ÚvodAktuality7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách
Zážitky

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

  • 20. ledna 2021
Hádejte: který druh dopravy patří k nejbezpečnějším, zároveň je šetrný k životnímu prostředí a odborníci mu prorokují významnou úlohu v budoucnosti? Je to železnice, a právě na její podporu byl rok 2021 vyhlášen Evropským rokem železnic. Proč právě letos? Čeká nás totiž několik důležitých výročí, například 175 let od historicky prvního železničního spojení mezi dvěma hlavními městy Evropské unie z Paříže do Bruselu a také dvě výročí moderních vysokorychlostních vlaků, 40 let TGV a 30 let ICE.
Když se v roce 1846 vydaly první vlaky z Belgického nádraží v Paříži do Bruselu, české země už měly na kontě pár zajímavých železničních prvenství. Například v roce 1828 spojila České Budějovice s Lincem první koněspřežná železnice v kontinentální Evropě a v roce 1839 se z Vídně do Břeclavi a Brna rozjela první parostrojní železnice na evropském kontinentě. Ta se proslavila také tím, že na ní hned v den slavnostního zahájení provozu došlo k první železniční nehodě.
 

1. První vlak a první srážka vlaků

Soukromá společnost Severní dráha císaře Ferdinanda zprovoznila první úsek trati z Vídně do Břeclavi 6. června 1839, o měsíc později 7. července se spojení s Vídní dočkalo i Brno. Kolem jedenácté dopoledne do města po více než čtyřhodinové jízdě přijely čtyři parní lokomotivy, Bruna, Herkules, Gigant a Bucefalus, které podle dobových záznamů v třiceti osmi vozech přivezly 1 125 cestujících. Mezi nimi nechyběli stavitelé dráhy bratři Kleinové, její investor baron Rotschild a další vídeňští bankéři. Když se čtyři vlaky odpoledne vydaly na zpáteční cestu, došlo kousek od Brna, ve Vranovicích, ke srážce dvou souprav. Dobová černá kronika uvádí, že strojvůdce vlaku taženého strojem Gigant včas nezabrzdil a narazil do posledního vozu předchozího vlaku. Nehoda se obešla bez vážnějších zranění, nicméně první parní dráha v monarchii tak získala rovněž kuriózní prvenství premiérové srážky vlaků v českých zemích.

Železnici to samozřejmě v rozvoji nemohlo zastavit: v roce 1841 byl zahájen provoz na trati z Břeclavi do Přerova a dál do Olomouce, o rok později se dráha prodloužila z Přerova do Lipníka nad Bečvou, v květnu 1847 do Bohumína a v září 1848 se Severní dráha císaře Ferdinanda propojila s pruskou železniční sítí.
 

2. Stopy po koněspřežce

Proč zdůrazňujeme, že koněspřežka mezi Českými Budějovicemi a Lincem byla první na evropském kontinentu? Protože evropské prvenství patří Anglii: vůbec první veřejnou železnicí na světě byla roku 1821 koněspřežka Stockton–Darlington, od roku 1825 s parním provozem. Na nejstarší kontinentální koněspřežce pára definitivně nahradila koně v roce 1872. Dochovaly se části náspů, můstků a další drobné stavby, například strážní domekČeských Budějovicích, v němž stylově sídlí železniční muzeum. Další muzea koněspřežky najdete v Římově a Bujanově, krátký obnovený úsek koňky, kde se pořádají muzejní jízdy, mají za hranicemi v rakouském Kerschbaumu.

Méně známá je druhá koňka v českých zemích: měla vést z Prahy do Plzně, ale nakonec skončila už v Lánech a do Prahy se po ní vozilo uhlí z Kladna.
 

3. Když páru vystřídala elektřina

Když nepočítáme nostalgické vlaky, akce a letní jízdy s párou, konec parního provozu u nás přišel až v roce 1981. V té době ale už téměř osmdesát let existovala železnice z Tábora do Bechyně, první ryze elektrická dráha na území Rakouska-Uherska. Za jejím vznikem stál slavný vynálezce František Křižík. Se svou obloukovou lampou sklidil veliký úspěch na světové výstavě v Paříži roku 1881, deset let nato okouzlil Prahu první elektrickou tramvají, která jezdila z Letné na Výstaviště. První elektrická železnice původně měla být mnohem delší, měla vést z Kutné Hory přes Vlašim a Bechyni do Vodňan. Rakouské úřady ji ale zamítly a podařilo se prosadit jen torzo původních plánů. První vlaky z Tábora do Bechyně se rozjely v červnu 1903, v Bechyni ale končily nad údolím Lužnice. Do města dojely až v roce 1928, po vzniku mostu zvaného Bechyňská duha.

Křižíkova Bechyňka je poslední železnice u nás napájená stejnosměrnou soustavou o napětí 1,5 kilovoltu. Blíží se její modernizace a je možné, že Křižíkovo napájení nahradí klasický střídavý proud, a tím dojezdí jak historická lokomotiva Bobinka, tak motorový vůz Elinka.
 

4. Vysokorychlostní tratě

Když v šedesátých letech zahájila provoz japonská vysokorychlostní trať Šinkansen, tamní vlaky s rychlostí 160 až 200 kilometrů za hodinu byly jako ze světa sci-fi. Svět se ale dál zrychluje a poslední rekordy už přesahují rychlost 600 kilometrů za hodinu. Právě tak expresy TGV na první francouzské vysokorychlostní trati spojující Paříž s Lyonem zkrátily přibližně čtyřhodinovou jízdu na pouhé 2 hodiny 40 minut a rekordní rychlosti TGV dnes přesahují 500 kilometrů za hodinu. Vysokorychlostní železnice postupně dobývají svět a jejích výstavba se chystá i u nás: první úsek rychlodráhy z Prahy do Brna by se měl začít stavět v roce 2025 a už je známá i podoba terminálu u Nehvizd. Stanice, odkud budou spoje jezdit do Brna, Ostravy, Drážďan, Vídně i dalších měst, umožní využívání vysokorychlostní železnice bez nutnosti cestovat do centra Prahy; cesta na terminál u Nehvizd by z metropole měla trvat asi 15 minut.
 

5. Jubilanti roku 2021

Evropský rok železnic přinese v průběhu celého roku spousty akcí. Patří k nim i mezinárodní festival umění Europalia, bienále střídající evropské země. Letos si festival zvolil téma železnice a konat se bude od 14. října 2021 do 14. února 2022 po celé Evropě.

I u nás máme co slavit: v druhé polovině 19. století vznikla řada železnic a jen v roce 1871 bylo za jediný rok uvedeno do provozu 791 km nových tratí. 150 let tak oslaví například trať z Retzu přes Znojmo a Okříšky do Jihlavy: první vlak na tehdy jednokolejnou trať vyjel 23. dubna 1871. Ten rok vznikla také trať z Prahy do Veselí nad Lužnicí, železnice z Pardubic do Havlíčkova Brodu, železniční trať z Trutnova do Svobody nad Úpou, ze Zábřehu do Šumperka i trať navazující na někdejší lánskou koněspřežku, která pokračovala do Lužné u Rakovníka; tam také objevíte Muzeum Českých drah. V únoru 1871 byl rovněž zahájen provoz na 83,8 kilometrů dlouhém úseku LányChomutov, čímž Chomutov získal přímé spojení s Prahou. Rovných 120 let existence slaví v roce 2021 také Bezdružická lokálka, železniční trať z Pňovan do Bezdružic.
 

6. Nejkratší železnice na světě

Zřejmě nejkratší mezinárodní železnicí na světě je Pošumavská jižní dráha v Novém Údolí. Sto pět metrů dlouhý úsek zrekonstruované trati vede po historickém náspu bývalé trati z Volar do Pasova, po mostě překračuje Údolský potok, tvořící státní hranici, a po pár metrech končí v Bavorsku. Kromě železnice v železničním vagonu na konci trati objevíte muzeum šumavských lokálek.

Titul nejkratší železnice v Česku ale drží jiná „trať“: měří 409 centimetrů a najdete ji v obci Sebranice u Litomyšle. Místní Spolek archaických nadšenců koleje zbudoval v roce 2007 jako upomínku na nikdy nepostavenou železniční trať z Poličky do Litomyšle.
                           

7. Nejdelší, nejvyšší a nejnižší aneb rekordy našich tratí

Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě a kdybyste si dali tu práci, na tratích byste napočítali téměř 7 tisíc mostů a zhruba 160 tunelů. Nejdelší železniční most u nás je 1 100 metrů dlouhý pražský Negrelliho viadukt, mezi nejvyšší patří železniční viadukt ve Znojmě, viadukt Žampach a Pňovanský most (jeho výška zhruba 50 metrů nad řekou Mží se snížila po napuštění přehrady Hracholusky, nyní vede zhruba třicet metrů nad hladinou). Naší nejstrmější tratí je zubačka vedoucí z Tanvaldu do Harrachova, nejvýše položenou stanicí je Kubova Huť na Šumavě s nadmořskou výškou 995 metrů a naopak nejníže položenou stanicí naší železniční sítě je stanice Dolní Žleb na hranici s Německem kousek od Hřenska; nadmořská výška v této stanici činí 130 metrů.
Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba Zážitky

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše.

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR Kultura

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR

Muzeum v Lužné u Rakovníka je největší tuzemské železniční muzeum. Železniční muzeum Českých drah se nachází v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. V areálu je vybudován okruh úzkorozchodného kolejiště o rozchodu 800 mm s možností svezení pro návštěvníky.

Muzeum průmyslových železnic a úzkokolejka ve Zbýšově Památky

Muzeum průmyslových železnic a úzkokolejka ve Zbýšově

Muzeum průmyslových železnic působí ve Zbýšově (jihozápadně od Brna), kde přestavuje bývalou uhelnou vlečku z normálního (1435 mm) na úzký (600 mm) rozchod, což je samo o sobě v ČR unikátní. Všechny práce vykonávají členové zdarma ve svém volném čase.

Jindřichohradecké úzkokolejky Zážitky

Jindřichohradecké úzkokolejky

Jeli jste někdy parním vlakem? Pokud ne, můžete vyzkoušet zážitkové jízdy úzkokolejkou a vybrat si z parních nebo dieselových vlaků, které se vypravují na cestu během letní sezóny. Projeďte se po poslední úzkorozchodné železnici v Čechách.

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky Kultura

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Expozice NTM překvapí moderním muzejním pojetí. Svůj prostor tu nacházejí sbírky architektury, stavitelství a sbírka polygrafie. Nechybí stálé expozice Chemie kolem nás, Měření času, hutnictví, Interkamera a Technika hrou, expozice televizního studia nebo expozice kontaktních čoček.

Muzeum osobních automobilů Tatra v Kopřivnici Kultura

Muzeum osobních automobilů Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra dokumentuje a chrání obraz zrození a historického vývoje prvních dopravních prostředků v tehdejším Rakousko-Uhersku. Právě tady si uvědomíte, že dnes si život bez aut už ani nedokážeme představit.

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje Památky

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje

Technotrasa je virtuální neznačenou trasou spojující industriální atraktivity Moravskoslezského kraje, zahrnující nejen památky průmyslové revoluce, ale také vojenské nebo zemědělské objekty.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách Památky

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon, a jako jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky. Vůz Komarek byl po náročné rekonstrukci v roce 2016 zprovozněn.

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

Žádná železniční trať u nás není strmější než ozubnicová železnice, která vede z Tanvaldu do Harrachova. Jízda zubačkou je zážitkem nejenom pro nadšené výletníky, milovníky železnic a fanoušky technických kuriozit, ale i pro rodiny s dětmi a fotografy.

Jediná ozubnicová trať v České republice – trať Tanvald-Harrachov

Jediná ozubnicová trať v České republice – trať Tanvald-Harrachov

Naše jediná ozubnicová trať spojuje Tanvald s Harrachovem. Celkem měří 12 km a největší stoupání činí 58 ‰. Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká kořenovská Zubačka nebo také Polubenka.

Vagonářské muzeum Studénka – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Vagonářské muzeum Studénka – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Muzeum se nachází ve Studénce již od roku 1956 a sídlí ve věžovité části místního zámku. Návštěvníci si mohou prohlédnout nejrůznější exponáty související s rozšiřováním železnic na území České republiky a zajímavou expozici o historii místní továrny na vagóny, včetně zmenšených kopií vagónů a lokomotiv.

#světovéČesko a železniční obr na Plzeňsku: znáte Pňovanský most?

#světovéČesko a železniční obr na Plzeňsku: znáte Pňovanský most?

Železniční mosty často znají jen opravdoví fandové. Z oken vlaku je obvykle nevidíte, spousta z nich navíc je schovaná v nepřístupném terénu. Kdyby stály jinde, byly by z nich výletní hvězdy: platí to i pro Pňovanský most, který se klene přes vodní nádrž Hracholusky. Právě z něj se totiž výletní cíl stal v roce 2019.

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec Památky

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec

Již odedávna se pro dopravu soli z horního Rakouska do Čech používala cesta z Lince do Českých Budějovic a dále do Prahy. Její délka je 120 km a provoz trati byl zahájen v roce 1832, kdy nákladní i osobní vozy tahalo spřežení se dvěma koňmi.

Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově Kultura

Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově

Nejstrmější železnice v ČR se stala vyhledávanou turistickou atrakcí regionu. Její příznivci se těší na každou z nostalgických jízd – na příležitost svézt se vagóny tlačenými historickou ozubnicovou lokomotivou. Samotné muzeum naleznete v budově bývalé železniční stanice Kořenov.

Železniční muzeum v Rokytnici Kultura

Železniční muzeum v Rokytnici

V bývalé výtopně parních lokomotiv v Rokytnici je pro veřejnost otevřena expozice věnovaná historii železnice v regionu, ale především železniční trati Doudleby – Vamberk – Rokytnice.

Muzeum Výtopna Zdice – prohlídka historických vozidel Kultura

Muzeum Výtopna Zdice – prohlídka historických vozidel

V Muzeu Výtopna Zdice u nádraží železnice Praha-Plzeň jsou deponovány železniční a silniční historická vozidla s možností jejich prohlídky.

Inspirace pro šotouše! Přehled nejlepších výletů po železnici pro milovníky vlaků

Inspirace pro šotouše! Přehled nejlepších výletů po železnici pro milovníky vlaků

Jeli už jste někdy parním vlakem? Viděli jste úzkorozchodné kolejiště? Vyberte si z nabídky unikátních železničních tratí, parních jízd, muzeí i železničních rarit. Kam vyrazit vlakem? Jaké jsou nejkrásnější trasy u nás? Z našich tipů na výlet se milovníkům vlaků zachvěje srdce vzrušením!

Expozice historických kolejových vozidel ČD – železniční muzeum v Olomouci Kultura

Expozice historických kolejových vozidel ČD – železniční muzeum v Olomouci

Navštivte technické muzeum, které představuje skvosty, jež se proháněly po železnicích v minulém století. K vidění jsou parní lokomotivy i stroje z doby nedávno minulé. Celkem expozice představuje 9 vozů – parních, motorových i elektrických.

Kolínská řepařská drážka vás proveze Polabím Zážitky

Kolínská řepařská drážka vás proveze Polabím

Znovuobnovená část trasy nejstarší polabské řepařské drážky nabízí příjemný výlet vlakem taženým parní nebo dieslovou lokomotivou po úzkorozchodné trati. Jezdí při pravidelných víkendových jízdách a o všech státních svátcích od 20. dubna do prvního víkendu v říjnu.

Muzeum Frýdlantské dráhy – úzkorozchodné tratě Heřmanička z Frýdlantu do Heřmanic Kultura

Muzeum Frýdlantské dráhy – úzkorozchodné tratě Heřmanička z Frýdlantu do Heřmanic

V bývalé výtopně ve Frýdlantu provozuje Spolek Frýdlantské okresní dráhy železniční muzeum, které připomíná historii úzkokolejky nazývané Heřmanička. Spolek také vlastní funkční typ původní lokomotivy, která na trati jezdila ve 40. a 50. letech s několika vagóny.

Železniční viadukt v Kryštofově údolí Památky

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Na železniční trati Liberec-Česká Lípa v údolí říčky Rokytky ve vesnici Novina u Kryštofova Údolí se nachází mohutný kamenný železniční viadukt, který byl zprovozněn již v roce 1900.

Železniční muzeum KMD v Kroměříži Památky

Železniční muzeum KMD v Kroměříži

Železniční muzeum se nachází v areálu lokomotivního depa a točny na vlakovém nádraží v Kroměříži. Staňte se alespoň na chvíli železničářem a přijďte si vyzkoušet práci signalisty, postavte cestu svému vlaku nebo si prodejte svou vlastní jízdenku.

Železniční skanzen a naučná stezka na opuštěné dráze Lupěné – Hněvkov na Zábřežsku Příroda

Železniční skanzen a naučná stezka na opuštěné dráze Lupěné – Hněvkov na Zábřežsku

Železniční skanzen a naučná stezka o životě v údolí Moravské Sázavy jsou vybudovány na nepoužívaném železničním náspu mezi obcemi Lupěné a Hněvkov na Zábřežsku.

Železniční muzeum v Rosicích nad Labem Kultura

Železniční muzeum v Rosicích nad Labem

V budově bývalé vodárny v železniční stanici Pardubice – Rosice nad Labem najdete expozici, která se věnuje historii železniční i městské dopravy v pardubickém regionu.

Železniční stanice a muzeum provozu na trati Martinice v Krkonoších Památky

Železniční stanice a muzeum provozu na trati Martinice v Krkonoších

Železniční stanice Martinice v Krkonoších je unikátem. Od srpna 2019 je zde nové muzeum. Železniční spolek se věnuje záchraně a obnově zchátralých objektů v areálu stanice.

Muzeum Kraslické dráhy Kultura

Muzeum Kraslické dráhy

Expozice, umístěná ve dvou místnostech bývalé nádražní restaurace v Kraslicích, je věnována historii i současnosti Kraslické dráhy. Na své si tu přijdou jak děti, tak dospělí.

Další aktuality

Vánoční a adventní pohoda s turistickými informačními centry: tipy na prohlídky a procházky

Všichni se závěrem roku cítíme, že bychom se měli zastavit, vydechnout a užít si společný čas s blízkými a rodinou. Věříme, že i tento čas vám pomohou smysluplně strávit turistická informační centra. Tam totiž dostanete nejen tipy, kam se vydat, když prší, ale pracovníci často dokáží poradit dle vašich vlastních zájmů. A to osobně, telefonicky i on-line formou. Můžete tak objevit nečekanou atraktivitu muzeí, galerií, edukační rozměr zábavního parku nebo ojedinělost botanické zahrady či planetária. Ani prosincový sníh nezastaví mimořádné a netradiční prohlídky a exkurze. Dopřejte si příjemné zážitky při procházkách s průvodci.
23. listopad 2024 10:20
Zážitky

100 tipů, kam se vydat na adventní a vánoční trhy 2024

Rozzářené ulice, veselý shon na vánočních trzích, slavnostní výzdoba, ale také nostalgické rozjímání přesvědčí i zaryté nepřátele svátků, že Vánoce patří k nejkrásnějším obdobím v roce. Vychutnejte si magickou vánoční atmosféru a vánoční trhy 2024. Máme pro vás přehled, kam se v Česku během adventu a Vánoc vydat vstříc jedinečným zážitkům. Zajít na trhy a jarmarky můžete klidně cestou z práce. Možná narazíte i na originální dárek nebo na něco, co udělá radost vám.
22. listopad 2024 19:01
Zážitky

Už jste se svezli vánoční tramvají, trolejbusem nebo elektrobusem?

Tak jako každý rok, i letos vyjely v mnoha městech speciálně vyzdobené vánoční tramvaje. V adventním a vánočním čase vnášejí nejen do Brna, Plzně nebo Prahy veselou atmosféru, která přináší radost dětem i dospělým. Přehled vozů MHD, které se převlékly do slavnostních světelných šatů, vám přináší portál Kudy z nudy.
22. listopad 2024 18:18
Zážitky

Tipy proti nudě... aneb nejlepší tipy na víkendové akce pro děti

Kudy z nudy přináší tipy na zajímavý program pro rodiny s dětmi na víkend (23.11. – 24.11.) v Praze a jejím okolí, Čechách, Moravě i Slezsku. Vyberte si rodinné programy, zábavu a zážitky pro malé i velké, holky i kluky, zajímavé akce a výpravy na místa, kde se děti rozhodně nebudou nudit: Den otevřených dveří v Českém muzeu hudby, Advent v Zoo Zlín 2024, Advent mezi traktory v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi, Vyhlídkové kolo v Ostravě na Masarykově náměstí, Adventní tvoření na zámku Veltrusy. Naplánujte s námi výlety za kulturou, do zoo, do přírody nebo na zajímavou výstavu a užijte si společný víkend.
22. listopad 2024 7:01
Zážitky

50 tipů na víkend z celého Česka

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkendové zážitky (23.11. – 24.11.). Na jediném místě najdete tipy na akce ze všech krajů a regionů České republiky. U nás si vybere si každý! V nabídce je rodinná zábava, program pro děti, romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky: Mušketýři v Plzni – Mansfeld dobývá město, Olomoucké Vánoce – vánoční trhy 2024, 100 let Vánočního stromu republiky, Vánoční šalina 2024 – Vánoční tramvaj Brno, K Nechorám do sklepa za mladým vínem 2024. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
22. listopad 2024 7:00
Zážitky

Kde si užijete adventní plavby se svařákem?

Nápad vydat se na zimní výlet na lodi sice možná zní zvláštně, ale adventní plavby dodají pošmourným zimním dnům správný nádech romantiky. Romantické výhledy umocní i šálek horkého punče, čaje nebo svařáku... A kde všude si plavby vychutnáte? Tak například v Praze, Olomouci nebo v Českém Krumlově.
21. listopad 2024 16:00
Zážitky

Přineste si domů Betlémské světlo! Skauti a skautky jej opět rozvezou po celé republice

Brněnští skauti ze střediska Řehoře Mendla letos již po osmnácté zajišťují organizaci rozvozu Betlémského světla. V letošním roce vede cesta skautů v sobotu 14. prosince na ceremoniál Betlémského světla ve Vídni, distribuce do domácností ale bude probíhat v sobotu, 21. 12. 2024, kdy bude Betlémské světlo rozvezeno skautskými kurýry "světlonoši" vlaky po republice. Stačí si donést či dovézt vlastní svíčku nebo svítilnu a můžete i vy potěšit své blízké malým plamínkem z Betléma a udělat jim radost z toho, že nejsou sami, a že na ně někdo myslí.
21. listopad 2024 10:30
Zážitky

Exkluzivní Česko: ubytování, gastronomie a turistické rarity, které vás dostanou a okouzlí

Exkluzivní tipy nemusí být drahé, ale rozhodně musí být mimořádné. Na Kudy z nudy vám ukážeme místa, která vás uchvátí a okouzlí svou originalitou. Vychutnejte si neobvyklé tipy na ubytování, skvělou gastronomii i jedinečné prohlídky pro malé skupiny a do míst, kam se obvykle nechodí!
21. listopad 2024 8:22
Zážitky