Komiks dokonce má každý rok svůj malý svátek:
Mezinárodní den komiksu se slaví
25. září. Kreslené příběhy, jejichž hrdinové mluví v typických „bublinách“ rozhodně není vynálezem moderní doby. Na
Kudy z nudy proto začneme s průzkumem komiksu pěkně daleko v historii: prapředky barevných kreslených příběhů o
Čtyřlístku, Garfieldovi, Batmanovi, Muriel, Kačerovi Donaldovi, Pifovi, Rychlých šípech, Mourrisonovi a dalších skvělých superhrdinech totiž můžeme najít třeba na
Trajánově sloupu v Římě, v
egyptských hieroglyfech nebo na
tapiserii z Bayeux.
1. Historické komiksy na plátně i na zdech
Pokud plánujete výlet do
Francie, vzácnou ruční práci můžete na vlastní oči vidět právě v
Bayeux: přes půl metru široká široká a skoro sedmdesát metrů dlouhá vyšívaná tkanina vypráví jako dobový komiks události, které předcházely normanské invazi do Anglie v roce 1066, stejně jako invazi samotnou. Podle tradiční francouzské pověsti ji zhotovila královna Matylda, manželka Viléma Dobyvatele, a její dvorní dámy, ovšem první písemná zmínka o vzácné ruční práci pochází až z roku 1476. Mnohem mladší je
tapiserie, kterou podle slavné předlohy utkala textilní výtvarnice a učitelka dějin umění
Věra Mičková z
Olomouce. Její dílo cestuje po různých výstavách, takže ho můžete vidět i u nás.
Komiksy připomínají i složité pásy maleb na zdech některých hradů a zámků. Jedna z prohlídkových tras na
hradě a zámku v
Jindřichově Hradci vás například zavede do interiérů středověkého paláce, kde gotická nástěnná malba vypráví
svatojiřskou legendu. Na rozdíl od
tapiserie z Bayeux, kde jsou vysvětlující nápisy v latině, bubliny na zdi ovšem chybí.
2. Jinotaje a komiks pro dospělé
O tom, že komiks není jen zábava pro děti, svědčí série obrázků
Williama Hogartha (1697–1764), anglického malíře a rytce. Stál u zrodu satiry a karikatury, a právě na taková témata vytvořil řadu sad sekvenčních obrázků, kritizujících různé aspekty politického a společenského života 17. a 18. století. Proslavila ho série rytin
Pokrok nevěstky, následovaná sérií
Pokrok hraběte a
Marriage à-la-Mode. Šlo o obrazová vyprávění a moralistická varování plná skrytých významů a jinotajů, která se dobře prodávala a přinesla Hogarthovi nehynoucí slávu.
3. Žluté dítě a Rychlé šípy
Kdy vyšel první
moderní komiks? Podle Američanů to bylo 16. února 1896, když
Richard Outcault publikoval v
časopise New York World svůj
komiks Yellow Kid / Žluté dítě. Český komiks o něco mladší, zrodil se někdy ve dvacátých letech 20. století. Známé jsou komiksy
Josefa Lady se zvířecími hrdiny pro malé děti, a komiksy
Ondřeje Sekory – Ferda Mravenec,
kuře Napipi, kapitán Animuk či
pes Rek. Skutečným fenoménem českého komiksu se pak staly
Rychlé šípy a příběhy Mirka Dušína, Jarky Metelky, Jindry Hojera, Červenáčka a Rychlonožky. Jejich autorem byl
Jaroslav Foglar (1907–1999), postupně je
ilustrovali Jan Fischer, Václav Junek, Bohumír Čermák a
Marko Čermák.
4. Fenomén Čtyřlístek
V roce 1969 poprvé vyšel
dětský komiksový seriál Čtyřlístek. Příběhy Myšpulína, Bobíka, Pindi a Fifinky vycházejí dodnes, ilustrátorem a dvorním autorem je
Jaroslav Němeček (*1944). V časopise se objevily i další seriály, namátkou
Polda a Olda od
Jaroslava Maláka,
Vynálezy Pana Semtamťuka od
Adolfa Borna či
Anča a Pepík od
Lucie Lomové. Čtyřlístek je zapsaný v
České knize rekordů jako
nejdéle vycházející český komiks. Kromě téměř tisícovky vydání má Čtyřlístek svůj web, poštovní známky,
Muzeum Čtyřlístku v Doksech a dokonce i pohádkovou stezku
Se Čtyřlístkem okolo Blaťáku.
5. Od Zeleného Raoula k Mourrisonovi
Z modernějších komiksů pro dospělé je známý původní český
komiks Zelený Raoul, který s plným názvem Zelený Raoul aneb Nekonečný příběh České republiky očima ufona v letech 1995–2022 vycházel v
týdeníku Reflex. Kreslířem komiksu byl
Štěpán Mareš, autory scénářů tři redaktoři Reflexu –
Dan Hrubý, Milan Tesař a
Tomáš Baldýnský. Pozornost si zaslouží i komiks
Jaroslava Rudiše Alois Nebel, který vyšel jako komiks, knižně a dokonce podle něj byl natočen i film, anebo
Velké putování Vlase a Brady od známého výtvarníka
Františka Skály. Fenoménem se staly také komiksy, které v 70. letech začaly vycházet v dětských časopisech, v
Ohníčku, Mateřídoušce, Sedmičce nebo na poslední straně
časopisu ABC. Od roku 2002 tam řádí
Mourrison, kocouří hrdina bez básně a hany, jehož autorem je
Lukáš Fibrich.
6. Nejlepší české komiksy
Když v roce 2009
web Komiksárium vyhlásil anketu o nejlepší český komiks všech dob, nejlepším českým komiksem historie byl zvolen příběh
Káji Saudka Muriel a andělé. „Skvěle mixuje dobrodružství, romanci a humor,“ zněl verdikt poroty. Jeho autory byli
Kája Saudek a
Miloš Macourek, předlohou k několika postavám se staly osoby z kreslířova okolí. Pro Muriel to byla tehdejší Saudkova přítelkyně,
herečka Olga Schoberová, pro hlavního padoucha generála Xerona jeho bratr
Jan Saudek.
Brilantní kreslíř Saudek se ale umístil i na třetím místě s neméně
slavným seriálem Lips Tullian. Příběh „nejobávanějšího náčelníka lupičů“ se odehrává v polovině 17. století na území Čech a německého Saska a předlohou pro něj byla skutečná postava, která posloužila
Friedrichu Schillerovi jako reálná předloha jeho slavných
Loupežníků (1781). Scénář vytvořil
Jaroslav Weigel a komiks vycházel v 70. letech na pokračování v
časopise Mladý svět.
7. Pullitzerova cena za komiks
Pullitzerova cena je každoročně udělované prestižní americké žurnalistické a umělecké ocenění. Jejím zakladatelem je americký novinář maďarského původu
Joseph Pulitzer a uděluje se od roku 1917. Jedním z jejích držitelů je
Art Spiegelman, americký komiksový kreslíř, editor a spisovatel. Narodil se ve
Švédsku židovským uprchlíkům Vladkovi a Anje Spiegelmanovým, kteří přežili
koncentrační tábory Osvětim a Dachau. V roce 1960 se rodina odstěhovala do USA, kde dvanáctiletý Spiegelmann objevil komiksové příběhy a sám je pak začal kreslit. Jeho
„grafický román“ Maus je děsivým zobrazením
holocaustu, vyprávěným formou komiksu. Židé v něm vystupují jako myši, Němci jako kočky a Poláci jako prasata. Maus se v roce 1992 stal prvním komiksem, který získal Pulitzerovu cenu.