Česku se už několik let přezdívá
e-commerce velmoc. Proč? V naší zemi totiž působí bezmála 60 tisíc e-shopů, které každoročně v součtu dosahují obratu přibližně 200 miliard korun. V přepočtu na jednoho obyvatele je to jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů na světě. Nakupujeme tak všechno – knihy o
památkách a
rozhlednách, outdoorové vybavení do
přírody,
bicykly a sportovní potřeby pro
letní a
zimní sporty,
lázeňské pobyty,
gastronomické zážitky i
ubytování.
Není divu: nakupování na internetu je rychlé, pohodlné a nemusíte se při něm ani zvednout od pracovního stolu nebo z gauče. Nemusíte jezdit do obchodu a probírat se zbožím, které vás nezajímá. Pokud ale Česká republika je skutečně královstvím e-shopů, kdo je jejím králem?
Alza.cz
S ročním obratem více než 40 miliard korun
Alza dlouhodobě patří k
největším e-shopům na českém trhu a zároveň je inovátorem v oblasti internetového prodeje v Česku a na
Slovensku. Společnost založená v roce 1994 se specializuje na počítače, spotřební elektroniku a hračky, sport, hobby, zábavu, parfémy, hodinky a drogerii. Má vlastní mobilní aplikaci i síť vlastních poboček ve všech regionech Česka a
Slovenska, v
Maďarsku a
Rakousku. Výkladní skříní firmy jsou moderní centrální showroomy v
Praze, Bratislavě a
Budapešti. Kromě kamenných prodejen si mohou zákazníci své zboží vyzvedávat také 24/7 v síti chytrých výdejních schránek, takzvaných AlzaBoxů. Rychlé doručení garantuje vlastní doprava AlzaExpres. Nepřehlédnutelný je rovněž maskot společnosti,
zelený mimozemšťan Alzák, jemuž propůjčuje hlas dabér a herec
Bohdan Tůma.
Heureka.cz
Největší nákupní rádce a cenový srovnávač na českém internetu navštíví měsíčně 23 milionů uživatelů a je šestým nejnavštěvovanějším webem v Česku. Zákazníci si na Heurece vybírají a srovnávají nabídky produktů z více než 55 tisíc internetových obchodů. Skupina
Heureka Group působí v devíti zemích střední a východní Evropy.
Heureka.cz každoročně vyhlašuje vítěze soutěže
ShopRoku, o nichž rozhoduje odborná porota i zákazníci. V roce 2024 byl nejoblíbenější největší český e-shop
Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české
hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku se stal
Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace byl
Mall.cz, ocenění za kvalitu získal
knihobot.cz.
Slevomat .cz
Slevový a nyní zážitkový portál vznikl v roce 2010. Jedním z jeho zakladatelů byl podnikatel
Tomáš Čupr, který stojí také za online
supermarketem Rohlík nebo
rozvážkovou službou Foodora. V Česku a na
Slovensku má Slevomat více než tři sta zaměstnanců. Více než polovinu prodejů tvoří cestování po Česku, ale nabízí i zahraniční pobyty: například po
Polska cestovala právě přes Slevomat třetina českých turistů. Firma provozuje i vlastní cestovní kancelář Zanzo. Denní návštěvnost Slevomatu se pohybuje mezi 200 a 300 tisíci uživateli. Po cestování se nejčastěji nakupují zážitky a služby, kosmetika a gastronomie.
Mall.cz
Internetový obchod
Mall.cz patří k největším e-shopům na českém trhu. Byl založený roku 2000 a specializuje se na domácnost a elektroniku, v nabídce má ale i knihy, doplňky stravy, hračky, módu, sportovní a outdoorové vybavení, hudební nástroje a další. Z Mall se také postupně stalo největší české internetové tržiště, kde najdete tisíce e-shopů na jednom místě a nakoupíte na nich za jediné poštovné. Kromě České republiky působí také na
Slovensku, v
Polsku, Maďarsku, Slovinsku a
Chorvatsku. Od jara je 2022 je Mall součástí e-commerce skupiny
Allegro Group. Její polská doména
Allegro.pl patří mezi deset nejnavštěvovanějších webových stránek elektronického obchodování na světě a zároveň se řadí mezi 100 nejnavštěvovanějších webových stránek na světě.
Rohlík.cz
Rohlik.cz je český internetový obchod s potravinami a evropská jednička v online prodeji potravin. Založil ho úspěšný český podnikatel a investor
Tomáš Čupr a právě online supermarket Rohlík se v roce 2021 se stal prvním českým jednorožcem, tedy startupem oceněným minimálně na miliardu dolarů. Zboží prodávané tímto internetovým obchodem si lze zakoupit na webu či mobilní aplikaci, poté si můžete zboží nechat dovézt nebo si je vyzvednout na odběrovém místě. Rohlík znají i rovněž zákazníci v
Maďarsku, Rakousku a
Německu.
Košík.cz
Nemusíte stát dlouhé fronty ani nosit těžké tašky, další internetový obchod s potravinami Košík.cz nabízí nákup čerstvých i trvanlivých potravin všeho druhu až ke dveřím, a to za ceny jako v supermarketu. Kromě České republiky ho využívají i zákazníci v
Bulharsku.
Další velké e-shopy v Česku
- CZC.cz je český e-shop, který se zaměřuje především na elektroniku a patří v této kategorii k nejznámějším prodejcům.
- Datart je český a slovenský prodejce zaměřený na spotřební elektroniku.
- E-shop Euronics patří k velkým prodejcům elektroniky a vybavení do domácnosti.
- Internetový obchod eObuv.cz je zaměřený primárně na obuv a doplňky.
- Kytary.cz je e-shop s hudebními nástroji.
- Internetový obchod Helveti.cz se specializuje na prodej hodinek.
- Internetový obchod Notino.cz, dříve známý jako Parfums.cz, zná pravděpodobně každý, kdo někdy nakupovat kosmetiku na internetu.
- Internetový obchod Bagalio.cz se specializuje na kufry, tašky a batohy.
- E-shop Babynabytek.cz se specializuje na dětský nábytek, hračky a další potřeby.
- Další internetové obchody s obratem nad miliardu korun ročně (a nejenom české) jsou například Lidl-shop, Tesco, Ikea, Sportisimo, TSBohemia, Apple, Zalando, Amazon, Dr.Max, Bonprix, Pilulka, Lékárna, Tchibo, Benu, Megaknihy či Hornbach.
Co o nás říkají statistiky?
- Podle studie APEKu alespoň jednou ročně nakoupí na internetu 92 % české internetové populace, což představuje zatím nejvyšší podíl zákazníků od roku 2014.
- Zkušenost s online nakupováním potravin má již více než polovina českých online zákazníků.
- Stále častější je nákup zboží a služeb pomocí mobilního telefonu, tedy nejen z velkých počítačů.
- Zákazníci oceňují pohodlí mobilních plateb, které využívá k placení stále více lidí, zejména těch mladých.
- Mírně roste podíl těch, co při nákupu dávají přednost ekologickým výrobkům a značkám.
Česká republika má téměř 60 tisíc e-shopů s ročním obratem okolo 200 miliard korun, což je na počet obyvatel jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů na světě.
Alza.cz je považována za jednoho z největších e-shopů na českém trhu s ročním obratem více než 40 miliard korun.
Mall.cz se specializuje na produkty pro domácnost a elektroniku, ale v nabídce má také knihy, doplňky stravy, hračky, módu, sportovní a outdoorové vybavení, hudební nástroje a další.
Heureka.cz je největší nákupní rádce a cenový srovnávač na českém internetu, který měsíčně navštíví 23 milionů uživatelů.
Slevomat.cz nabízí slevy a zážitky, včetně cestování po Česku a zahraničních pobytů. Firma provozuje také vlastní cestovní kancelář.
Nejoblíbenější e-shopem v soutěži ShopRoku byl v roce 2024 Alza.cz.
Skupina Allegro Group, kam patří Mall.cz, působí ve více zemích a obsahuje i polskou doménu Allegro.pl, která gehört mezi nejnavštěvovanější e-commerce stránky na světě.
Rohlik.cz je český internetový obchod a evropská jednička v online prodeji potravin.
Hlavní výhodou nakupování na internetu je rychlost, pohodlí a možnost nakupovat bez nutnosti fyzicky navštívit obchod.
Podle studie APEKu nakoupilo na internetu alespoň jednou ročně 92 % české internetové populace.