –
Brannou – Ostružnou –
Ramzovou –
Lipovou až do
Jeseníku.
Naopak
krásnou lokálkou, kde spěšný vlak nepotkáte, zato si užijete poklidnou jízdu hezkou krajinou je
dráha z Milotic nad Opavou
do Vrbna pod Pradědem, kterou provozuje
GW Train. Jezdí se zde denně po celý rok, a to mezi zastávkami Milotice nad Opavou – Nové Heřminovy – Kunov – Široká Niva – Pocheň – Karlovice –
Vrbno pod Pradědem.